Audi prodává s pohonem na CNG tři auta, z nichž A3 Sportback je nejmenší a nejúspornější: hravě zvládne jezdit za korunu na kilometr a slibuje celkový dojezd okolo tisíce kilometrů. Má ale i své limity. Zajímá vás co se v Ingolstadtu nepovedlo? Dočtete se v dnešním testu.

Všimli jste si, že se v nabídkách automobilek objevuje čím dál míň menších naftových aut? Diesel je už moc drahý a složitý, přitom se nabízí alternativa v podobě stlačeného zemního plynu, která kombinuje benzinový motor s malými provozními náklady. Technologie CNG je zvládnutá a funguje v praxi, rychle se tankuje a pomalu mizí předsudky ohledně bezpečnosti.

Plynová nádrž sice není zadarmo, s vyšším nájezdem se ale investice do ní může vrátit. To je ideální situace pro firemní flotily, kam Audi otevřeně se svoji řadou g-tron míří. Audi A3 g-tron je z nich nejmenší a nejlíp se hodí na popojíždění ve městě, vedle něj si pak můžete pořídit praktičtější A4 Avant a manažerskou A5 Sportback.

Tentokrát se podíváme právě na nejmenší vůz z řady. Mohl by o něj mít zájem i běžný řidič?

Přestavba letitého kousku

Po usednutí do dnešní Audi A3 vás možná překvapí, že připomíná spíš o generaci starší vozy. Vždyť představena byla už v roce 2012 a na silnicích ji vídáme od začátku 2013. Najdete tu sice kvalitní plasty a hezké hliníkové detaily, které se snaží připomínat, že sedíte v prémiové značce. Ale interiér kazí trochu stísněné sedačky a rozhled z vozu není kvůli širokým B a C sloupkům moc dobrý, což se ve městě jeví býti poněkud nepraktické. Oproti takové A4 představuje menší model rozdíl několika schodů směrem dolů a je to škoda. Dnešní auta z Ingolstadtu jsou už v mnohém dál než před pár roky, a A3 si zaslouží moderního nástupce.

Od sériové A3 se plynová verze téměř neliší. Zvenku ji poznáte jen podle loga g-tron na kufru, v interiéru kromě štítku prozradí plynovou verzi dva ukazatele stavu nádrže: bílý pro benzin, zelený pro plyn. Pak je tu ještě kontrolka, která signalizuje, jestli jedete na plyn, nebo na benzin. Na plyn také v ideálních podmínkách motor startuje a elektronika ho vždy preferuje, pokud není tlaková nádrž úplně prázdná. Není tu ani tlačítko na přepnutí, vždy se počítá s preferencí plynu. I tak ale musíte nějaký benzin v nádrži mít, pro případy, kdy je teplota pod -10 stupni nebo jste zrovna tankovali a auto musí změřit kvalitu plynu. Běžný řidič ale žádný rozdíl mezi oběma pohony ani nepozná.

Kilometr za korunu

Jistě vás zajímá spotřeba a tady je A3 skvělá. Zatímco s větší A5 g-tron jsme jezdili za 1,25 Kč na kilometr, s menší A3 se dá dostat celkem pohodlně až na korunu. S tovární zástavbou CNG se váže výhradně benzinový čtyřválec 1.4 TFSI s výkonem 81 kW čili 110 koní. Na benzín jsme s ním jeli mezi 7-8 l/100 km, na plyn jsme se dostali na 4,2 kg/100 km (a reálné jsou klidně i 4 kg). To při ceně 25 Kč za kilogram CNG dělá korunu na kilometr.

Plnící hrdlo se schovalo pod víkem nádrže a pokud jste plyn nikdy netankovali, tak vězte, že to není o moc složitější, než natankovat benzin: nasadíte hadici, zajistíte, na stojanu nastavíte cenový limit a nádrž se naplní.

Plynová tlaková nádrž zvládne dojezd okolo 350 kilometrů a chválíme, že vedle ní tu zůstala plnohodnotná nádrž na benzin s kapacitou 50 litrů. V případě větších g-tronů je totiž nádrž zmenšená na pouhých 25 litrů, což je k zlosti. S A3 g-tron tak dohromady zvládnete ujet až 1000 kilometrů, i když to kvůli vyšší ceně benzinu asi dělat nebudete.

Audi stvořené pro město

Čili spotřeba je vynikající. Problém je ale se slabším motorem. Zatímco s větší A5 g-tron (ta má dvoulitr a 170 koní) jsme si chválili poměrně svižné svezení, od A3 nic takového nečekejte. Na stovku se s ní rozjedete za nekonečných 11 sekund a když ji naložíte lidmi, pravý pruh už nikdy neopustíte.

Přiznávám, trochu přeháním, na dálnici zvládne jet 200 km/h a ani při delší cestě nás dynamika nijak zvlášť neomezovala, ale žádné rekordy rozhodně trhat nebudete. Naopak chválíme podvozek, který dokáže být na poměry značky velmi komfortní. A3 je zkrátka auto do města se vším všudy.

Limity let

U značek jako Audi se dá očekávat, že to nebude úplně zadarmo. Už základní A3 Sportback s litrovým TFSI a výkonem 85 kW (tedy větším než tahle plynová!) se jeví s cenovkou 623.900 Kč trochu předražená. Verze g-tron pak vyjde na 707.900 Kč, tedy s příplatkem 84 tisíc. To je velmi srovnatelné se základním dieselem 1.6 TDI, který je o 15 tisíc levnější než g-tron.

Za jak dlouho se vám investice do plynu vrátí si můžete snadno spočítat. Podle všeho to bude dobré auto do flotil, ale jako běžný řidič bych do dnešní A3 nešel. Nikoli kvůli plynu, ten vás nijak neomezuje — ale jestli má A3 v něčem limity, tak v tom, že už má nejlepší léta za sebou a zasloužila by si moderního nástupce. Pokud vás ale tohle neodradí, může to být hodně zajímavá alternativa naftovému pohonu. Do budoucna určitě.

Audi A3 Sportback g-tron

Motor

přeplňovaný zážehový čtyřválec

Objem 1395 ccm
Výkon soustavy

110 koní (81 kW) ve 4 800 – 6 000 ot./min

Točivý moment

200 Nm v 1 500 – 3 500 ot./min

Maximální rychlost 197 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,8 s
Převodovka manuální šestistupňová
Spotřeba v testu 4,2 kg/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 4313 / 1966 / 1426 mm
Rozvor 2637 mm
Pohotovostní hmotnost

1 335 kg

Zavazadlový prostor 280 l
Základní cena modelu v dané motorizaci

707.900,- Kč

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora