Nevím jak za to Švédům poděkovat. Volvo V90 je nádherný kus auta. Umělecké dílo na čtyřech kolech, které nemusíme obdivovat v galerii, ale vídáme jej denně na silnici. A také do něj můžeme usednout a nechat se vézt. Vyzkoušeli jsme ho v kombinaci s jedním z nesilnějších motorů T6 a pohonem všech kol. Připravte se, že tohle bude hodně oslavný text.

Švédské nebo čínské DNA?

S prodejem Volva do rukou čínského koncernu Geely v roce 2010 zaznívaly obavy o jeho osud. Nevykastrují Číňani tradiční švédskou značku, jako se to stalo MG nebo Roveru? Zatím to ale vypadá na pravý opak. Volvo zůstává ve Švédsku a Geely z něj zjevně chce mít svoji výkladní skříň, evropskou prémiovou divizi.

Proto se za posledních pár let masivně zainvestovalo do vývoje a výsledkem je mimo jiné nová platforma SPA (Scalable Product Architecture), na níž stojí všechny nové devadesátkové modely.

Ta už je v předstihu připravena na budoucí elektrifikaci, tedy zástavbu mild-hybridů i plnotučných hybridů a čistě elektrického pohonu. Volvo také slušně roste: v roce 2016 prodalo globálně 550 tisíc aut, cíl pro rok 2020 je 800 tisíc aut.

Tolik jen pro vysvětlení, jak obrovské změny švédská automobilka za posledních pár let prodělala. I testované V90 je jich jasným důkazem a budeme se toho dotýkat v průběhu celého testu.

Socha na čtyřech kolech

Normálně kombíky moc nemusím, tenhle ale mi vyrazil dech. Volvo jde úplně jinou cestou než německá konkurence, nic podobného v daném segmentu nenajdete. Volvo V90, stejně jako sedan S90, má neuvěřitelně elegantní tvar, který kombinuje funkcionalistické rovné linie s mírnými zaobleními na hranách. Žádné výstřelky, čistý severský design.

Totéž platí o interiéru — je stejný jako v XC90, ale oproti konkurenci je úplně jiný, jak použitými materiály, tak atmosférou na palubě. Jakobyste ani neseděli v autě. Kombinace světlé kůže, pravého dřeva v odstínu ořechu a leštěných hliníkových dekorů vám učaruje, připadáte si jak v luxusním obýváku. K tomu si můžete pustit hudbu ze soundsystému Bowers & Wilkins s devatenácti reproduktory a výkonem 1400 W (příplatek 99 tisíc), jehož famózní hudební podání ocení i ortodoxní audiofilové. V nastavení ekvalizéru nechybí opera Göteborgu, a to je jeden z těch drobných detailů, které vám budou na severské limuzíně sympatické.

Vstup do 21. století

S novou platformou přineslo Volvo i úplně nové ovládání auta. Množství tlačítek nahradil velký centrální dotykový displej s úhlopříčkou 9 palců. Výjimečná je (snad jen vedle Tesly) jeho vertikální pozice — i tady je vidět, jak jde Volvo daleko v aplikaci aktuálních trendů ze světa mobilních zařízení.

Displej připomíná iPad Mini, jak velikostí, tak ovládáním alá Apple, které nabízí podobná gesta, listování v nabídce posuvem, přesouvání ikon i aplikace. Je to jednoduché, intuitivní a vypadá to dobře. Díky tomu bylo také možné omezit na minimum množství tlačítek v interiéru. Konzervativec uvnitř mne křičí a hledá knoflíky, ale mé minimalistické já obdivuje tu čistotu. Nedá se nic dělat, doba tlačítek je pryč. Zůstávají jen tvary a luxusní materiály. Je to krásné.

Volvo V90 je dálniční křižník a díky rozvoru 2941 mm je hodně místa vpředu i vzadu, opravdu se nemusíte bát, že se kolena nevejdou, naopak si můžete i pohodlně natáhnout nohy. Vyloženě nadšený jsem byl z předních sedaček, jejich tvarování i tuhost je perfektní a málokteré jiné auto se jim vyrovná. A to se prosím bavíme o kategorii, kde je dokonalost samozřejmostí. Kdyby vám to náhodou nestačilo, v ceníku jsou dostupné masážní funkce a odvětrávání (příplatek 41 tisíc). Do kufru se vejde 560 litrů zavazadel, po sklopení zadních sedaček vyroste ložná plocha na 1526 litrů s rovnou podlahou.

Věk čtyřválců

Když přišla na trh nová devadesátková řada v podobě XC90, hodně lidí vyděsila zpráva o tom, že nová Volva už nebudou mít pod kapotou šestiválce, ani své tradiční pětiválce. Pod označením T6 se tak navzdory názvu skrývá čtyřválcová jednotka. U prémiové automobilky je to překvapivá politika, která ovšem reflektuje dnešní realitu spalovacích motorů.

Bohužel, to je evoluce. Kdyby všude vypadala tak jako u Volva, asi bych si ani nestěžoval. T6 je nejsilnější “konvenční” motor (nad ním je ještě hybridní T8) a díky kombinaci přeplňování turbodmychadlem a kompresorem dává výkon 320 koní a 400 Nm, což i na těžké kombi bohatě stačí. Nejlíp se projevuje ve středních otáčkách, kde si užijete mohutné pružné zrychlení a ochotu vystřelit s obdivuhodnou silou. Převodovka je už výhradně automat, ve většině případů osmistupňový (šestikvalt se dodává jen s nejslabším dieselem D3) od japonského výrobce Aisin. Řazení je chytré a rychlé, žádné váhání převodovky se nekoná.

Dálniční expres

Nastavení automatu drží otáčky ve většině případů hodně nízko, asi kvůli spotřebě, která je i tak větší, než by se nám líbilo. Při svižnější jízdě počítejte s 11-12 l/100 km a když budete jezdit agresivně ve sportovním režimu, dostanete se klidně přes 20. Při střídmější jízdě je reálné se držet pod deseti litry a tipuji, že to bude nejčastější režim, ve kterém budete s V90 jezdit. Není to auto na závodění, ale na komfortní přesuny. Navzdory své síle vybízí spíš ke klidné jízdě, i když by byla na dálnici. Ve 180 km/h točí na osmičku klidné tři tisíce otáček.

Rozměry V90 (4936 x 1879 x 1475 mm) odpovídají vyšší střední třídě a podobně je na tom hmotnost 1832 kg. Přesto s tím motor nemá problém pohybovat hbitě. Díky pokročilé technice podvozku i pohonu všech kol (skvělý haldex 5. generace) velké kombi zvládá s přehledem rychlé průlety zatáčkou, jako by to bylo o třídu menší auto se sportovními ambicemi. Stabilita rozměrného auta je výborná. Pokud jde o ostré zatáčky, podvozek je laděný spíš do komfortu, než na tvrdost, a navzdory nízkoprofilovému obutí odstíní většinu nepříjemných nerovností na silnici.

Symfonie techniky

Kombíky z vyšší střední třídy nepatří mezi levná auta. Volvo si za V90 účtuje nejméně 1.159.400 Kč, s testovaným motorem T6 vyjde na 1.568.300 Kč a za testovanou nejvyšší výbavu Inscription připlatíte ještě přes 100 tisíc korun. S příplatky za luxusní výbavu se můžete pohodlně dostat až k částkám přes dva miliony.

Nikdo neříkal, že to bude něco levného. Volvo V90 za to ale nabízí jedinečný charakter a výjimečnost. Třísetkoňový motor T6 je pro to umělecké dílo skvělým partnerem, velké kombi je s ním nejen důstojné, ale také dost rychlé a má velkou výkonovou rezervu pro bezpečnou jízdu. Škoda jen poněkud přehnaného apetitu. Pokud to ale nepovažujete za problém, dávám tomu autu jasný palec nahoru. Takhle okouzlujících vozů je na trhu jen pár.


Volvo V90 T6 AWD Inscription
Motor přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem 1969 ccm
Výkon 235 kW (320 k) / 5700 ot./min
Točivý moment 400 Nm / 2000 – 5400 ot./min
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 6,1 s
Převodovka osmistupňový automat
Spotřeba v testu 11,1 l/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 4936 / 1879 / 1475 mm
Rozvor 2941 mm
Pohotovostní hmotnost 1832 kg
Zavazadlový prostor 560 / 1526 l
Základní cena modelu v dané motorizaci 1.568.300 Kč
Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora