Městské SUV je dnes žádané zboží a tak není divu, že si o svůj kus koláče říká i největší německá značka. Nový model T-Roc je úplně jiný Volkswagen, než znáte: s hravým designem a zajímavou základní cenovkou boří stereotypy. Ne všechno je ale tak skvělé, jak se na první pohled zdá. Na nové městské SUV jsme se podívali zblízka a tady jsou naše dojmy.

Jak vystoupit z řady

Svým designem T-Roc překvapil celou automobilovou obec. Jasně, jsme v kategorii, kde se to excentrickými hemží. Namátkou Hyundai Kona, Toyota C-HR, Mitsubishi Eclipse Cross, Nissan Juke

Ale tohle je přece VW! Tohle logo dosud znamenalo sice seriózní, ale poněkud nudnou tvář. T-Roc představuje změnu. Mezi ostatními Volkswageny, které se navzájem pokud možno podobají, vyčnívá svým hravým vzhledem, který se nebál vykročit z řady a přijít s novými tvary. Vedle vyloženě nepovedené Audi Q2 nebo podobně cílenému Seatu Arona vypadá skvěle, stejně jako ve srovnání s SUV od škodovky.

Nový Volkswagen vybočuje svojí sebevědomou muskulaturou a výraznou čelní maskou, která kombinuje hned několik párů světlometů, z nichž nejvýraznější jsou kruhová denní LED světla — jsou tak typická, že podle nich T-Roc poznáte i na dálku. Z boku má tenhle crossover oblíbenou svažující se linku připomínající kupé a zaujmou také mohutné a trochu přehnané blatníky. Musím uznat, že z toho, co koncern dnes nabízí v segmentu malých SUV, vypadá T-Roc asi nejlíp.

Snižování nákladů

Vnější dojem je působivý. Trochu zklamání ale dává interiér, který je na Volkswagen nezvykle laciný. Palubní deska, výplně dveří a kliky, to všechno je z obyčejného tvrdého plastu. Není to tak hrozné, jak to na první pohled zní — všechno, čeho se běžně dotýkáte, působí solidně a hodnotně. Ale je to zvláštní krok od Volkswagenu, který se chce Dacii Duster přiblížit nejen prodeji, ale zřejmě i výrobními náklady.

Volkswagen se jistě bude snažit stočit řeč někam jinam a bude vám vykládat, že je tu plno techniky, která v téhle třídě ještě nedávno nebyla. To je jistě pravda. Třeba přístrojový panel můžete dostat digitální, ale to už si můžete objednat i v Polu. Navíc i v malém Polu dostanete měkčené plasty, a podobné tvrdé plasty dostanete jen v miniaturním VW Up. A to je škoda.

A ještě jedna věc po usednutí za volant zamrzela: výhled. Dopředu je vidět dobře, ale rozhled šikmo vzad je hodně omezený kvůli masivnímu C sloupku. Malé zadní okno mi většinou nevadí (při parkování dnes už pomáhají parkovací čidla), ale rozhled okolo auta potřebujete. Zvlášť ve městě, kde s tímhle autem budete jezdit nejčastěji.

Pokušení naftou

Chuť jsem si spravil jízdou. V testovaném autě tloukl naftový dvoulitr 2.0 TDI s výkonem 110 kW čili 150 koní, což je zatím jediný dostupný naftový motor (ale brzy přijde menší 1.6 TDI 85 kW a silnější 2.0 TDI 140 kW).

K němu v podstatě nejde mít výhrady. Naftových 150 koní na menší auto pohodlně stačí a díky slušnému točivému momentu si sedmistupňový automat vezme i od poměrně nízkých otáček (1750 ot./min) tolik výkonu, kolik potřebuje. Stačí to na svižnou jízdu i komfortní předjíždění, nikdy jsem neměl pocit, že mi chybí výkon.

Navíc je potřeba dodat, že T-Roc stojí na univerzální platformě MQB, stejně jako většina dalších aut koncernu, takže se auto nechová jako rozhoupané SUV, ale normální městských hatchback. K tomu a bezchybné řazení dvouspojkového DSG, a spotřebu okolo 6 litrů, a stojí tu před vámi městské auto, které by chtěl každý.

Společně se čtyřkolkou navíc dostanete výbavu do terénu. Na středové konzoli najdete volič jízdních režimů, který otočením vybírá z jídních režimů: Street, Snow, Offroad s automatickým nastavením do terénu Offroad Individual s manuálním nastavením toho, jak se má auto chovat. V terénu jsme ho nezkoušeli, to nám u tohoto typu auta připadalo nepatřičné, ale je dobré vědět, že vaše městské auto zvládne dojet na lyže a zvládne zablácenou polní cestu po jarním dešti.

Za ego se platí

Volba nafty je úsporná, ale stejně poněkud nákladnější. Zatímco benzinový T-Roc 1.0 TSI 85 kW startuje s poměrně atraktivní cenovkou 453 tisíc korun, za naftu dáte (zatím) nejméně za 693 tisíc, s automatem vyjde dokonce na 821 tisíc. Dostanete k tomu sice ranec výbavy, ale i tak je to na auto velikosti Fabie, s kterým chcete jezdit hlavně ve městě, fakt hodně.

Pro srovnání: o dva levely větší Passat stojí se stejným TDI a DSG 841 tisíc. Takže jestli budete chtít ušetřit a oželíte pohon všech kol, nezbude než jít do benzinového T-Rocu, který se stejně do města hodí víc. Nebo počkat, co se v nabídce objeví v budoucnu.

Ale přes to všechno předpokládám, že T-Roc má na úspěch zaděláno. Míří na generaci, která chce příjemné, atraktivní auto do města, a při vyslovení zaklínadla “golf” už nepociťuje žádnou velkou nostalgii. A takových lidí bude dnes stále víc. I když já bych vzal radši Golfa.

Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion

Motor

přeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC

Objem

1968 ccm

Výkon soustavy

150 koní (110 kW) ve 3500 ot/min

Točivý moment

340 Nm při 1 750 až 3 000 ot/min

Maximální rychlost

200 km/h

Zrychlení 0-100 km/h

8,4 s

Převodovka

automatická sedmistupňová

Spotřeba v testu

6,2 l/100 km

Rozměry délka / šířka / výška

4234 / 1819 / 1573 mm

Rozvor

2593 mm

Pohotovostní hmotnost

1605 kg

Zavazadlový prostor

392 / 1237 l

Základní cena modelu v dané motorizaci

692.900,- Kč

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora