Porsche představilo zbrusu nový model 911, její historie se ale píše už 55 let. V době uvedení osmé generace si pojďme připomenout historii tohoto kultovního sportovního vozu. Historii vzadu uložených vzduchem chlazených šestiválců (později tedy i vodou chlazených) a ikonického designu, který i po půlstoletí oslňuje další a další generace řidičů.

První Porsche 911: Mistrovský kousek z Zuffenhausenu

Místem zrození legendy byl mezinárodní autosalon IAA ve Frankfurtu. Značka Porsche na něm 12. září 1963 odhalila napjatě očekávaného nástupce modelu 356. Nový sportovní vůz, který nesl zpočátku označení 901, přebíral štafetu od velmi úspěšného předchůdce. V nové konstrukci se zrcadlily ambice značky Porsche, která s novým modelem vstupovala do vyšší ligy. Šestiválec nahradil čtyřválcové motory – v souladu s nejlepšími tradicemi firmy se samozřejmě jednalo o vzduchem chlazený „boxer“ – a již tehdy poskytoval nejvyšší výkon 130 k.

Nový model byl uveden na trh v roce 1964, a to již s označením 911. Ke změně názvu došlo po diskuzi o právech na ochranu obchodní známky s francouzským výrobcem automobilů Peugeot. „Devětsetjedenáctka“ byla okamžitě přijata jako „opravdové“ Porsche, protože jízdní výkony nového sportovního vozu překonávaly veškerá očekávání. Tím byl vytyčen směr nevídané globální kariéry.

Modelová řada byla postupně rozšiřována. V roce 1965 odpověděla značka Porsche na diskuzi v USA, v níž byly kabriolety označovány za nebezpečné, svým typicky pragmatickým způsobem. Společnost Porsche představila na IAA model 911 Targa jako první „bezpečnostní kabriolet“ na světě, s ochranným obloukem pro případ převrácení, který byl široký 20 centimetrů, s odnímatelným střešním panelem a zadní miniaturní skládací částí s průhledným plastovým oknem. Zanedlouho následovala i verze s vyhřívaným skleněným panoramatickým zadním oknem. Název otevřené varianty – „Targa“ – byl odvozen od vytrvalostního závodu Targa Florio na Sicílii, z něhož měla značka Porsche v té době na svém kontě již čtyři triumfy.

Společně s verzí 911 S o výkonu 160 k oslavila v roce 1966 světovou premiéru další stylistická ikona: kola Fuchs. Patrně nejslavnější kola v historii automobilu byla technologickou novinkou. Vyráběla se kováním z jednoho kusu materiálu a měla mnohem nižší hmotnost.

Na podzim 1967 byly k dispozici další modelové varianty. Model 911 T o výkonu 110 k završil nabídku pod vrcholnými verzemi 911 S a 911 E – písmeno „E“ symbolizovalo vstřikování benzinu. Byla to navíc čistá záležitost, protože společnost Porsche splňovala jako první německý výrobce automobilů s těmito třemi variantami přísné americké emisní normy.

Nepřetržité optimalizace sportovního vozu Porsche s interiérem v uspořádání 2+2 vyvrcholily v polovině roku 1968 dalším milníkem. Od modelového roku 1969 byl rozvor první generace modelu 911 prodloužen o 57 na 2268 milimetrů. Tato změna vedla v první řadě k větší jízdní stabilitě sportovního vozu s motorem vzadu. V roce 1969 skončila éra dvoulitrových motorů. Zvětšením vrtání o čtyři milimetry se zdvihový objem zvýšil na 2195 cm3. V modelovém roce 1972 vzrostl zdvihový objem dokonce na 2,4 litru a sportovní vůz akceptoval i benzin s nižším oktanovým číslem. Nově nabízené modely pokrývaly rozsah výkonů od 130 k až do 190 k ve verzi 911 S.

Naprosto neporovnatelnou legendou se stal model 911 Carrera RS 2.7 se zadním spoilerem, jehož tvar připomínal kachní kostrč. Sportovní vůz s hmotností pouhých 1000 kilogramů a nejvyšší rychlostí více než 245 km/h vyjel 1525krát z bran výrobního závodu v Zuffenhausenu. Tato verze korunovala úspěchy první generacemodelové řady 911. Celkem bylo v letech 1963 až 1973 vyrobeno 111 995 exemplářů první „devětsetjedenáctky“.

„Devětsetjedenáctka“ řady G: Letmý start s technickými inovacemi

V roce 1973 vstoupila „devětsetjedenáctka“ do desátého roku své existence, a to s největšími změnami, jichž se úspěšná modelová řada do té doby dočkala. Stuttgartský výrobce sportovních vozů vsadil na výkonné motory přeplňované turbodmychadlem pro vrcholnou verzi, ale také na karoserie, vyráběné výhradně z pozinkovaných plechů, a navíc kromě verze Targa uvedl na trh také modely 911 Cabriolet a Speedster. Již tehdy bylo zřejmé, že je tento model na dobré cestě stát se ikonou.

Úspěšný sportovní vůz však musel nejprve dokázat, jak je přizpůsobivý. Přísnější bezpečnostní předpisy v USA požadovaly, aby všechny nové vozy přečkaly beze škod čelní i zadní náraz rychlostí 8 km/h. Výrobce z Zuffenhausenu tento požadavek splnil zavedením pružně uložených nárazníků s pryžovými ochrannými lištami vpředu i vzadu, které se staly charakteristickým znakem vozidel řady G. Nárazníky bylo možné zatlačit do karoserie až o 50 milimetrů, aniž by došlo k poškození důležitých dílů vozidel. U verzí pro americký trh pohlcovaly nárazovou energii elastické tlumicí prvky, které značka nabízela pro všechny ostatní trhy jako výbavu na přání. Bezpečnost hrála u druhé generace modelové řady 911 významnou roli i nad rámec uvedených nárazníků. Dokladem je velký počet detailů od sériově dodávaných tříbodových bezpečnostních pásů přes přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy až po nově navržené sportovní volanty s bezpečnostní nárazovou plochou.

Hned od začátku disponoval šestiválec základní verze „devětsetjedenáctky“ zdvihovým objemem 2,7 litru, který byl stejný jako u modelu 911 Carrera RS předchozí generace. O trochu později vzrostl zdvihový objem na 3,0 litru. Od roku 1983 to bylo dokonce 3,2 litru a v případě verze 911 SC RS poskytoval motor nejvyšší výkon až 250 k. Vzduchem chlazený „boxer“ stále znovu překvapoval svým velkým potenciálem pro další vývoj.

Výrazně vyšších výkonů dosahoval třílitrový „boxer“ od roku 1974 v zádi modelu 911 Turbo. Z motoristického sportu převzatá technika přeplňování zajistila supersportovnímu vozu zpočátku výkon 260 k. Od roku 1977 mu ještě více narostla křídla díky přidání chladiče stlačovaného vzduchu a zvýšení zdvihového objemu na 3,3 litru – výsledkem byl nejvyšší výkon 300 k. Porsche 911 Turbo tak nabízelo jízdní výkony, které v polovině 70. let téměř neměly obdoby. Sprint z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy zněl tehdy stejně neuvěřitelně jako nejvyšší rychlost více než 260 km/h. S verzí Turbo vznikla další legenda.

Přesto se na horizontu objevila temná mračna. Model 911 měly nahradit nové sportovní vozy Porsche s konstrukcí „transaxle“ (motor vpředu, převodovka před zadní nápravou), mezi něž patřily modely 924 a 944 se čtyřmi válci a 928 s osmi válci. Následníci trůnu s konstrukcí „transaxle“ se však dlouhodobě neprosadily, zatímco poptávka po „evergreenu“ s motorem vzadu zůstávala nepřetržitě vysoká. Značka Porsche se proto vydala správným směrem a změnila strategii. Budoucnost „devětsetjedenáctky“ tím byla zajištěna.

Od roku 1982 byla kromě verzí kupé a Targa poprvé k dispozici také varianta Cabriolet. V roce 1989, na konci výroby druhé generace modelové řady 911, následovala dokonce verze 911 Carrera Speedster, jíž bylo vyrobeno 2103 vozů s širokou karoserií modelu Turbo a jen 171 vozů v úzké exportní verzi. Řada G se vyráběla v letech 1973 až 1989. Během 16 let vyrobila společnost Porsche 198 496 těchto vozidel.

Typ 964: S touto „devětsetjedenáctkou“ se podařil nový start

Třetí generace sportovního vozu s interním označením 964 kombinovala tradiční siluetu klasického modelu s velmi moderní technikou. Byla také sázkou na budoucnost společnosti, která procházela hospodářsky náročným obdobím. Třetí generace „devětsetjedenáctky“ jí pomohla v tomto boji zvítězit.

Hned první modelová varianta ukázala pokrokový charakter nové „devětsetjedenáctky“. S verzí Carrera 4 byl totiž do nabídky této modelové řady poprvé zařazen pohon všech kol. Značka Porsche původně koncipovala tento systém pro vysokovýkonný sportovní vůz 959. Jeho elektronicky řízený a hydraulicky ovládaný systém rozdělování točivého momentu mezi nápravy dalece předběhl svou dobu. Systém pohonu všech kol přitom využíval senzory protiblokovacího systému ABS, který se nyní – stejně jako posilovač řízení – dodával nikoli jako výbava na přání, nýbrž jako součást sériové výbavy.

V roce 1989 následoval model 911 Carrera 2 s pohonem zadních kol. Kromě kupé zároveň debutovaly také verze Cabriolet a Targa. I pro ně platilo, že pod důvěrně známou, prakticky jen integrovanými nárazníky modifikovanou karoserií bylo 85 procent dílů typu 964 nové konstrukce.

Vzduchem chlazený šestiválec zaznamenal další zvětšení zdvihového objemu, na 3,6 litru, a v modelech Carrera 2/4 poskytoval nejvyšší výkon 250 k. Technickou novinkou „boxeru“ bylo dvojité zapalování, které společnost Porsche původně vyvinula pro letecké motory vzhledem k vyšší provozní bezpečnosti tohoto systému. Díky výsuvnému zadnímu spoileru byly navíc téměř zcela eliminovány aerodynamické vztlakové síly na zadní nápravě. Novinkou byla také adaptivní samočinná převodovka Tiptronic, která umožňovala hladké řazení bez přerušení přenosu hnací síly.

Mezi nejosobitější verze generace 964 patřily tzv. „jubilejní devětsetjedenáctky“. V roce 1993 bylo uvedeno na trh pouhých 911 exemplářů limitované speciální edice „30 let 911“, která byla rychle vyprodána. Speciální edice kombinovala pohon modelu Carrera 4 s karoserií kupé, opatřenou širokými podběhy kol vpředu i vzadu, a podvozkem se 17“ koly modelu 911 Turbo, postrádala však jeho rozměrný zadní spoiler. Značka Porscheopatřila karoserie exkluzivním metalickým lakem v odstínu Viola, zatímco v sériové výbavě kompletně kůží čalouněný interiér měl odstín šedá Rubicon.

Rovněž exkluzivní byl 911 Speedster, který se představil v roce 1993 se zkráceným předním oknem, modifikovanou konstrukcí střechy a krytem za předními sedadly, který měl dvě charakteristická vyboulení. Na základě modelu Carrera 2 Cabriolet vzniklo 930 vozů, které doplnilo 15 exemplářů s širokou karoserií ve stylu verze Turbo.

Na vrcholu modelové řady 911 typu 964 stály přeplňované verze. Model 911 Turbo převzal zpočátku motor 3,3 litru od svého předchůdce, jeho výkon však vzrostl na 320 k. V modelu 911 Turbo S dosahoval dokonce nejvyššího výkonu 381 k. Na začátku roku 1993 následoval přechod na nový motor 3,6 litru, který disponoval nejvyšším výkonem 360 k. Ovšem v říjnu 1993 již klepal na dveře nástupce a ikonu sportovních vozů čekal další krok. Společnost Porsche vyrobila v letech 1988 až 1994 celkem 63 762 vozidel typu 964.

Typ 993: Vrcholné završení éry vzduchem chlazených motorů

Nejen v kruhu fanoušků sportovních vozů z Zuffenhausenu platí, že čtvrtá generace „devětsetjedenáctky“, typ 993, patří mezi nejžádanější verze v historii tohoto klasického automobilu. Přestože beze změny zůstala prakticky pouze linie střechy, nadchl nový model od roku 1993 vzrušující interpretací DNA designu modelu 911. Oblé přechody mezi konkávními a konvexními plochami, integrované nárazníky, plynule navazující okna a široká zadní partie se skloněným světelným pruhem uchvátí téměř každého fanouška sportovních vozů. Dokonce i nižší blatníky vpředu, realizované díky novým polyelipsoidním světlometům, se záhy dočkaly široké obliby.

Typ 993 potvrdil své výjimečné postavení v segmentu sportovních vozů i po technické stránce – například zcela nově zkonstruovaným hliníkovým podvozkem LSA, který kombinoval lehkou konstrukci, stabilitu a agilitu. Dodnes je víceprvkové zavěšení považováno za vrcholný vývojový stupeň zadní nápravy „Weissach“, jež se zapsala do historie svými samořídicími vlastnostmi. Výsledkem byla ještě vyšší úroveň jízdní dynamiky a optimalizovaný komfort odpružení.

Nová generace stanovila měřítka také v oblasti pohonu. Porsche 911 Turbo se sériově dodávaným pohonem všech kol disponovalo v roce 1995 hned dvěma turbodmychadly. Nejvyšší výkon byl 408 k. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor 3,6 litru zároveň přesvědčil nejnižšími emisemi výfukových plynů ze všech v té době sériově vyráběných motorů. V zádi modelu 911 GT2 s pohonem zadních kol, limitovaného na 100 exemplářů, poskytoval dokonce až 450 k.

Značka Porsche nabízela typ 993 zpočátku jen v karosářských verzích kupé a kabriolet. Targa debutovala až v roce 1995, zato však s novým konceptem. Místo odnímatelného střešního panelu měla velkoplošnou skleněnou střechu, kterou bylo možné elektricky odsunout pod zadní okno. Do sériové výroby byla navíc zařazena ještě jedna karosářská verze: Carrera 4S s pohonem všech kol – o něco později ji následovala verze Carrera S – kombinovala širokou karoserii a podvozek modelu 911 Turbo. Exteriér postrádal pouze velmi rozměrný zadní spoiler.

Šestiválcový „boxer“ se stal dalším důvodem, proč je modelová řada 993 mezi sběrateli a fanoušky tak žádaná. Byl to poslední agregát pro model 911, který ještě sázel na klasické chlazení vzduchem. Motor s dvěma ventily na válec a dvojitým zapalováním dosahoval zpočátku nejvyššího výkonu 272 k, ale od roku 1995 nabízel již 285 k. Na přání dodávala značka Porsche i variantu s výkonem 300 k. Nová byla také mechanická převodovka, jež dostala šestý převodový stupeň pro jízdu vpřed, aby smysluplně pokryla rozsah rychlostí přesahující nyní již hranici 270 km/h, aniž by byla hnací síla motoru utlumena dlouhými převody. Řazení převodovky bylo navíc ještě preciznější.

Pro značku Porsche se nakonec vyplatilo, že s „devětsetjedenáctkou“ typu 993 vsadila vše na jednu kartu. Se čtvrtou generací kultovního sportovního vozu skončila v roce 1998 éra vzduchem chlazených motorů v jedinečné historii této modelové řady — po 35 letech tím skončila jedna automobilová epocha. Společnost Porsche vyrobila v letech 1993 až 1998 celkem 68 881 vozidel typu 993.

Typ 996: První „devětsetjedenáctka“ s kapalinou chlazeným motorem „boxer“

S pátou generací modelové řady 911, typem 996, představeným v roce 1997, se značka Porsche odvážila přejít od chlazení motoru vzduchem ke kapalinovému chlazení. Po 34 letech udal výrobce sportovních vozů s novou „devětsetjedenáctkou“ dalekosáhle nový směr vývoje své ikony a vyřešil závažné úkoly. Středem pozornosti přitom bylo již u předchůdce započaté snižování výrobních nákladů prostřednictvím nejvyšší možné kompatibility dílů s ostatními modelovými řadami, jako byl tehdy nový Boxster, ale také zajištění souladu s nejpřísnějšími bezpečnostními a emisními předpisy. S typem 996 vykročila značka Porsche do budoucnosti.

Zadáním pro vývojáře bylo zachovat tradiční proporce, kombinovat je s moderní technikou a zároveň nově definovat legendu sportovních vozů, a připravit ji tak na budoucnost. Typ 996 čekal těžký úkol, ale současně také začínal psát první kapitolu nové éry. To bylo patrné již z jeho designu.

Výsledkem byla elegantní, zcela nově vyvinutá karoserie ladných tvarů. Nová „devětsetjedenáctka“ měla větší rozměry. Vnější délka vzrostla o 18,5 centimetru, podruhé v historii této modelové řady byl prodloužen také rozvor, a to o 80 milimetrů. O tři centimetry povyrostla karoserie do šířky. Z toho profitoval rovněž interiér. Typ 996 nabízel díky tomu ještě větší šířku v úrovni loktů a pocit velkorysé prostornosti. Nová byla i přístrojová deska. Pět vzájemně se prolínajících kruhových přístrojů přitom bylo dalším porušením konvencí.

Největší revoluce se však odehrála v zádi. Motor zůstal u ploché konstrukce „boxer“, nikoli však u chlazení vzduchem. Tato technika chlazení totiž postrádala rezervy pro stále přísnější emisí normy. Nově vyvinutý, kapalinou chlazený motor byl připraven na budoucnost. A to i svými výkonovými parametry. Šestiválec se čtyřmi ventily na válec poskytoval ze zdvihového objemu 3,4 litru nejvyšší výkon 300 k, čímž se vyrovnal legendárnímu modelu 911 Turbo 3.3. Modernizace motorů zvýšila zdvihový objem na 3,6 litru a nejvyšší výkon na 320 k, v jubilejním modelu „40 let Porsche 911“ to bylo dokonce 345 k.

Nový kapalinou chlazený motor „boxer“ obdržel rovněž model 911 Turbo. Tato jednotka se přitom již mohla pochlubit prominentní kariérou. Šestiválec 3,2 litru poháněl závodní vůz 911 GT1 k vítězství v Le Mans v roce 1998. V sériově vyráběném modelu dosahoval dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor nejvyššího výkonu 420 k. Toto Porsche 911 Turbo tak bylo prvním sériově vyráběným modelem značky, který pokořil hranici 300 km/h.

V modelu 911 GT2 poskytoval agregát nejvyššího výkonu dokonce až 483 k. V extrémně sportovní verzi oslavila navíc premiéru brzdová soustava PCCB s keramickými brzdovými kotouči, která byla součástí sériové výbavy verze GT2. Tyto brzdy jsou o 50 procent lehčí než brzdy s ocelovými brzdovými kotouči a mají životnost až 300 000 kilometrů.

Se stejným motorem, avšak bez přeplňování, vstoupil do nové epochy model 911 GT3, který nabízel optimální potěšení z jízdy na silnicích i na závodních okruzích. Kromě toho posloužil jako základ pro značkové poháry Porsche a odstartoval vítězné globální tažení zákaznického sportu Porsche. V typu 996 měl atmosféricky plněný motor 3,6 litru nejvyšší výkon nejprve 360 k, později 381 k. V roce 2003 následoval ještě ostřeji nastavený model 911 GT3 RS. Společnost Porsche vyrobila v letech 1997 až 2005 celkem 175 262 vozidel typu 996.

Typ 997: Technická ofenziva, nový design a velká rozmanitost verzímodelu 911

Nabídka modelů Porsche 911 se od roku 2004 vyznačovala značnou rozmanitostí. Porsche 911 bylo k dispozici jako Coupé a Targa, Cabriolet a Speedster, s pohonem zadních nebo všech kol, se štíhlou nebo širokou karoserií, s kapalinou chlazenými motory s atmosférickým plněním nebo s přeplňováním turbodmychadlem, jako GTS i ve sportovních verzích GT2, GT2 RS, GT3 a hned dvou variantách GT3 RS. Včetně speciálních edicí zahrnovala nabídka 24 variant – a to vše doplňoval ještě bezpočet možností pro individualizaci.

Designéři Porsche dodali typu 997 ostřejší charakter a propůjčili modelu 911 ještě dynamičtější a působivější vzhled. Již Carrera zanechávala svou výrazněji tvarovanou zádí citelně mužnější dojem, verze S, GT a Turbo měly zadní partii o dalších 44 milimetrů širší. Typ 997 se od předchůdce odlišoval strměji uloženými kruhovými světlomety s čirými krycími skly, které citovaly důležitý stylistický prvek vzduchem chlazených „devětsetjedenáctek“. Po dílčí modernizaci v červenci 2008 definovaly příď bi-xenonové světlomety a světla LED pro denní svícení.

Také po technické stránce se Porsche 911 generace 997 představilo v nejlepším světle. Šestiválec 3,6 litru poskytoval v modelu Carrera zpočátku nejvyšší výkon 325 k. Pro verze S bylo vrtání válců zvětšeno o tři milimetry. S výsledným zdvihovým objemem 3,8 litru to byl do té doby největší motor „boxer“ v sériově vyráběné „devětsetjedenáctce“.

Značka Porsche v rámci modernizace v roce 2008 zásadně vylepšila nabízené motory a poprvé využila přímé vstřikování benzinu. Přestože došlo k výraznému snížení spotřeby paliva a emisí, výkonové parametry se vyvíjely opačným směrem. Hodnoty nejvyššího výkonu vzrostly na 345 k u šestiválce 3,6 litru, resp. 385 k u verze 3,8 litru. V novém modelu 911 Carrera GTS, který vyplnil mezeru mezi verzemi S a GT3, byl k dispozici dokonce nejvyšší výkon 408 k.

Také model 911 Turbo profitoval z technické ofenzivy. Jeho motor 3,6 litru obdržel jako vůbec první zážehový motor výfuková turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. Pozdější přechod na zdvihový objem 3,8 litru a přímé vstřikování paliva umožnil zvýšení výkonu z 480 k na 500 k. Řidič modelu 911 Turbo S disponoval dokonce výkonem 530 k, přenášeným sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, dodávanou poprvé v sériové výbavě. Ještě výkonnější a rychlejší byl už jen model 911 GT2 RS. Jeho motor dosahoval nejvyššího výkonu 620 k, což postačovalo k absolvování kola na Severní smyčce Nürburgringu za 7:18 min.

Výkonová spirála se točila výš i ve variantě GT3, jejíž výkon vzrostl z počátečních 415 k na 435 k. Ve verzi RS 3.8 bylo k dispozici dokonce 450 k. Vrcholem však byla na 600 vozidel limitovaná verze GT3 RS 4.0, která se blýskla rovnými 500 k.

Generace 997 se zároveň vyznačovala i pozoruhodnými speciálními edicemi, mezi něž patřila například verze 911 Sport Classic. Všech 250 exemplářů nalezlo svého zákazníka během 48 hodin. Značka Porsche nabídla také 356 vozů 911 Speedster, rovněž s nejvyšším výkonem 408 k. Výjimečnou specialitou byl model 911 Turbo S Edition 918 Spyder, který zkrátil budoucím majitelům nového modelu 918 Spyder čekací dobu na jejich hybridní supersportovní vůz – speciální model si mohlo objednat pouze těchto 918 šťastlivců. Společnost Porsche vyrobila v letech 2004 až 2012 celkem 213 004 sportovních vozů typu 997.

Typ 991: „Devětsetjedenáctka“ překročila hranici jednoho milionu vozů

Typ 991 ztělesňuje od roku 2011 až do dnešních dnů nejvyšší evoluční stupeň. „Devětsetjedenáctka“ působila na silnici tak dynamicky, jako žádný její předchůdce. K tomuto dojmu přispěl mimo jiné i širší rozchod kol a o deset centimetrů prodloužený rozvor. Další výjimečnou vlastností byla adaptivní aerodynamika, kterou model 911 převzal jako první sériově vyráběný sportovní vůz Porsche od hybridního supersportovního vozu 918 Spyder.

Nově navržený interiér typu 991 se inspiroval základním uspořádáním modelu Carrera GT. Klasické prvky modelu 911, mezi něž patří například pět kruhových přístrojů, z nichž jeden dostal podobu vícefunkčního displeje s vysokým rozlišením, se v něm snoubí s moderním designem a vylepšenou ergonomií. Nový systém Porsche Communication Management (PCM) zároveň nabídl vylepšenou konektivitu, displej s rozšířenými možnostmi dotykového ovládání a dopravní zpravodajství v reálném čase.

Po technické stránce nabídla ikona značky další zvýšení výkonů a vylepšené jízdní vlastnosti. Ještě tužší karoserie s lehkou konstrukcí z hliníku a oceli přispěla ke snížení hmotnosti až o 45 kilogramů. Základní šestiválec vystačil se zdvihovým objemem 3,4 litru, z něhož poskytoval nejvyšší výkon 350 k. Verze S nabízela 400 k ze zdvihového objemu 3,8 litru, varianta GTS dokonce 430 k.

Také modely 911 Carrera spoléhají od modernizace typu 991 v roce 2015 na sílu dvou turbodmychadel. V kombinaci s třílitrovým motorem mají díky tomu řidiči modelů Carrera, Carrera S a Carrera GTS k dispozici nejvyšší výkon 370 k, 420 k nebo 450 k. Porsche 911 Carrera tak poprvé dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za méně než čtyři sekundy. Zároveň došlo ke snížení spotřeby paliva a emisí.

Výkonová spirála dosáhla nové úrovně také u verzí Turbo a GT. Porsche 911 GT2 RS s výkonem 700 k a nejvyšší rychlostí 340 km/h je nejrychlejší sériově vyráběnou „devětsetjedenáctkou“ v historii této modelové řady. A Porsche 911 GT3 RS s vysokootáčkovým atmosféricky plněným motorem 4,0 litru o výkonu 520 k nabízí dosud nejvyšší koncentraci techniky z motoristického sportu v automobilu Porsche pro silniční provoz.

Hvězdou modelové palety je také model 911 Targa, který širokým obloukem místo střešních sloupků B navazuje na klasickou podobu tohoto konceptu a doplňuje ji o rafinovanou konstrukci střechy. Mimořádnou pozornost vyvolaly i další modelové varianty, mezi něž patří 911 Carrera T s optimalizovanou hmotností, extrémně lehká verze 911 R, omezená na 991 exemplářů, a 911 GT3 RS s hmotností pouhých 1370 kilogramů. Velmi žádaná byla také speciální edice „50 let 911“, jíž vzniklo přesně 1963 exemplářů.

Důležité místo v historii firmy zaujal miliontý vyrobený vůz Porsche 911. Sportovní automobil s karoserií v odstínu irská zelená a mimořádně ušlechtilou výbavou sjel z montážní linky v Zuffenhausenu 11. května 2017. Automobilový klenot o výkonu 450 k zůstal ve vlastnictví společnosti Porsche AG.

Porsche 911 generace 991 byla bestsellerem. Od roku 2011 do 31. října 2018 bylo vyrobeno 217 930 vozů.

Od debutu v roce 1963 vyrobila společnost Porsche celkem 1 049 330 sériových „devětsetjedenáctek“.

Typ 992: S rokem 2019 legenda pokračuje

Osmou generaci legendární modelové řady 911 představilo Porsche na autosalonu v Los Angeles závěrem roku 2018. Více si o ní povíme příště.

Zdroj: Porsche