Mladá fronta Dnes, kterou si kdysi zakoupil Andrej Babiš, nám na hlavní straně sděluje, že Evropská unie zřejmě zlikviduje evropskou automobilovou dopravu. Jak k tomu dojde?
Čteme tam (4. 10.): „389 europoslanců došlo k názoru, že o fyzikálních zákonech se dá hlasovat. I přes varování expertů prošel návrh na snížení emisí spalovacích motorů Evropským parlamentem v extrémní podobě. Od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Evropský parlament navrhoval snížení až o 45 procent, Komise o 30 procent. Hlasování určilo postoj europarlamentu pro vyjednávání s členskými státy EU, proto je možné, že konečná podoba limitů kvůli kompromisu ještě dozná změn.“
Nejhorší na těch limitech je, že jsou podle listu „stanovovány bez hluboké a technicky podložené diskuse s odvětvím, které patří mezi ekonomické pilíře hlavních evropských ekonomik. Musíme se připravit, že za dekádu bude v Evropě úplně jiný automobilovýprůmysl – z pohledu velikosti, struktury a produktů,“ tvrdí specialista pro automobilový sektor poradenské společnosti EY Petr Knap. Podle odpůrců se jedná o „technicky nerealizovatelné požadavky“ a bude to znamenat „likvidaci automobilové dopravy v Evropě a udržování při životě starých aut.“
Problém není v tom, že by se o věci nemohlo diskutovat, ale že článek vypadá jako lobbování ze strany automobilek. V celém článku není hlas nikoho, kdo by se k věci vyjádřil za druhou stranu. Podíl osobních aut a dodávek na emisích oxidu uhličitého je v Evropě 15 procent a emise rostou. Jestli mají emise dopad na klimatické změny, je věcí odborné debaty, což by bylo téma na několik článků, ale tady se motivy nezmiňují vůbec. I titulek je zavádějící.
Nejde o Evropskou unii, ale to, co europarlament odhlasoval, je základ pro další jednání se státy. Píše se tam, že hlasování podpořily státy, kde velký automobilový průmysl není, což je ale jen ekonomická argumentace, protože emise se týkají celé Evropy. Nic o tom, že některé automobilky s emisemi podváděly, což je bude stát nějaké peníze a už za to padaly hlavy. Nenajdeme tam nic o rozvoji elektromobility, o tom, kde bude technický vývoj v roce 2030. Na místě je taky strategická úvaha, jestli je pro západní země dobré trpět stále závislostí na dovozu ropy a plynu z problematických zemí.
Nejde o to, že by se nemělo psát o dopadech politických rozhodnutí na ekonomiku, o jejich rozsahu a časových plánech. Varováním je třeba experiment s biopalivy. Jenže hlavní text na první straně je napsán jako komentář, kde je slyšena jen jedna strana, strana těch, kdo vyrábějí auta. To je legitimní, ale argumentačně je to torzo. Jako by svět sestával jen z výrobců jednoho odvětví, byť významného. Takže výsledný dojem je, že zlá Unie chce zlikvidovat významnou část průmyslu a nic k tomu.