Systém automatického tísňového volání eCall začíná zítra fungovat v ostrém provozu. Od začátku dubna mají automobilky povinnost instalovat toto zařízení do všech nových modelových řad osobních i nákladních aut do 3,5 tuny homologovaných pro evropský trh.

Systém eCall je projektován aby zkrátil dobu mezi ohlášením, že se nehoda stala, a příjezdem záchranných složek na místo. Tím lze výrazně eliminovat následky nehody. Mobilní operátoři se měli na spuštění systému eCall připravit do října loňského roku.

Jak funguje eCall?

Od 1. dubna bude v každém novém autě uvedeném na trh instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112.

Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posoudí danou situaci a vyšle podle potřeby záchranné složky. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění a vyšle tam pomoc.

K čemu je eCall dobrý?

Cílem je zvýšit bezpečnost. „Podle statistik zemře v ČR ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách.

V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ říká pověřený ředitel oddělení Besip Tomáš Neřold.

Ministerstvo dopravy stálo u zrodu projektu eCall a iniciovalo v rámci Evropské unie zapojení složek Integrovaného záchranného systému. Ministerstvo systém eCall od roku 2005 podpořilo téměř 30 miliony Kč.