Čínská vláda silně prosazuje elektromobilitu a tak se na tamním obrovském trhu objevuje řada aut, která v Evropě ani nemáme šanci poznat. Konkurenci pro prémiové SUV Tesla Model X předsavila značka NIO. Její model ES8 je stejně velký a bude se prodávat za poloviční cenu, navíc nabízí službu výměny prázdné baterie v síti stanic, kterou firma NIO buduje.

Konkurence pro Teslu za poloviční cenu

Ohlášená čínská novinka NIO ES8 má konkurovat Tesle X podobnými parametry: dva elektromotory dávají výkon 480 kW (644 koní) a zrychlení z nuly na stovku prý 2,5 tuny těžké auto zvládne za 4,4 sekundy. Dojezd je oproti Tesle X nižší, ale ne výrazně, základní verze s 70 kWh baterií ujede 220 mil (354 kilometrů). Podobná je i velikost karoserie, která bude vyrobená z hliníku, podobně jako moderní západní auta.

Do auta NIO ES8 se vejde až 7 pasažérů a nabízí výbavu srovnatelnou s drahou evropskou a americkou konkurencí. Mimo jiné tu je headup displej nebo bezdrátová nabíječka na telefon. Samozřejmě nechybí velký dotykový displej s ovládáním všech palubních přístrojů, interiér ale oproti Tesle víc připomíná tradiční auta. Ve výbavě je také asistenční systém NIO Pilot s izraelskou technologií Mobileye EyeQ4, takže na dálnici zvládne auto jet skoro autonomně. Využívá k tomu 12 ulrazvukových senzorů, 5 radarů a 6 kamer.

Oproti Tesle bude mít čínské SUV ještě jednu důležitou výhodu, a sice výrazně nižší cenu. Zatímco Teslu X si čínští zákazníci koupí nejméně za 126 tisíc dolarů (2,7 milionu korun), terénní NIO bude stát v základu 68 tísíc dolarů, tedy necelých 1,5 milionu korun. K tomu navíc jako domácí produkt může dostat dotaci až 6600 dolarů, na které Tesla zatím nedosáhne — nejdřív musí postavit vlastní továrnu v Číně.

Zásadní inovace: výměna baterek

Značka NIO nabídne ještě jednu systémovou vlastnost, která může být pro rozvoj jejích aut revoluční, a sice vyměnitelné akumulátory. Elektrické SUV bude možné koupit včetně baterie, nebo za ní platit pronájem — ten vyjde na 200 dolarů měsíčně a cena auta potom klesne o dalších 15 tisíc dolarů. Ve finále se tak částka za auto může dostat na cca 46 tisíc USD neboli těsně pod milion korun.

Zákazníci navíc dostanou službu NIO Power, což znamená přístup ke stanicím pro výměnu baterií. Ta zabere pouhé tři minuty. Do roku 2020 chce postavit po Číně 1100 takových stanic, na další rozvoj získala firma NIO miliardovou investici od technologických firem jako Tencent nebo Baidu. Vedle toho budou v ulicích jezdit mobilní nabíjecí stanice, tedy auta, která během 10 minut dobijí dojezd o 100 kilometrů.

Pokud se firmě NIO podaří vystavět dostatečně velkou podpůrnou infrastrukturu, může to být zlom při řešením dojezdu i nabíjení elektrických aut. Na obrovském čínském trhu to jednoduché mít nebude. Na druhou stranu je jistá (alespoň teď to tak vypadá) podpora elektrických aut od čínské vlády a utlumování spalovacích motorů. A potenciál čínského trhu je gigantický.

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora