O autě, které dokáže létat, sní lidstvo od počátků automobilismu i letectví. Za víc než sto let se ale nikomu nepodařilo vyrobit produkt, který by bylo možné prodávat. Nejblíž je k tomu dnes slovenská firma AeroMobil Juraje Vaculíka, která má za sebou několik funkčních prototypů. “V roce 2020 budeme mít na trhu plně funkční, certifikovaný produkt,” říká Vaculík. Jeho vize jdou ale mnohem dál, jak popisuje v rozhovoru pro Forum24.

AeroMobil 4, který jste představili na začátku roku 2017 v Monaku, už nabízíte zákazníkům k objednávkám, ale ještě to není finální produkt. Kdy vzlétne?

Současná verze je stále ve vývoji, probíhá finalizace, testování, certifikace. Produkce začne v roce 2020, jak jsme ohlásili. V tuto chvíli je to prezentace, jak bude vypadat. Na rozdíl od předcházejících modelů je ale AeroMobil 4.0 už ukotvený v dnešním legislativním prostředí.

Je to něco, co se nedá uvést na trh nedodělané a ladit se zákazníky. Ten produkt musí být plně funkční, absolutně spolehlivý, protože je uvnitř lidská bytost, tak jsme velmi dbali na to, aby respektoval dnešní regulaci. Abychom i z komerčního hlediska nebyli limitovaní tím, že něco vymyslíme, postavíme, zrealizujeme, ale nebudeme schopni to prodávat, protože nemyslíme na legislativu.

Jak se certifikuje létající auto?

V dnešní době neexistuje žádná kategorie létajících aut, ale tvoří se, jsou tu drony, je tu plno nových koncepcí, kvůli kterým se bude muset regulace vyřešit, ale to potrvá a nikdo neví, jestli to bude trvat 5 nebo 7 nebo 10 let. Nechceme na tom být závislí. Proto jsme postavili létající auto, které dokáže být certifikováno separátně jako auto a jako letadlo.

Už dnes ale pracujeme na dalších generacích, které budou fungovat i vypadat jinak, budou určené pro jiné zákazníky. To bude ale nějakou dobu trvat. Kdybychom ty technologie už dnes měli, a byli schopni postavit na nich funkční produkt, tak je nejsme schopni komercionalizovat.

Nedávno jste na Future Port Prague mluvil o rozšíření létajících aut jako o zcela reálné vizi. Viděl jsem Vás a připadalo mi, že myslíte fakt vážně.

Myslíme to absolutně vážně.

V tom případě to bude muset být levnější. Dnes nabízíte AeroMobil za 1,2 milionu eur.

Já jsem na té konferenci také říkal: vezměte si mobilní telefon. Před 20 roky byly predikce od nejmoudřejších lidí na světě, že to je technologie, která je sice funkční a bude používaná, ale nebude exponenciálně růst. Telefony byly limitované, ale smartphone dokázal zkombinovat mnoho funkcí a ta verzatilita přinesla novou kvalitu.

V tomto případě je to stejné, na úvod jsou tu nějací early adopters, kteří budou mít zájem o kombinaci luxusního auta s malým letadlem. Další krok bude poskytnutí létajícího auta jako služby, která vás velmi rychle odveze z bodu A do bodu B. To je také odpověď na cenu: nemusíte to vlastnit, někdo vás vozí. Cenově to bude velmi dostupná služba.

Takže si budete objednávat odvoz létajícím autem jako taxíkem?

Všechno má nějakou postupnost. Nejprve tam bude nějaký pilot, ale velmi rychle se dostane na autonomní řízení, self flying car. Technologie tu víceméně jsou, legislativní rámec ještě ne.

Mluvíte o mobilním telefonu, ten se ale používá velmi jednoduše, oproti tomu létání je velmi náročná operace.

V první fázi, pro tento první model, musíte mít řidičský průkaz i pilotní průkaz. Ale i to je dnes běžnější než dříve, dnes jsou kurzy privátního pilota dostupnější. Navíc je to jednodušší díky technologiím jako GPS, to před 20 roky nebylo.

Když by létající auto mělo být řízené vždy člověkem, tak by to mohlo být limitem. Ale dnes je za dveřmi vize, že si aplikací zavoláte vozidlo, vyzvedne vás v kanceláři, nastoupíte, zadáte místo, kam se potřebujete dostat, algoritmus vypočítá optimální trasu v závislosti na dopravě a počasí a sám vzlétne a přistane tam, kde to bude nejvýhodnější.

To je hezká vize. Kdy se proletíme?

Technologie autonomního řízení už tu jsou, testují se, mnoho globálních univerzit je ve velmi pokročilém stadiu testování. Ale musí to být regulované, musí být vytvořená nová legislativa. Podle našich odhadů je to mezi 5 až 15 roky.

Samořídící auta jsou velmi dobrý příklad, na kterém si to mohou lidé představit. Vzpomeňte si, že ještě před 5 roky byly představy, že technologie autonomního řízení přijde za 20 let — a dnes už jsou tu technologie, které vás skutečně dokážou samy odvézt.

AeroMobil není jediný produkt, který pracuje na dostupné a jednoduché dopravě vzduchem. Jsou tu drony jako Volocopter, jsou tu vírníky jako Pal-V. Byť dělají trochu něco jiného než vy, vnímáte je jako konkurenci?

Je pravda, že okolo je mnoho hypů a buzzu, ale my dbáme na to, aby byla správně používaná terminologie. Naše vize je plně funkční auto a plně funkční letadlo a v tom máme jen velmi málo konkurentů. Je pravda, že vznikají různé nové projekty, ty ale mají jiný usecase než my. U některých technologií můžeme být dokonce partnerem. Volocopter je zamýšlený jako taxi v rámci měst, my se pohybujeme ve větším radiusu kolem 1000 km.

Podle nás není nic efektivnějšího a ekologičtějšího, než je létající auto. Pochopitelně se budeme snažit být leadery, máme patenty, vidíte naživo naše produkty, které jsou veřejné a máme i další projekty, na kterých pracujeme. Ty včas odhalíme.

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora