Minulá generace Audi A6 působí už trochu obstarožně. Aby také ne, vždyť zanedlouho to bude přesně čtrnáct let od chvíle, kdy si vůz s typovým označením 4F odbyl světovou premiéru. Pojďme se jedním takovým svézt a prověřit, čeho především je nutné se při koupi obávat.

Kompaktnost karoserie a líbivé vychytávky (třeba LED zadní světla) zvládají odkroucené stáří modelu ještě částečně zakrýt, stačí se ale posadit dovnitř a hned víte, na čem jste. Směrové páčky pod volantem, celkové vzezření palubní desky, nebo ergonomie základních látkových sedadel – to vše připomíná spíše dvojkovou Octavii než manažerské kombi na vyšší úrovni. Nic ve zlém…

Ale víte, jak to je – s rozpočtem 300 000 Kč si člověk nemůže moc vyskakovat. Dříve to možná bylo hodně peněz, ale dnes? Když chcete jezdit něčím, co na obou koncích hostí světoznámá loga čtyř kruhů a honosí se ušlechtilou hliníkovou karoserií, musíte svůj výběr nevyhnutelně konfrontovat se zubem času. Je tedy Audi A6 Avant 3.0 TDI při zmiňovaném rozpočtu dobrou volbou?

To nejlepší z předchůdce

Pojďme si jej před vynesením verdiktu přiblížit. Ve výrobě se nacházelo od roku 2004, přičemž za zmiňované peníze získáte už poměrně zachovalý kus, který prošel faceliftem (od roku 2008 do 2011). Facelift sice nepatřil k nejmarkantnějším, ale dobře navržené Audi přesto změnil více, než by se na první pohled mohlo zdát. S trochou nadsázky se proto dá říct, že si koupíte to nejlepší, co minulá generace Audi A6 nabídla.

Inovovaný exteriér prozrazuje grafika čelních světlometů, které dostaly LED proužek denního svícení, a lehkého omlazení v podobě čirých proužků se dočkala i zadní světla. Na přední nárazník se dostaly hranaté mlhovky (neplatí pro S-Line) a omlazení zadní části, kromě žmiňovaných světel, přineslo jen chromovou lištu v místě dověru pátých dveří na zadním nárazníku a dvojici koncovek výfuků, jež směřují vodorovně i v kombinaci dieselovými motory.

Málo změn, méně problémů 

Zcela zásadní je ovšem technika, která doznala změn pod kapotou. Audi už nenechalo nic náhodě a výrobcem drtivé většiny elektronických součástí pro model A6 4F Facelift se stala firma Bosch. Problémům s elektronikou a vadnými součástmi tak byla učiněna dostatečná přítrž, a to samé platí o vzduchovém podvozku, který se u modelu po faceliftu daleko méně kazí.

Nejčastěji bývaly na vině vadné snímače výšky podvozku, díky nimž potkáváme mnoho starých A6tek podivně viset kdesi na polovině výšky zdvihu podvozku. Facelift už s tímto problém nemívá, a ačkoliv výrobce podvozku zůstal stejný (Wabco), snímače, kompresory, ani nic podobného byste dříve jak každých 200 000 kilometrů řešit neměli. I tak ale platí, že je vždy rozumnější volbou vybrat si vůz bez vzduchového podvozku. Jen s výbavou to v takovém případě bude horší.

I kvalita stárne

No a uvnitř? Pocitově staré Audi a barevné displeje s velmi jemnou grafikou působí poněkud schizofrenně. Mně osobně je ale tato kombinace prolnutí moderního a oldschoolového světa sympatická. V dnes již desetiletém Audi cítíte, že dříve se v Ingolstadtu tolik nešetřilo. Schválně jsem v průběhu testu jezdil i se zbrusu novým Audi A6, a víte co? Do téhle „stařešiny“ jsem nakonec usedal raději. I přes oddanou německou preciznost v obou Audi totiž cítíte, že tady se to odehrálo tak nějak víc s láskou. A možná je za těmi pocity i hydraulický posilovač řízení, skrz který k vám přední kola vozu mluví daleko výrazněji, a vy si tak skutečně připadáte jako řidič a ne jen jako pasažér.

Realita je ale bohužel zcela opačná. (To nevadí!) Staré Audi A6 s podélně uloženým šestiválcem na naftu opravdu neumí zatáčet (o novém to neplatí), a hned na první okresce to rádo připomnělo. V bezmála pětimetrovém kombi se tak člověk chtě/nechtě naučí strojvůdcovským návykům, které mu nedovolí pouštět se do zatáček takzvaně „na srdíčko“. A ono je to ve finále dobře. Audi A6 Avant miluje cestování v přímém směru a vše okolo něj. Právě v tom je dobré.

Dálniční cestovatel

Pro účely dálničního cestování je skvěle odhlučněné a jeho oblé tvary umožňují takřka neslyšené klouzání okolním vzduchem. Potentní dieselový motor s výkonem 176 kW a neslyšným točivným momentem 500 Nm plně postačuje k udržení solidních cestovních rychlostí, a když jedete jen trochu hlavou, zvládnete jet i za 9l/100km. Ve městě pak spotřeba stoupne na obligátních 13. Daň za stálý mechanický(!) pohon všech kol typu Torsen je zkrátka neúprosná. Ve sněhu vám jej ale budou závidět všichni.

Testovaný model Audi si navzdory tučné pořizovací ceně a vyšším servisním nákladům v autorizovaných servisech pořídilo opravdu hodně lidí, a mezi jistou vrstvou se dodnes těší velké oblibě. Má smysl nad ním uvažovat? Pokud máte rozum a nesáhnete po nejlevnějších kusech z nabídky, pak rozhodně ano. Za částku nepřevyšující 300 000 Kč dostanete sice zvlášní, ale velmi kvalitně vyrobené auto, které při dobrém servisu bez problému odjezdí stovky tisíc kilometrů.

Historie!

Jde však o Audi, a tak si dejte dobrý pozor na servisní historii a vůbec celou historii vozu. U verze s testovaným motorem pak prověřte rovněž stav převodovky Tiptronic, jejíž hydrodynamický měnič by neměl příliš klouzat a vůz by nikdy neměl škubat při rozjezdu. I tak ale po koupi raději olej v převodovce preventivně vyměňte. Málokdo tak činí a můžete tím předejít vážným problémům, jejichž řešení stoupá k desetitisícům.

Zkontrolujte rovněž brzdy. Šestiválcový Avant A6 váží téměř vždy 2 tuny a na destičkách je to znát. V neposlední řadě pak odcházejí ventilátory chladiče, což vám Audi prozradí padáním do nouzového režimu při vyšší zátěži a pozor věnujte také zadním světlům s LED panely, které nevykazují příkladnou životnost.