Ministr dopravy Dan Ťok je další z viditelných tváří hnutí ANO, s níž je to ve vládě nahnuté. Ohrožuje ho nezvládnutý tendr na provozovatele mýta, se kterým není schopen pohnout tři a půl roku. V resortu se vrší problémy, ale Ťok je jen jeden z řady neúspěšných „odborníků“, kteří měli nahradit „nemehla“.

„Jsme schopný národ. Jen nás řídí nemehla,“ hlásal Andrej Babiš na billboardech před parlamentními volbami. „Odpolitizujeme státní instituce. Chceme stát řízený zkušenými,“ sliboval Martin Stropnický, který už oznámil, že chce odejít z vysoké politiky, protože na ni nemá geny.

Pelikán a Stropnický první v řadě

Snadno se může stát, že v budoucí vládě, pokud získá důvěru, zůstane z původní mediálně osvědčené sestavy ministrů ANO – kromě trestně stíhaného premiéra – jen ministr životního prostředí Richard Brabec, dlouholetý manažer Agrofertu.

Kromě Stropnického už odchod oznámil i ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Údajně z toho důvodu, že si přestal s kolegy v klubu ANO rozumět. V obou případech jsou uváděné důvody jen částí pravdy, oba přitom mají leccos společného. Nejprve pomáhali vytvářet pozitivní obraz hnutí ANO, u mnohých deformovaný estébácko-normalizační minulostí oligarchy v mnohovrstevném konfliktu zájmů.

Oba po loňských volbách bez zdráhání znovu přijali post ministrů v menšinové vládě hnutí ANO a stále překypovali loajalitou vůči svému šéfovi. Dnes hledají důvody, jak před veřejností obhájit, proč z ničeho nic rezignují. Částečně jsou způsobeny politickými tlaky a nesouladem s postoji Hradu a KSČM, což přispělo ke ztrátě jejich motivace. Částečně nevalnými výsledky práce, zaostávajícími za jejich marketingovým obrazem.

Místo známých tváří nepolitičtí úředníci

V podobné pozici se ocitají další známé tváře hnutí ANO. Vláda je stále více naplňována šedými nepolitickými úředníky typu Jiřího Milka, Roberta Plagy, Tomáše Hünera, Kláry Dostálové, Jaroslavy Němcové nebo Ilji Šmída, které téměř nikdo nezná a nedokáže si je ani zařadit. Tento model vládnutí je výhodný v tom smyslu, že dominující premiér je může kdykoli vyměnit, a skoro nikdo si toho nevšimne.

Andrej Babiš zatím nechce prozradit, koho hodlá za hnutí ANO nominovat do své druhé vlády. Spíše je však pravděpodobné, že zatím nemá jasno, a až na pár nejloajálnějších výjimek (Brabec, Schillerová, Vojtěch) tak udržuje v napětí všechny ostatní.

Jistotu nemá ani Stropnického nástupkyně Karla Šlechtová, neřízená střela, jejíž instalace na ministerstvo obrany je jedním z řady Babišových personálních přehmatů. Vedle permanentního vytváření chaosu v resortu se extravagantní politička stále více věnuje svérázné osobní prezentaci na sociálních sítích, do níž v poslední době zapojila i svého pudla.

Mýto není problém, jaký se z něj dělá

Mezi adepty zralými na výměnu je často zmiňován ministr dopravy Dan Ťok, který se v resortu trápí, a rezignace by pro něj byla vysvobozením.

Tvrdý direkt mu zasadilo aktuální rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zrušil tendr na nového správce mýtného systému kvůli porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. Konkrétně kvůli podezření, že účastníci soutěže nedostali shodnou zadávací dokumentaci, která byla ministerstvem dopravy distribuována na přepisovatelných flash discích.

„Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30 tisících souborech,“ píše úřad v odůvodnění, proti kterému hodlá ministerstvo podat rozklad. Do koloritu nových pořádků už zapadá, že takovýto skandál, který by měla prověřit policie, prošel téměř bez zájmu médií, a tudíž i veřejnosti, přičemž ještě nedávno by se už pod takto postiženým ministrem mocně kývalo křeslo.

Padá tak verdikt ministerstva, které nedávno označilo za vítěze tendru konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenského provozovatele mýta SkyToll. Za své služby v deseti příštích letech od roku 2020 žádalo po státu 10,75 miliardy korun. Nejméně ze všech uchazečů, mezi nimiž nechyběl ani současný provozovatel systému mýtných bran Kapsch. Tendr však zavání nekalou soutěží.

Když ministr Ťok nastupoval v prosinci 2014 do úřadu, kde nahradil jiného neúspěšného „odborníka“ hnutí ANO Antonína Prachaře, sršel sebevědomím. „Mýto není takový problém, jaký se z něj dělá,“ prohlašoval. Zatím je však s jeho řešením stále v bodě nula.

Ťokovy veletoče

Firma Kapsch vybírá poplatky na dálnicích od roku 2007. Podle původní smlouvy měla své služby ukončit v roce 2016, jenže ministerstvo dopravy, zadavatel nového tendru, se vlastní vinou dostalo do skluzu. Předloni proto s firmou Kapsch prodloužilo smlouvu na tříletý výběr mýta do konce roku 2019 za 5,3 miliardy korun. Kontroverzně bez výběrového řízení, protože do té doby nebylo schopné připravit novou soutěž.

Co tomu přecházelo? Času bylo nepochybně dost. Ťok krátce po nástupu zrušil tendr svého předchůdce na výběr projektového manažera, který měl připravit otevřenou soutěž na výběr mýta podle původního časového plánu. Prachař vybral společnost Arthur D. Little za nejnižší cenu 23 milionů korun, podle nového ministra však externista nebyl potřeba.

Ťok založil poradenskou státní firmu Cendis, ale nakonec kvůli její neefektivitě otočil a o rok později se vrátil k Prachařově představě externího projektového manažera. Bez výběrového řízení vybral společnost Deloitte za dvojnásobnou cenu 52 milionů korun, navíc bez vědomí vlády, což je u smluv podobného rozsahu podmínka.

Tento netransparentní krok vyvolal negativní reakci nejen koaličních partnerů v čele s premiérem Sobotkou, ale i vládní kolegyně z hnutí ANO Karly Šlechtové. Babiš však tehdy Ťoka podržel. Tendr se poté dostal pod palbu kritiky firmy Kapsch, ale i obcí, krajů a několika profesních svazů. Výběr společnosti Deloitte byl napaden trestním oznámením.

Hrozba miliardových škod

Zrušením tendru se ministerstvo dopravy dostává do časové tísně, a není vůbec jisté, zda stihne dokončit novou soutěž. Co by mohlo následovat? Důsledky pro Českou republiku mohou být dramatické. Jednak hrozí propad výběru mýtného ve výši 800 milionů korun měsíčně, ale i přesun tranzitní kamionové dopravy z jiných zemí, tedy ještě mnohem větší zatížení našich hlavních silničních tras než dnes.

Kolaps tendru na mýtný systém je jen špičkou ledovce neslavného působení ministra dopravy Dana Ťoka. V tomto případě však hrozí miliardové škody a vyloučit nelze ani trestně právní odpovědnost. Nezbývá než dát za pravdu heslům hnutí ANO před volbami v roce 2013, která se dnes naplňují: „Jsme schopný národ. Jen nás řídí nemehla.“

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner
Jiří Sezemský
Jiří Sezemský
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora