Podle odhadů má do roku 2030 žít ve městech více než 70 % světové populace. To představuje výzvu pro dopravu lidí, ale i přepravu zboží — zvláště v době, kdy prudce vzrůstá počet nákupů přes internet a zákazníci jsou stále náročnější.

Tomuto trendu chce jít naproti automobilka Renault, která vyrábí užitková auta už 120 let. Teď představila svoji vizi pro blízkou budoucnost. “Mobilita zítřka bude elektrická, propojená, autonomní a sdílená; včetně a zejména u dodávek na poslední míli,” domnívá se francouzská automobilka.

Francouzi vycházejí z několika předpokladů: dodávky musí být univerzální, stejnou platformu musí mít možnost použít v B2B i B2C. Dodávka balíků musí být plynulá, příjemci musí mít možnost přesného výběru – kam, kdy a jak jim bude zboží dodáno. A stále se dodávky ve městě neobejdou bez účasti člověka, který zůstane hlavním článkem dodavatelského řetězce.

Na základě těchto předpokladů navrhl Renault robotickou dodávku EZ-PRO, určenou pro rozvoz zboží ve městě „na poslední míli“, který si zachovává lidskou účast.

Spíš než automobil jde o celý ekosystém, navržený pro efektivní distribuci zboží. Futuristický koncept dodávky se skládá z autonomního „tahače“ a z jednoho nebo více různých autonomních robotických „podů“ přizpůsobitelných široké škále použití a formátů. Představit si to můžeme jako vláček složený z vagónů, naplněných různým zbožím.

Elektrická dodávka má autonomní řízení, je přes internet propojena s konvojem podů i s prvky chytrého města. Lidský asistent (nikoli už řidič) sleduje dodávku zboží i vozový park podů, které ho doprovází. Jejich design byl navržen tak, aby minimalizoval vizuální stopu a napomáhal k jejich integraci do městského prostředí.

Díky tomuto konceptu mají mít koncoví uživatelé možnost přesného výběru, kam, kdy a jak jim bude zboží dodáno, a to 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Nákladový prostor, regály a jednotlivé režimy dodání jsou přizpůsobené široké škále přepravovaných balíků.

I tímto směrem můžou v budoucnu kráčet přepravní služby ve městech.