V jednom z nejsledovanějších insolvenčních řízení současnosti s lounskou vagonkou Heavy Machinery Services (HMS) došlo k posunu. Tato společnost je více než tři roky v úpadku a do insolvenčního řízení byly přihlášeny pohledávky za více než 3 miliardy korun. Jak informovaly Hospodářské noviny, v poslední době začalo kolem této firmy kroužit hned několik velkých hráčů, kteří o ni projevili zájem. Mezi nimi i průmyslové impérium zbrojaře Jaroslava Strnada.

Od loňského roku probíhá celý proces insolvence od začátku. Ukázalo se totiž, že jihočeský krajský soud pochybil, když případ předal špatnému soudci. Firma je tak paralyzována a soud i insolvenční správce teprve zjišťují, jak na tom reálně je.

V této situaci se skupině Czechoslovak Group Jaroslava Strnada podařilo ve spojení s jeho dlouholetým obchodním partnerem Alexejem Beljajevem, ovládnout jednu z největších pohledávek ve výši 245 milionů korun, kterou původně uplatňovala Všeobecná úverová banka (VÚB). Tato slovenská banka průběžně napadala a medializovala průběh insolvenčního řízení, přičemž společnost HMS ji od samého počátku podezírala ze snahy o nepřátelské převzetí.

Není bez zajímavosti, že právě tento věřitel poskytoval exkluzivní informace zejména deníkům Lidové noviny a Mladá fronta DNES z vydavatelství Mafra vlastněného Agrofertem, které se této kauze zcela jednostranně věnovaly v desítkách článků zdaleka nejagilněji a nejpodrobněji. To může mít určitou souvislost i s následujícím vývojem.

Kontroverzní duo Strnad-Beljajev

Traduje se, že Beljajev má významný podíl na tuzemské expanzi Strnadových firem v posledních pěti letech. Sám přiznává, že mezi jeho dobré známé patři Andrej Babiš, se kterým kdysi působil v komunistickém podniku zahraničního obchodu Petrimex. Některé Beljajevovy firmy působící na Slovensku se dostaly do hledáčku policie, přičemž byl obviňován z kontaktů s podsvětím. Současně má výborné kontakty na vysoce postavené slovenské politiky (dříve Mečiar, dnes Fico). Pro dokreslení profilu je považován za ruskou spojku ve střední Evropě s vazbami na nejvyšší ruské vedení.

Hospodářské noviny (25. 5. 2017) přinášejí informaci, že duo Strnad-Beljajev získalo pohledávku VÚB skrytě přes společnost Gomanold blízkou skupině J&T. Tato společnost už v minulosti Strnadovi pomáhala ovládnout kopřivnickou automobilku Tatra. Pokud by se Strnadovi s Beljajevem podařilo HMS ovládnout, může se odehrát následující scénář, který ostatně naznačily i Hospodářské noviny.

Babiš zatlačil na Pelikána?

Akvizice této podnikatelské dvojice s vazbami na Hrad a hnutí ANO vyvolala vážné znepokojení mezi zaměstnanci společnosti HMS. Jak vyplývá z insolvenčního rejstříku, jejich odboroví zástupci poslali Krajskému soudu v Českých Budějovicích dopis s vyjádřením k aktuálnímu průběhu insolvenčního řízení (31. 5. 2017). Uvádějí v něm, že je k této reakci motivovalo zejména vystupování Alexeje Beljajeva a jeho společníka, další kontroverzního slovenského podnikatele Michala Lazara.

Oba se účastnili květnového veletrhu Transport Logistic v Mnichově. Z této akce, které se účastnili i zástupci HMS, existují četná svědectví „alarmujících prezentací obou zmíněných pánů“. Na veletrhu se chlubili následujícími mimořádně závažnými sděleními.

„Dohodli jsme se s VÚB a soudcem na společném postupu, jak zlikvidovat nepříjemného konkurenta HMS. Od banky VÚB jsme odkoupili pohledávku za HMS, soudce prohlásí brzy konkurz a v létě HMS hned zavřeme, a od podzimu už nám výrobní kapacita nebude překážet v plánovaných tendrech.“

„Beljajev se chlubí svými dávnými kontakty na Andreje Babiše, který zatlačil na Pelikána, a ten už to se soudcem domluvil.“

„Beljajev se opakovaně chlubil finanční podporou zbrojaře Strnada, který mu pomůže klidně násilně vyřešit všechny problémy v Čechách, ale spoléhají i na jeho politické kontakty.“

Tato vyjádření nelze brát jen za pouhé obyčejné vychloubání či zastrašování. Objevila se totiž celá řada indicií, že za těmito kroky stojí koordinovaný postup několika subjektů – Všeobecné úvěrové banky stojící za přímým konkurentem HMS, popradskou Tatravagonkou, kterou vlastní Beljajevem a Lazarem, ve spolupráci s magnátem Jaroslavem Strnadem. Tyto závažné indicie zmiňuje i vyjádření zaslané soudu, včetně podezřelých okolností, které působení slovenských byznysmenů provázejí.

Slovenské bance šlo o likvidaci HMS

„Slovenská Všeobecná úvěrová banka financuje Tatravagonku a dle veřejně dostupných zdrojů finančně asistovala u nepřátelského převzetí do rukou aktuálních akcionářů – pana Beljajeva a pana Lazara. Následky tohoto převzetí jsou dodnes spojovány s několika doposud neobjasněnými úmrtími osob, které před násilným převzetím působily v Tatravagonce (na Slovensku se o tom mluví jako o nájezdu mafie), mimochodem tento scénář používají pánové Beljajev a Strnad opakovaně,“ stojí ve vyjádření.

Zaměstnanci lounské vagonky jsou přesvědčeni, že firma zkrachovala kvůli neserióznímu postupu slovenské banky. „Opakovaně jsme management HMS ve své době upozorňovali na znepokojivé informace ohledně VÚB, na jejich napojení na Tatravagonku a na jejich společný záměr zneužít informace získané VÚB od HMS ve prospěch Tatravagonky, jako přímého konkurenta HMS,“ uvádějí v dopise.

VÚB začala zpřísňovat podmínky pro poskytnutí úvěru a zpočátku se snažila firmu přesunout do majetkové struktury Tatravagonky s cílem posílit její pozici na trhu. Když se to nepodařilo, vyhlásila na firmu insolvenci s cílem její likvidace. Odbory tento postup odmítají a poukazují na problematický průběh samotné insolvenčního řízení. Podle nich existuje dlouhodobý trend veškeré postupy protahovat, komplikovat nebo zpětně rušit ve prospěch maximálního zisku VÚB na úkor ostatních věřitelů. Přitom řada z nich umožnila HMS i v této situaci přežít.

Soudce Zdeněk Strnad proti slovenské mafii

Samotné insolvenční řízení přitom provází řada nestandardních kroků a podivných zvratů. Nejdříve vyšlo najevo, že jej vedl soudce, který k tomu neměl oprávnění. Odstaven byl i kontroverzní insolvenční správce Ivo Hala. Bez viny není ani bývalý management, jehož působení je předmětem policejního vyšetřování, a právě dospělo k soudu.

„Přes úpornou snahu VÚB a jejich armády právníků se VÚB doteď naši firmu HMS zlikvidovat nepodařilo!“ zdůraznil signatář dopisu Pavel Štiller. HMS má podle něj fungující vedení, které se chce se svými závazky vypořádat, a zakázky jsou nasmlouvané na několik let. „Případná likvidace HMS by pak způsobila existenční problémy všem zaměstnancům,“ uvádí se ve vyjádření s tím, že nejlepším řešením je reorganizace firmy, kterou preferuje i naprostá většina věřitelů. Zaměstnanci k tomu vyzývají i soud, aby tak ukončil téměř čtyři roky trvající paralýzu firmy.

Nově přidělený soudce českobudějovického soudu Zdeněk Strnad, který se případu ujal loni v listopadu, to však nebude mít jednoduché. Zvláště poté, co vyšlo najevo, že se o firmu zajímá dvojice Strnad-Beljajev. Proto je v dopise v závěru vyslovena víra, že „Krajský soud v Českých Budějovicích nepodlehne tlakům slovenské mafie a celé insolvenční řízení povede dále nezávisle a spravedlivě ve prospěch všech věřitelů a loajálních zaměstnanců HMS“.

Jaké jsou závěry? VÚB přivedla HMS do problémů a chtěla z dané situace profitovat, přičemž totéž platí o nových nabyvatelích jejích pohledávek. Snažila se firmu zlikvidovat a do této doby se jí to nepodařilo. I přes problematický a zdlouhavý průběh insolvenčního řízení se HMS podařilo udržet výrobu a má slušnou šanci na přežití. Teprve čas však ukáže, jestli divoké metody podnikání importované z východu zakoření i na našem území. Přežije HMS nájezd slovenské mafie?

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner
Jiří Gargulák
Jiří Gargulák
Další články autora