První sériový hybrid se vrací už ve čtvrté generaci. Toyota Prius pořád vypadá jako z budoucnosti, ale v jednom je mnohem dál: ve verzi Plug-in Hybrid má neuvěřitelně nízkou spotřebu. Reálně dokáže jezdit za dva nebo tři litry na sto kilometrů. Nevěříte? Čtěte dál.

Na design Priusu jsem si ani po dvaceti letech nezvykl. Každá ze čtyř generací vypadá jinak, ale nikdy to není úplně normální auto.

O aktuální čtvrté generaci to platí snad nejvíc. Velikostí je to sice klasická nižší střední třída, tedy svezete s ním pětičlenou rodinu, dojedete s ním do práce i na dovolenou a dojedete i na větší nákup. Ale normální auto to není. Podivný vzhled patří k jeho image, jakoby chtěl křičet, že je to on, kdo píše budoucnost.

Hybrid do zásuvky

Toyota Prius Plug-in Hybrid (model 2017, v USA se prodává jako Prius Prime) se na pohled téměř neliší od čtvrté generace Priusu (ta byla představená už 2016). Hlavní rozdíl je v možnosti nabíjení ze zásuvky, které vůz posouvá na úplně nový level, jak se dočtete níže.

Kvůli tomu nahradil malou NiMH baterii větší Li-Ion akumulátor s kapacitou 8,8 kWh. Ten je uložený pod víkem kufru, který se kvůli tomu zmenšil z 502 litrů na 359 litrů. S plně nabitou baterkou pak zvládne Prius ujet až (papírových) 50 kilometrů čistě na elektřinu.

Soustava spalovacího čtyřválce a elektromotorů dává dohromady výkon 122 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h s ním Prius zvládne za 11,1 sekundy. Ani maximální rychlost vás neuchvátí, omezovač vás zastaví na 170 km/h (což je reálných 162 km/h).

Jak je vidět, Prius není (ani nikdy nebyl) žádný závodník. Přesto je mnohem živější, než to vypadá podle čísel. Od semaforů dokáže odstartovat velmi hbitě (jako každý elektromobil) a v rychlostech do nějakých 80 km/h má i velmi slušnou pružnou dynamiku. Ideální na hbité průjezdy městem.

Všechny výhody elektromobilu

Ze všeho nejvíc vás ale uchvátí spotřebou. Krása plugin hybridů spočívá v doplňování dvou plnohodnotných pohonů, benzinu a elektřiny. Po jistou krátkou dobu se Prius chová jako čistý elektromobil, ale bez rizika, že nedojedete.

Chcete konkrétní čísla? Já měl po několika dnech a 500 ujetých kilometrech na palubním počítači číslovku 3,5 l/100 km. Jezdil jsem hodně po městě a okreskách, ale to není tak důležité. Tajemství je v baterii. Spotřeba samotného benzinového motoru je kolem 5 l/100 km, k tomu ale s nabitou baterií ujedete reálně kolem 40 kilometrů čistě na elektřinu. Vzhledem k tomu, že za těch několik dnů jsem Priuse nabíjel čtyřikrát, z 500 km jsem dobrou třetinu jezdil bez spalování benzinu. Kdybych nabíjel ještě častěji (nebo jezdil méně kilometrů), můžu se dostat na spotřebu 3 nebo třeba 2 l/100 km.

Snadno se dokonce může stát, že pokud nabíjíte doma v garáži nebo v práci a za den ujedete jen 40 kilometrů, budete mít po pěti pracovních dnech na palubním počítači spotřebu 0 (nula) litrů na 100 km. To už je hodnota, řekněme, přijatelná.

Nabíjení zvládnete z klasické domácí 230V zásuvky (nabití trvá cca 3 hodiny) nebo z veřejných nabíječek Mennekes (kolem 2 hodin nabíjení). A i když nenabíjíte, každé dupnutí na brzdový pedál docela efektivně rekuperuje a ukládá energii. Hybridní systém se za dvacet let nezměnil, jeho efektivita se ale pořád zvyšuje.

Vyspělý plugin hybrid za milion

Po tom všem chválení vás ale asi nepřekvapí, že cena plugin hybridu není úplně nejmenší. Zatímco “obyčejný” Prius startuje na částce 745 tisíc korun, Prius Plug-in Hybrid má základní cenovku 990 900 Kč ve výbavě Executive. V ceníku je samozřejmě řada dalších příplatků, třeba Paket Solar s fotovoltaickými články na střeše za 50 tisíc korun, nebo Paket Tech s dodatečnou výbavou (parkovací senzory, parkovací asistent, sedačky v kůži a lepší audio) za 70 tisíc korun.

Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že milion dnes dáte za každý aspoň trochu použitelný elektromobil. Je neoddiskutovatelné, že Prius je oproti nim daleko univerzálnější. S 43 litry benzínu v nádrži ujedete klidně kolem 1000 kilometrů.

Dát milion korun za auto, s kterým můžete jezdit skoro zadarmo do práce je samozřejmě lákavé, ale možná jen do chvíle, než začnete počítat, kdy se to vyplatí. Tentokrát ale není důležitá návratnost. Důležité je jestli tomu věříte. Toyota Prius je tiché a svižné auto do města, které splní totéž, co kterékoliv jiné auto v dané třídě. Abyste ocenili jeho silné stránky, musíte být trochu fanoušky do technologií, tím spíš když budete investovat do plugin verze.

Ale jestli má nějaký Prius smysl, je to právě tenhle. Strávil jsem s ním týden a bavil mě víc, než kterýkoliv z předchozích Priusů. A to je dobrá zpráva o tom, že vývoj jde správným směrem.


Toyota Prius Plug-in Hybrid
Motor přeplňovaný zážehový čtyřválec spojený s elektromotorem
Objem 1798 ccm
Výkon soustavy 90 kW (122 k)
Točivý moment 142 Nm / 3600 Nm
Maximální rychlost 162 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,1 s
Převodovka bezstupňová automatická
Spotřeba v testu 11,1 l/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 4645 / 1760 / 1490 mm
Rozvor 2700 mm
Pohotovostní hmotnost 1530 kg
Zavazadlový prostor 359 / – l
Základní cena modelu v dané motorizaci 990.900,- Kč
Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora