Česká firma Zuri zrychlí vývoj svého bezpilotního letadla s osmi vrtulemi. Startup podnikatele Michala Illicha získal investici přes 15 milionů korun od investiční skupiny Pale Fire Capital, kterou využije na posílení vývojových kapacit s cílem dokončit a otestovat prototyp pro finální fázi vývoje produktového konceptu.

Firma Zuri vyvíjí bezpilotní oktoplán (letoun s osmi vrtulemi) s kapacitou čtyř osob. Unikátní konstrukce s osmi elektrickými rotory dokáže vzlétnout i přistát vertikálně (VTOL), čili spojuje výhody koptéry a letadla. Letadlo nepotřebuje přistávací dráhu, ale vystačí si s prostorově nenáročnými heliporty. Křídla v kombinaci s turbovrtulovým motorem pak pozitivně ovlivňují rychlost a celkový dolet. Oktoplán Zuri uletí až 700 km, a to za necelé 3 hodiny.

Zuri má za sebou vývoj a úspěšné otestování zmenšeného prototypu s rozpětím dva metry. Nyní se tým vývojářů chystá ověřit svůj koncept na autonomním modelu s rozpětím pět metrů. Na výsledcích testování pak postaví strategii pro výrobu funkčního prototypu s rozpětím 12-15 metrů, z něhož bude vycházet při vývoji finálního konceptu použitelného pro bezpilotně řízenou leteckou osobní přepravu.

„Díky investici můžeme prototyp představit na konci příštího roku. Nyní si dokážeme zajistit technologii pro vlastní vývoj bateriových modulů a chceme také urychlit vývoj klíčových součástí letadla, zejména řídících systémů a VTOL zařízení vhodných pro osobní přepravu. Konstrukční výrobu plánujeme outsourcovat, protože je to efektivnější,“ říká Michal Illich, zakladatel a šéf Zuri, který v minulosti stál u řady úspěšných internetových projektů, např. vyhledávač Jyxo nebo komunitní vývojářský web Devel.cz.

Urychlení vývoje chce Zuri dosáhnout i díky rozšíření stávajícího týmu, hledá elektroniky a specialisty na přístrojové vybavení letadla, v průběhu příštího roku chce přijmout až deset nových lidí.

Přestože se projekt nachází stále v počáteční fázi vývoje, již nyní si lze představit řadu aplikací, které mohou z pohledu byznysu fungovat. Zajímavá je především možnost otevřít novou tržní vertikálu leteckých taxi služeb, kde by VTOL technologie dokázala nabídnout bezkonkurenční dostupnost a flexibilitu, říká Jan Barta z investiční skupiny Pale Fire Capital.

Martin Jedlička