Volkswagen zareagoval na masivní vzestup kategorie SUV celkem brzy. Model s názvem Touareg tak ve slovenské Bratislavě vyrábějí už 16 let a po právu patří mezi strůjce oblíbenosti moderních automobilových monster. Jak je to ale se spolehlivostí první generace?

Očima dnešního motoristy, který miluje vozy SUV, se trochu zdá, jako kdyby Touareg na srovnatelnou konkurenci ztrácel. A to nejen ve zpracování, ale rovněž z hlediska jízdního komfortu,  poskytované dynamiky, vyspělosti techniky a vlastně skoro všeho, co se mezi srovnatelnými vozy srovnávat dá. Jak je ale něco takového možné? Vždyť v roce 2002 přišel plný sil s chutí doslova rozcupovat zažité pořádky mezi nepohodlnými konkurenty určenými jak na silnice, tak do terénu.

Letitý závan luxusu

Po chvilce zamyšlení člověk rovněž přijde na skutečnost, že to byl (snad kromě Britů a jejich Range Roveru) právě Volkswagen, který do kategorie SUV díky Touaregu vnesl nádech luxusní třídy. Jeho podobnost s Phaetonem je neoddiskutovatelná a například zdvojený přední ventilátor, nebo čtyřzónová klimatizace byla mezi vozy SUV do té doby spíše tabu.

Usnuli Němci na vavřínech? Proč se Touareg nejeví lépe? Abychom na položené otázky odpověděli, vytáhli jsme jednoho ze zástupců první generace Touaregů z bazaru a zkusili s ním několik dnů žít. Nic totiž není jen černobílé a v pestrých odstínech šedé lze nalézt cenné odpovědi.

Srovnání s Dusterem?

V našem případě jde o kus z roku 2008, který je na prodej za necelých 300 000 Kč. S podobnými penězi seženete ledatak nový Duster a to pouze s pohonem 4×2, tedy předních kol. Narozdíl od 10letého Touaregu však bude mít záruku, díky čemuž se může ve finále jednat o lepší volbu. Ale popořadě.

Volkswagen Touareg první generace skutečně není moc pohodlný. Na nerovných silnicích se natřášá, v zatáčkách cítíte nad předními koly snad až příliš hmotnosti a při běžném provozu není kvůli vyšším mechanickým ztrátám pohonu všech kol ani moc úsporný. A ten vzhled – jako když vezmete krabici a obrousíte jí hrany. Proč si jej tedy záchranáři a doktoři v Alpách s takovou oblibou pořízovali a v nové generaci stále pořizují?

Maximální využití

U Touaregu jde především o funkčnost. A to ve všech směrech. Jednoduše ho nelze vnímat jako klasické SUV, s nímž do terénu vkročíte jednou ročně, a to ještě čirou náhodou, když vás známý pozve na letní chatu. Touareg byl pro terén zrozen a cítí se tu lépe než většina ostatních, rádoby terénních aut. (Ne nadarmo jezdila při vývoji kolona protypů Touaregů napříč Saharou, kde tyto vozy dohromady odsloužily přes milion kilometrů.)

Dvě uzávěrky diferenciálu, enormně chytrá elektronika a dokonce i redukční převodovka řidiči umožňují, že se s opravdu velkým autem dostane přesně tam, kam potřebuje. A právě tento fakt jej řadí do trochu jiné kategorie. Do kategorie, která se nedívá na image ve městě, ale na to, abyste skutečně mohli vyrazit kamkoliv potřebujete.

Trendy mají jiný směr

Paradoxní na tom všem je akorát skutečnost, že přesně takových klientů v dnešní době ubývá. A z pohledu luxusu byl Touareg snaživou konkurencí brzy překonán. Proč byste si jej tedy měli kupovat právě vy? Pokud patříte mezi úzkou skupinu lidí, kteří vůz SUV vlastní z důvodu, že jej skutečně potřebují, zařaďte Touareg na přední příčky ve vašem seznamu. V opačném případě (milujete SUV, protože jsou velká) u vás v konkurenci luxusnějších protivníků jistě neobstojí.

No a spolehlivost? U prvních modelů před faceliftem zlobily převodovky Tiptronic i kompresory vzduchových podvozků. Pokud ale sáhnete po modernizované verzi z let 2008 – 2010, většině poruch předejdete. Dřívější produkci trápila zejména netěsnost olejové náplně v převodovkách. Žalostná je rovněž osvětlovací technika. Bixenonové projektory hostí zastaralou techniku a jsou tedy daleko náchylnější k vysvícení. Uvnitř pak počítejte s tím, že Touareg po jakémkoliv rozebrání s oblibou hlasitě vrže. Jde tak poměrně snadno odhalit spravovaný kus po nehodě, či jiném incidentu (povodně apod.).

Nehodný opovržení

Nejlepší motor? Rozhodně 4.2 V8 FSI, jejich výskyt je ale velmi vzácný. Chybu však neuděláte ani s testovaným motorem 3.0 TDI vylepšeným na 176 kW a točivým momentem 500 Nm. Je podobně spolehlivý jako zážehový osmiválec a umí jezdit za výrazně méně peněz. Na opačném konci stojí pětiválec 2.5 R5 TDI a zejména pak výkonný motor 5.0 V10 TDI. Oběma motorům a především problémovému desetiválci je dobré se velkým obloukem vyhnout.

Vždy vybírejte uvážlivě a pečlivě si zkontrolujte historii vozu. Touareg, který skrývá vady a neoriginální díly může člověka vyjít velmi draho (opravy šplhají klidně k šestimístným sumám). Pokud však narazíte na nezničený kus s dobrou servisní historií a navíc v produkci mezi zmiňovanými roky 2008 – 2010, můžete ještě tučné desetitisíce kilometrů jezdit s přijatelnými provozními náklady. A to moc velkých SUV s nájezdem přes 150 tisíc kilometrů neumí.

A zmiňované srovnání s Dusterem? Pokud máte na auto jen zmiňovaných 300 000 Kč, bude rumunský etalon citelně lepší volbou rozumu a to i z hlediska pojištění. Jestli vás však nějaká ta tisícovka navíc netíží, odpověď už znáte. Touareg zkrátka do starého železa nepatří.