Hasičský záchranný sbor převzal dva nové speciály do extrémních podmínek. Unikátní hasičské speciályTatra CZS 40 Titan jsou vybaveny pancéřovanou kabinou i zodolněnou nástavbou a konstrukcí podvozku, které chrání nejen posádku, ale hasicí zařízení a technologie.

Hasičské speciály z Kopřivnice jsou určeny pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení. Mají nahradit hasičské tanky SPOT-55, které technicky i morálně zastarávají a budou postupně vyřazeny.

“Vozidla CZS 40 Titan je možné použít v zamořeném prostředí, jsou vhodná pro hasební zásahy či průzkumné a monitorovací akce při haváriích v chemických a petrochemických podnicích nebo v místech s nevybuchlou municí, nástražnými výbušnými zařízeními a tlakovými lahvemi, mohou být využívány i při velkých lesních požárech,” uvádí mluvčí Tatry Andrej Čírtek.

Hasičské vozidlo s vojenským základem

Základ Tatry Titan tvoří armádní řada Tatra Force s podvozkem v konfiguraci 8×8, který má veškeré vybavení do náročného terénu. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky dle natočení náprav předních, centrální dohušťování pneumatik je ovládáno dálkově z místa řidiče.

Pohon zajistí šestiválcový motor Cummins ISM500 o výkonu 373 kW (507 koní) a automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným retardérem.

Pancéřovaná kabina je čtyřmístná a čtyřdveřová s balistickou odolností úrovně 2a/b podle vojenského standardu STANAG 4569. Je schopna ochránit posádku proti explozí protitankové miny o síle ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku. Kabina je vybavena i systémy ochrany posádky před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení.

Posádku tvoří velitel a dva strojníci, čtvrté sedadlo je určeno pro připadnou evakuaci ohrožené osoby. Řídící prvky hasicích systémů jsou zdvojené, jejich ovládání je možné z místa velitele a ze sedadla za řidičemPancéřovaná okna mohou být vybavena demontovatelnou drátěnou ochranou, dveře kabiny jsou napojeny na pneumatický sytém vozidla pro snadnou manipulaci při otvírání a zavírání.

K zásahům v extrémních podmínkách

Nástavba vozidla je konstruována tak, aby byla odolná proti mechanickému poškození, například při zásazích v ruinách budov nebo v lesích. V jejích útrobách se nachází nádrž o objemu 12 tisíc litrů hasebních látek.

Čerpací zařízení THT PJA 4000 posádka obsluhuje dálkově pomocí ovládacích prvků a dotykových tabletů. CZS 40 Titan disponuje dvěma proudnicemi, na přídi před kabinou je proudnice o průtoku 1 tisíc litrů za minutu, proudnice umístěná v nástavbě je výsuvná s průtokem 4 tisíce litrů za minutu, obě jsou vybaveny kamerou přenášející obraz na displeje v kabině.

V nástavbě je i výsuvný stožár s přehledovou kamerou, infračervenou kamerou a laserovým dálkoměrem, další kamery jsou zabudovány do boků a zádi korby a umožňují bezdrátový přenos obrazu na dálku v reálném čase. Veškeré rozvody paliva, olejové a vzduchové okruhy vozidla jsou chráněny proti ohni i horku, podvozek, nástavba i kabina jsou proti sálavému horku chráněny systémem vodních rozprašovacích trysek.

Publikováno ve spolupráci se ZaVolantem.cz.