V Praze se nedá zaparkovat, v aktuálním průzkumu STEM/MARK to říká 9 z 10 řidičů. Není se čemu divit, podle nové studie ČVUT do města denně přijíždí 318.500 aut. K dispozici je přitom pouhých 3.500 P+R stání, což uspokojí jen jedno procento aut přijíždějících denně do Prahy.

Stokrát víc aut

Nejnovější studie Doprava v klidu vypracovaná Fakultou dopravní ČVUT ve spolupráci s taxislužbou Uber dokladuje problémy s parkováním na číslech. Měření ukázala, že do centra Prahy jezdí přibližně stonásobně víc aut (318.000), než kolik je k dispozici sběrných parkovacích míst (3.500). Do centra pak míří přes 200 tisíc z nich.

„Z uvedené intenzity vozidel a počtu současných míst na parkovištích P+R jasně vyplývá nedostatečná kapacita současného stavu záchytných parkovišť P+R, která se pohybuje kolem 1 % průměrné denní intenzity vozidel přijíždějících do Prahy. Z praxe ze zahraničí víme, že optimálně mají P+R parkoviště pokrýt 30 až 50 % přijíždějících vozů do měst,“ říká Josef Kocourek, jeden z autorů studie ČVUT.

Parkovací zóny nepomohly

Podle nedávné studie průzkumu společnosti STEM/MARK má problém zaparkovat 88 % pražských řidičů. Nejvíce si stěžují na parkovací možnosti v centru města, v místě bydliště a v blízkosti úřadů, institucí a nemocnic. A to i přesto, že ve většině širšího centra Prahy jsou dnes zavedené zóny placeného stání.

Podle studie ČVUT je problém v tom, že ve všech oblastech placeného stání bylo vydáno více parkovacích oprávnění, než je fyzický počet parkovacích míst. To znamená, že nelze garantovat místo k zaparkování. Nejhorší je z tohoto pohledu situace na Praze 3, kde na celkem 14.879 parkovacích míst vydal úřad 16.428 parkovacích karet (deficit 1.807 míst).

Dlouhé hledání místa

Problémy s parkováním vnímá negativně 54 % ze všech obyvatel Prahy — včetně těch, kteří autem nejezdí, resp. automobil nevlastní nebo nemají řidičské oprávnění. Lidé dokonce říkají, že jim hledání parkovacího místa trvá déle, než samotná jízda. Stalo se to čtyřem z pěti Pražanů (82 %), pětina řidičů (22 %) takovou situaci zažívá pravidelně.

Za největší slabinu současného systému zón placeného stání označují Pražané nedostatečné kapacity, resp. dlouhé hledání volného místa. Vadí jim nejen nepřehlednost systému, neexistence garance místa, ale i fixace parkovací karty pouze na 1 zónu. Nejvíce si motoristé v hlavním městě stěžují na parkování v centru, ale pak taky v místě svého bydliště a v blízkosti úřadů, institucí a nemocnic.

Martin Jedlička