Průměrná cena ojetých aut letos do září vzrostla meziročně o 15.000 korun na 205.600 Kč. Dvě pětiny aut jsou ale levnější a stojí jen 100.000 až 200.000 Kč. Vyplývá to ze statistiky společnosti Cebia.

Méně se letos prodávaly vozy s cenou do 100.000 korun, jejich podíl klesl o šest procentních bodů na 20 procent. Naopak podíl dražších aut nad 300.000 Kč stoupl o dva procentní body na 21 procent a vozy s cenou od 200.000 do 300.000 korun tvořily 19 procent, tedy o tři procentní body více než loni.

Největší podíl prodaných aut z druhé ruky tak stojí v rozmezí 100 až 200 tisíc korun. Prodává se jich 40 procent.

Vysoký nájezd 180 tisíc kilometrů

Výrazně vyšší je meziročně počet najetých kilometrů udávaných při prodeji, a to 179.000 km, tedy o 18 tisíc víc. “Tato změna může mít dvě příčiny. Do ČR se dovážejí stále starší ojetiny, které mají více najeto, a statisticky tak zvyšují průměrné číslo u všech ojetých aut. Další možnou příčinou je, že více prodejců již přiznává skutečný vyšší stav najetých kilometrů,” uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák. Podotkl, že stočených vozů jsou stále zhruba dvě pětiny.

Na rozdíl od trhu nových aut jsou vozy z druhé ruky prodávané převážně s dieselovými motory. Jejich podíl ve třetím čtvrtletí se proti předchozímu kvartálu zvýšil o dva procentní body na 61 procent.

V ČR se v letošním roce prodalo 7,5 procenta vozidel bez platné STK. Pro zákazníky to znamená, že nesou finanční zátěž následného provedení STK a kontroly emisí, ale především nesou riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde a budou muset na své náklady uvést vozidlo do požadovaného stavu.

Typická ojetina: nižší střední třída, německá značka

Nejprodávanějšími ojetinami byly škodovky. Celkově vede Octavia před Fabií. Následuje VW Passat, Ford Focus a VW Golf.

Dlouhodobě se zvyšují prodeje korejských značek: Kia Ceed je na deváté pozici a Hyundai i30 na desátém místě.

Počet nabízených ojetých aut na českém trhu se letos do září meziročně zvýšil o více než dvě procenta na 820.000 vozů.

Martin Jedlička