Německá města brzy začnou zakazovat vjezd dieselům. Spolkový správní soud v Lipsku rozhodl, že tyto zákazy jsou právně přípustné. Do budoucna se takové zákazy mohou týkat až několika desítek měst.

Řidiči musí počítat se zákazy jízdy starších naftových aut v některých německých městech. Budou se týkat aut, která neplní normu Euro VI, a mohou být časově a místně omezené. Očekává se, že verdikt bude mít dramatické dopady nejen na Německo.

Nejvyšší správní soud dnes potvrdil rozhodnutí soudu ve Stuttgartu, který konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.

Zákazy dieselů z roku 2014

Dopady dnešního verdiktu budou zřejmě dalekosáhlé. Pro vozy splňující normu Euro 4 (které platilo do září 2009) a starší mohou zákazy přijít už letos. Pro auta splňující normu Euro 5 (platilo do září 2014) stanovil dnes soud v případě Stuttgartu, že se tak může stát nejdříve 1. září 2019.

Ve spolkové republice je celkem registrováno kolem 15 milionů osobních naftových aut. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6, a jejich majitelé se tedy zákazů obávat nemusejí. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít dopad i na Českou republiku, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.

Podle autobazarů se ale masivně zlevňovat nebude. „Masivní výprodej dieselů z Německa do ČR nenastane,“ uvedla dnes Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA). Upozornila také na fakt, že již nyní existují v Německu omezení pro vjezd vozidel do center některých německých měst. I když se týkají statisíců německých vozidel, němečtí řidiči přesto taková vozidla masivně neprodávají.

Merkelová chce jednat

Na vládu kancléřky Angely Merkelové (CDU), která chtěla omezením zabránit, stoupá tlak, aby zavedla takzvanou modrou plaketu, která by umožnila snadno rozlišovat mezi čistšími a špinavějšími diesely. Bez takovéhoto opatření se podle měst na dodržování zákazů bude jen těžko dohlížet.

Kancléřka zdůraznila, že se dnešní rozsudek Spolkového správního soudu o možných zákazech jízdy dieselových aut týká jednotlivých měst, a ne celé země. S městy i spolkovými zeměmi chce jednat. Z velké části politického spektra ale čelí kritice, že její laxní politika, pokud jde o ochranu ovzduší, umožnila, aby situace došla tak daleko. Tlak roste i na automobilový průmysl.