Aston Martin vyráběl miniaturní městský vůz Cygnet jen dva roky, nabízet ho přestal v roce 2013. Smysl tohoto auta byl jediný: snížení flotilových emisí automobilky. O malé vozidlo ale nebyl příliš zájem, a to dokonce ani když ho Aston přidával v balíčku s nějakým opravdovým autem.

Na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu se ale Aston Martin Cygnet objevil znovu, ovšem ve výrazně upravené podobě: malý litrový motor někdo nahradil osmiválcem o objemu 4,7 litru. V8 pochází z předchozí generace Astonu Martin Vantage S a má 430 koní. Přes sedmistupňovou sekvenční převodovku pohání zadní kola a na stovku se rozjede za 4,2 sekundy, maximální rychlost je 274 km/h.

Zástavba takhle obrovského motoru ale není nic jednoduchého, zvlášť když se ho snažíte nacpat do krabičky od sirek. Jak můžete vidět z fotek, muselo dojít k rozšíření blatníků a rozchodů kol. Obuta jsou devatenáctipalcová kola. Ani tak bychom ale na nějakou spolehlivou stabilitu tohoto monstra nevěřili. Auto, které v sériové verzi váží nějakých 860 kg, má po úpravách hmotnost 1375 kilogramů. Jako ztělesnění šíleného nápadu je to zajímavé, ale jezdit bychom s tím nechtěli.

Připomeňme, že základem pro Aston Martin Cygnet (ten sériový) byl úplně jinde, než v Británii, a sice v Toyotě iQ. Ten navrhlo evropské sídlo japonské automobilky a se třemi metry délky šlo o nejmenší čtyřmístné auto své doby. Pod kapotou byly v evropě tři motory: 1.0 VVT-i o výkonu 68 koní, 1.33 Dual-VVT-i o výkonu 98 koní a diesel 1.4 D-4D o výkonu 90 koní. Toyota iQ se vyráběla v letech 2008 až 2016, skončila bez nástupce.

Martin Jedlička
Martin Jedlička
Další články autora