Ministr financí Andrej Babiš předvedl v Otázkách Václava Moravce i na jeho poměry nebývalou snůšku demagogie a populismu nejhrubšího zrna. Nejenže je scestný jeho nápad dodatečně zdanit korunové dluhopisy jen proto, že on sám je podezřelý z porušení zákona. Stejně nevkusná je jeho snaha odvést pozornost od svých problémů zneužitím charity pro děti.

Kvůli Agrofertu zdanit všechny

Marketing šéfa hnutí ANO narazil na další dno. Když už je zcela jasné, že nakoupil 1,5 miliardy korunových dluhopisů Agrofertu, aby ochudil stát o 52 milionů korun na daních, vyrukoval s protiofenzivou, nad kterou zůstává rozum stát.

Jeho porovnávání se 73 tisíci běžnými střadateli, kteří v roce 2012 využili možnost nakoupit nezdaněné státní dluhopisy, je nehorázné. Jako kdyby někdo z nich účelově inicioval vydání dluhopisů v miliardových objemech z jeho firmy, aby je mohl vzápětí výhodně nakoupit. Takový případ je znám jenom jeden: Agrofert.

Stejně absurdní je Babišův nápad porušit retroaktivitu a dodatečně zdanit všechny jen proto, že je na něj kvůli této operaci podané trestní oznámení. Desítky tisíc nevinných lidí by tak doplatily na jeho netransparentní pokus „ojebat“ stát ve velkém.

Stačí přitom, aby daňová správa prověřila, zda v jeho a dalších podobných (i když ne tak křiklavých) případech nebyl porušen zákon. Zda Agrofert nevydal tyto korunové dluhopisy s nezvykle vysokým úrokem (6 procent) bez zjevné ekonomické motivace. Daňový úřad potom má povinnost počínání takového subjektu dodatečně dodanit. Jak ale může veřejnost očekávat objektivní výsledek, když je resort financí plně v rukou Andreje Babiše, který na klíčová místa ve státní správě dosadil svoje loajální lidi?

Tento problém se nese v rovině trestněprávní a možná i psychiatrické. V rovině etické je však zcela nepřístojný další Babišův manévr, že desítky milionů, které tímto způsobem ušetřil na daních (kdo z vás to má?), vydá na charitu. A ještě tento zdánlivě bohulibý záměr oznámí s humbukem v živém vysílání České televize.

Rozdávám peníze z dluhopisů

A skutečně. Vzápětí se na jeho facebookovém profilu objevilo následující oznámení: „Jak jsem dneska slíbil, rozdávám peníze z dluhopisů. 52 milionů. První je tady malá Nina. Té pošlu milion. Budete hodní, když ji taky přispějete. Tak – a už zbývá 51.“

Ministrův marketingový tým, protože snad nikdo nevěří tomu, že Andrej Babiš na svém profilu komunikuje s lidmi osobně, připojil příběh malé holčičky trpící svalovou atrofií, která jistě pomoc potřebuje. Vzápětí přidal další zprávu:

„Ahoj lidi, píše vás teď strašně moc, že byste taky potřebovali pomoct, když je volných 52 milionů (tedy vlastně už 51). Jsou to desítky mailů a telefonátů, nestíhám to číst, ani kolegové nestíhají zvedat mobil. Úplně jste nás vytížili, tak chci POPROSIT: počkejte pár dnů s žádostmi, komentáři, maily a telefonáty. Nezvládáme. Objednal jsem si novou webovou stránku, kam mi budete moci psát všechny žádosti, tak se těším. Měla by být do týdne, ale doufám, že se mi povede, aby to bylo dřív. Pak dám vědět, ať mi tam napíšete a všechno si to budu číst. JSEM FAKT PŘEKVAPENEJ. Děkuju moc za takový zájem.“

Bohužel se nelze vyhnout přesvědčení, že nebýt problémů, do kterých se šéf hnutí ANO uvrtal sám, tato iniciativa by nikdy nevznikla. Také platí, že skutečně seriózní donátoři jsou „bezejmenní“ a nevytrubují svoji ochotu podpořit potřebné okázale do světa. Zvláště tehdy, pokud potřebují zakrýt vlastní maléry.

Možná to někomu připadá jako skvělý nápad. Ale ve skutečnosti jde o průhledný pokus odvrátit pozornost od náhle vzniklé nekomfortní situace, kdy vyšlo najevo, že Andrej Babiš nakupoval nezdaněné dluhopisy v době, kdy už působil v politice a jeho hnutí ANO 2011 kandidovalo v senátních volbách. A poslední tranži nakoupil v roce 2014, dokonce v době, kdy už byl ministrem financí.

Mirek Dušín mezi podnikateli

Jaké právo má potom po někom požadovat, aby řádně platil daně pod hrozbou likvidačních sankcí, když využívá všechny skulinky, jak se jejich placení vyhnout? Ovšem tyto nuance šéf hnutí ANO a jeho lidé nikdy nebudou brát v úvahu. Naopak budou nadále veřejnost masírovat primitivní propagandou o dobrotivém oligarchovi, Mirkovi Dušínovi českého a slovenského podnikatelského světa.

Zbývá dodat dvě věci. Podobný manévr Andrej Babiš učinil v době, kdy se rozhořela kauza Čapí hnízdo, která mezitím podivně usnula. I tehdy slíbil, že rozdá na charitu 50 milionů korun, které jeho farma vyčerpala z evropských fondů s podezřením z dotačního podvodu.

Dnes tento marketingový trik zopakoval. Dohromady se jedná o 100 milionů korun, které Andrej Babiš vydává na charitu ve chvíli, kdy se dostává pod nepříjemný tlak, a zjevně v obou případech nemá čisté svědomí.

Současně je známo, že Agrofert, který jeho majitel momentálně zaparkoval do správy svých nejbližších spolupracovníků z holdingu a rodinných příslušníků, ročně čerpá zhruba 3 miliardy korun z nejrůznějších státních a evropských dotací, veřejných zakázek a daňových úlev.

Andrej Babiš se tedy blahosklonně uvolil, že tři procenta z tohoto objemu peněz z kapes daňových poplatníků vrátí zpět v podobě charity, kterou bohužel nelze nazvat jinak než jako vynucenou. Sbírat body na neštěstí druhých, když se to marketingově hodí, je opravdu mimořádný cynismus.

 

Jiří Sezemský
Jiří Sezemský
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora