Emma Smetana a Hanuš Hanslík již nepracují na TV Nova. Podle jejich přesvědčení byli propuštěni poté, co upozornili na podivné praktiky při přípravě zpravodajství na nejsledovanější české televizi. Televizní noviny vykazují při bližším zkoumání mnoho podivností – zejména v tématech týkajících se prezidenta Miloše Zemana, ministra financí Andreje Babiše, hnutí Úsvit a tak dále. Zeptali jsme Emmy Smetana, kterou s televizí čeká soudní řízení, a Hanuše Hanslíka, co stálo za jejich výpověďmi, ale i na konkrétní příklady manipulací. Na TV Nova jsme byli odkázáni na tiskovou mluvčí, která nám sdělila pouze to, že oba redaktoři byli propuštěni z důvodu reorganizace.

Jednou z nejzajímavějších reportáží je zpracování legendárního 17. listopadu 2015. Ač bylo hlavním tématem velké většiny médií to, že prezident republiky Miloš Zeman vystoupil na jednom pódiu s extremistou Martinem Konvičkou, takovou věc jsme se ze zpravodajství nedozvěděli. Konvička zde není vůbec zmíněn a vše vyznívá jako „setkání podporovatelů Miloše Zemana“. Což ale nikdo, kdo ten den sledoval zpravodajství, případně byl sám na místě, rozhodně nemůže potvrdit.

Dalším příkladem praktik TV Nova jsou reportáže o pražských stavebních předpisech. Zde jsou v jasné převaze zastoupeni kritici nařízení. Některé informace pak byly vyloženě nepravdivé (např. fakt, že předpisy nesplňovaly parametry Evropské unie). Neobjektivitu reportáží potvrzuje v našem rozhovoru i Hanslík.

Chlebíčky Andreje Babiše

Za zmínku stojí i důležitost zpráv podle TV Nova. Dobrým příkladem je 15. listopad 2016. Premiér Bohuslav Sobotka měl ten den bilanční schůzky s ministry, tématem byl také zákon o hanobení hlavy státu a například Události na České televizi za hlavní zprávu zvolily zpomalení ekonomického růstu, Nova na to šla jinak. Prostor sice dostal ministr financí Andrej Babiš, ale v „kauze dražších poslaneckých chlebíčků“. Zdražily totiž kvůli DPH, které do té doby poslanci nepřipláceli. Babiš v reportáži vystupuje jako ten, kdo v této zásadní otázce – dvou korun navíc za chlebíček – zastupuje zákon.

Hanslík v rozhovoru pro FORUM 24 popisuje, jak se na Nově informovalo o kauze Čapí hnízdo v den Babišova vystoupení ve sněmovně, kdy kauzu vysvětloval. Reportérovi byly na ranní poradě schváleny dva příspěvky – jeden ze sněmovny, druhý popisující celou kauzu včetně Babišových výroků z minulosti, kdy hovořil o tom, že farma je jeho. Druhá reportáž se ale na televizní obrazovky nikdy nedostala. „Vypadalo to, jako by se odehrála jedna z běžných hádek ve sněmovně,“ uvádí Hanslík.

Za Úsvitem do Drážďan

Oblíbeným tématem zpravodajství naší nejsledovanější televize je hnutí Úsvit. V některých reportážích má názor poslance Marka Černocha zjevně větší váhu než prostor věnovaný vládním stranám. Zajímavá je ale například reportáž z Drážďan, kde se 19. října 2015 konala demonstrace hnutí Pegida. Rozhodně se nejednalo o jedinou demonstraci, TV Nova však přímo na místo vyslala svůj štáb, který natočil hlavně fakt, že Černoch se šéfem jeho hnutí Miroslavem Lidinským na demonstraci byli. Rozhodně se nedá říci, že by nějaká televize obvykle zkoumala účast všech poslanců na všech demonstracích. Od července 2014 se o Marku Černochovi hovořilo na TV Nova ve 168 reportážích , ale například u ministra kultury Daniela Hermana jich ve stejném období nalezneme 154. Příkladem opozičního poslance zase může být Zbyněk Stanjura z ODS, o němž nalezneme 132 zmínek. Černoch měl navíc prostor i ve zmiňované reportáži z Albertova.

Také senátor Ivo Valenta má v posledních měsících v TV Nova prostor, a to nejen v tématech, která se ho týkají. Pro představu – od azylové politiky, přes daň z převodu nemovitosti až po povolení alkoholu pro cyklisty. TV Nova dokonce v hlavním zpravodajství věnovala reportáž Valentově svatbě. Senátor je přitom nejen senátorem za Stranu soukromníků, jejímž jediným zástupcem v senátu je právě on sám, ale navíc majitelem majoritní části společnosti Our Media, která vydává Parlamentní listy.

Podrobnější informace o reportážích TV Nova bude internetový deník FORUM 24 přinášet i nadále. Z příkladů i z vyjádření bývalých zaměstnanců je patrné, že televize, jejíž hlavní zpravodajskou relaci sleduje nejvíce lidí v České republice, využívá pro vytváření reportáží pochybné postupy. Smetana byla propuštěna necelý týden poté, co byla seznámena s výsledky vyšetřování, Hanuš skončil sice později, ale před výpovědí se změnily jak jeho pravomoci, tak i pozice ve zpravodajství.

Johana Hovorková
Johana Hovorková
Redaktorka deníku FORUM 24
Další články autora