Dalo se to čekat.

Když jsme včera publikovali svědectví dvou bývalých reportérů TV NOVA Hanuše Hanslíka a Emmy Smetana o manipulačních praktikách ve zpravodajství TV NOVA, ihned se proti oběma novinářům strhla diskreditační kampaň.

Bulvární weby, tak tradičně blízké srdci našeho oligarchy, na ně vylily kbelíky pomluv. Hanuš Hanslík se prý v televizi sápal na vyšší pozice a Emma Smetana si odjela na dovolenou a ostatní za ni museli pracovat.

Že se autoři této kampaně za sebe ani trochu nestydí, to nás nepřekvapuje. Rychlost, s jakou byly pomluvy publikovány, svědčí o tom, že se na zveřejnění tohoto případu připravovali, a tudíž věděli a nechtěně i potvrdili, že je to případ vážný. Navíc nepřišli při hledání kompromitujících skutečností na nic více než na uvedené ubohosti. Hanslík už vedoucí pozici měl, a právě proto nesl odpovědnost, které nemohl kvůli svým nadřízeným dostát. A vyčítat někomu dovolenou, to ani nestojí za řeč.

Zajímavé je ovšem to, jaký politický akcent přiřkly celému případu Parlamentní listy.

Ty si totiž dobře všimly, že podle svědectví Hanuše Hanslíka televize favorizovala v pozitivním smyslu prezidenta Miloše Zemana, ministra financí Andreje Babiše a hnutí Úsvit.

Hanslík přitom jen vyslovil a vysvětlil to, co každý člověk, který porovnává hodnotové a politické vyznění různých médií, ví dávno: Nejsilnější televize v zemi zamlčuje Zemanovy i Babišovy negativní stránky a prezentuje je pozitivně. A také podporuje v lidech strach z imigrace. V tomto ohledu se přitom pozoruhodně podobá druhé nejsilnější komerční televizi TV PRIMA, o jejímž zvláštním zaměření již informoval Hlídací pes (ZDE).

To však není všechno: Parlamentní listy navíc skandalizují Emmu Smetana, že prý na TV NOVA příliš podporovala Evropskou unii a tlačila do zpravodajství více Bruselu. Jako důkaz tohoto „strašlivého“ jevu Parlamentní listy uvedly, že Emma Smetana je dcerou „veteránky listopadu 89“ Moniky Pajerové. Tak to už je pro zbolševizované čtenáře Parlamentních listů opravdu skandál, že…

Buďme vděčni kolegům z Parlamentních listů, že tak pěkně vyjádřili přesně to, o co tu jde. Jen si to přečtěme opačně, protože tuto bolševickou mantru boje s Evropskou unií nesdílíme.

TV NOVA, která podle Asociace televizních organizací denně svými Televizními novinami oslovuje neuvěřitelných 1,5–1,7 milionu diváků, lidem různými způsoby podsouvá, že Zeman a Babiš jsou prima a problémem doby jsou hordy uprchlíků valících se na naši vlast. A totéž si Češi odnášejí ze sledování TV PRIMA, která každodenně svými zprávami oslovuje 700 000–800 000 lidí.

Vedle toho je veřejnoprávní Česká televize, která je ve svém hlavním zpravodajství vůči ministru financí nikoli servilní, nýbrž jen krotká, ale v zahraničněpolitických tématech udržuje základní hodnoty polistopadové liberální společnosti, a v (méně sledované) publicistice dokonce Zemana i Babiše kritizuje, v podstatě velmi slabá. Její události sleduje 800 000–900 000 diváků a kritické publicistické pořady, které na televizní scéně jediné nastavují současné politické moci zrcadlo, se vysílají v nekomfortních vysílacích časech a sleduje je kolem 550 000–700 tisíc lidí. Převaha televizního zpravodajství, jež těží z temných proudů lidové psychiky a podporuje autoritativní tendence ve společnosti, je prostě drtivá.

Když to sečteme a podtrhneme:

Obě nejsilnější televize tu zhruba od roku 2013 najely na xenofobní notu, do níž jim pěkně zapadají Zeman s Babišem. Televizní mágové budou svou nezodpovědnost (pokud motivy nejsou ještě horší) zastírat poukazem na přání lidu. Je to samozřejmě lež jako věž. Stačilo by, kdyby TV NOVA nemanipulovala kauzou Čapí hnízdo tak, aby dopadla pro ministra financí docela dobře, a kdyby občas ukázala, jak vypadá náš prezident opilý. To by byl také docela trhák a o svou sledovanost by nepřišla. Navíc by její vedení mohlo mít i čest.

Důsledky takového televizního vysílání pro celkovou orientaci země v současném kolísání České republiky mezi stále ještě svobodným Západem a autoritářským Východem jsou jasné. Je to příspěvek k destrukci svobodné společnosti a hodnot parlamentní a liberální demokracie. Je to přímá podpora autoritářství. Tento směr tu navíc podporuje i šéfredaktor nejsilnějších zpravodajských novin – Babišovy MF DNES. Ódy na Zemana a na Babiše se v tomto kdysi liberálním listu střídají se strašením uprchlíky.

Liberální politika v České republice ztratila oporu ve velkých médiích. Ovládli je Babiš se Zemanem. Svobodomyslní novináři, kteří ctili profesionální pravidla žurnalistiky a chápali svoji práci jako službu veřejnosti, jsou z velkých médií vytlačováni. A Babiš navíc předstírá hrstce intelektuálů, že jim vydává jejich Lidové noviny, což je obzvláště zákeřný podvod. Nejsou jejich. Jsou Babišovy. A to úplně.

Takže aspoň víme, proč vůdci současného režimu tolik bojují proti České televizi. Co přitom dělá organizace „Svobodu médiím!“ Hany Marvanové, to je prostě k pláči.

Pavel Šafr
Pavel Šafr
Šéfredaktor deníku FORUM 24
Další články autora