Japonský koncern Toyota údajně zvažuje, že nově uváděné modely na evropském trhu už nebudou mít dieselové motory. Budoucnost vidí značka v hybridních autech a také v elektromobilech s vodíkovou nádrží. Ty jsou dnes drahé, podle Toyoty se ale brzy výrazně zlevní.

Toyota koketuje s alternativními pohony už dlouho. Její první hybridní model Prius už je na trhu téměř 20 let a od té doby ho následovala řada hybridních aut, které naftě ve spotřebě konkurují čím dál lépe. A luxusní divize Lexus už diesel v nabídce nemá vůbec.

Konec nafty u nových modelů

Podle posledních zpráv to vypadá, že dieselové motory v Toyotách na evropském trhu brzy skončí úplně. Připustil to výkonný viceprezident automobilky Didier Leroy.

“Můj osobní názor je, že již nebudeme uvádět další dieselové vozidla. Samozřejmě, že se na to musíte dívat v delším horizontu. Například modernizovaný Yaris už s dieselem nemůžete koupit,” uvedl v rozhovoru pro britský AutoExpress.

Pravda je, že u menších modelů naftové motory nekoupíte už snad už žádné automobilky, ale Toyota je omezuje i svých SUV. Třeba nový crossover C-HR dnes koupíte jen s benzinovým motorem nebo hybridem. Na druhou stranu i Toyota má modely, kde se budou naftové motory opouštět jen velmi těžko: třeba velké offroady Land Cruiser či Hilux.

Alternativa je jasná: hybrid a vodík

Vedle hybridních technologií vidí Toyota ještě jednu alternativu, která by mohla naftu v budoucnu pomoci nahradit: vodík. Vodíkem poháněnou Toyotu Mirai automobilka už prodává i v Evropě a vyrábí ji dokonce sériově, pokud se tedy za sérii dají považovat tři vyrobená auta za den.

Problém je ale v ceně, auto nižší střední třídy totiž vyjde přibližně na dva miliony korun. To je dvakrát víc, než stojí “obyčejný” srovnatelný elektromobil. To by se mohlo ale brzy změnit. Podle japonských inženýrů citovaných britským magazínem Autocar je na spadnutí příchod nové generace vodíkových aut, která by měla být levnější na výrobu a úspornější pro provoz. První taková auta mají přijít na trh v roce 2020.

“Dnešní produkce modelu Mirai je 3000 aut ročně, v roce 2025 ale předpokládáme desetinásobek. Díky tomu předpokládáme, že tehdy bude cena takového vozu stejná, jako u hybridu. Alespoň tedy v Japonsku,” uvedl generální manažer pro plánování Naomichi Hata pro Autocar.

Martin Jedlička