Také jste se v posledních letech mnohokrát ptali, co se děje s naší společností? Jak je třeba možné, že v kdysi klidných rodinách panuje vyostřený názorový konflikt ohledně imigrace a vztahu k jednotlivým politickým lídrům? Jak je možné, že se tak ostře a nenávistně staví lidé na venkově k lidem ve velkých městech a zejména k Pražanům? Jak je možné, že tradiční demokratické strany a tradiční autority zaznamenaly strmý pád důvěryhodnosti? A jak je možné, že lidé v masovém měřítku věří naprostým nesmyslům a vzájemně se hecují k nenávisti k neexistujícím uprchlíkům a k islámu, s nímž nemají žádnou zkušenost? A jak je možné, že jsou Češi nejméně spokojení se členstvím v Evropské unii, třebaže právě oni získali ze západu ohromné investiční prostředky a zaznamenali výrazný a všestranný civilizační a ekonomický vzestup?

Vysvětlení je prosté. Před britskou parlamentní komisí při vyšetřování obřího zneužití dat z Facebooku potvrdil  whistleblower Christopher Wylie, že firma Cambridge Analytica, obviněná z ovlivňování voleb v mnoha zemích světa, působila i v České republice. Za projekty, které u nás realizovala přitom dostávala zaplaceno od ruské ropné společnosti Lukoil, pro kterou dříve pracoval poradce prezidenta Miloše Zemana Martin Nejedlý.

Analytická firma Cambridge Analytica dokáže na základě dat získaných z Facebooku určit typologii uživatelů a umožnit svému klientovi, aby správně zacílil svoji komunikaci a poslal konkrétním lidem vzkazy, které zaberou. Vedení firmy přitom samo uvádí, že své služby poskytla i během volebních kampaní v České republice. Jinak je obviněná z manipulace lidmi během prezidentských voleb v USA a v také v kampani před referendem o brexitu ve Velké Británii.

Metody firmy Cambridge Analytica (CA) jsou téměř geniální. jedná se o tazvanou psychografii, neboli rozdělení uživatelů Facebooku podle jejich psychologického profilu. Dalším důležitým pojmem firmy je „behaviorální mikrotargetování“. Společnost naznačuje, že dokáže předvídat „potřeby“ lidí a umí projektovat, jak se budou tyto potřeby časem měnit. Politickým stranám či marketingovým expertům umí poskytnout „lepší a diskrétnější pohled na své klíčové publikum“. Podle jedné z ředitelek CA Sashy Issenbergové může tato firma zjistit o konkrétním jednotlivci i takové věci, které možná ani sám o sobě neví. Jinými slovy, jedná se o specialisty na manipulaci s veřejností. A tyto služby si u vytěžování možností českého Facebooku objednává ruská naftová společnost.

Skandál kolem tunelování dat z Facebooku a jejich zneužívání v politickém marketingu nám tedy přinesl stěžejní informaci o fenoménu, který je třeba jasně pojmenovat. Ruské subjekty spojené přímo s ruskou autoritativní vládou Vladimíra Putina využívají sofistikovanou analytickou firmu ve své setrvalé snaze o podlomení morálky obyvatelstva v České republice. Spolupráce s firmou CA je nepochybně jen špičkou ledovce. Psychologický útok je veden jak skrze Facebook, tak skrze metodu řetězových e-mailů, dále skrze dezinformační a antizápadní weby a skrze konkrétní osoby, jež umí komunikovat s bezbrannější a méně informovanou částí české veřejnosti. Cílem je vytvářet paniku, znevěrohodnit demokratické instituce a především spojenectví se Západem. A je opravdu děsivé, že do výčtu nástrojů nepřátelské subverze patří také samotný prezident republiky.

Ruský psychologický útok na českou společnost je součástí širšího cíle, kterým je revize ruské prohry ve studené válce a obnova imperiálního postavení Ruska ve východní Evropě. Toto tažení začalo být patrné během antiradarové hysterie v roce 2006. Jasně rozpoznatelná ruská subverzní aktivita byla mnohokrát zlehčována a zesměšňována. Nyní se ale zcela potvrzuje. Jak by ne, když sami Rusové oznámili, že vytvořili v rámci ruské armády speciální jednotky, jež ruský ministr obrany Sergej Šojgu pojmenoval „vojska informačních operací“.

Výpověď kanadského analytika před britskou vyšetřovací komisí odhaluje, jaké metody Rusové používají. Dokáží kupříkladu zacílit alarmující dezinformace na hystericky nebo agresivně založené jednotlivce a ti už paniku ve společnosti spolehlivě rozšíří. A takových metod bude jistě nepřeberné množství.

Za normálních okolností by této informaci věnovala pozornost všechna média v zemi a státní orgány by se snažily pracovat na naší sebeobraně. Naši současnou situaci bychom si bez přehánění definovali jako ohrožení bezpečnosti státu. Jenže česká společnost je již v takovém stupni rozkladu, že naděje na akční postup proti dezinformacím a panice jsou zatím nízké. Koneckonců kromě Rusů zřejmě používaly služby analytiků z CA i naše domácí politické subjekty a i jim se hodilo do krámu vytváření paniky a šíření lží. Marketing ANO a SPD také využívá tyto metody a podobná témata.

Měli bychom se tudíž ptát, kdo tu byl ještě klientem firmy Cambridge Analytica a o co v takové zakázce šlo. A měli bychom tlačit na to, aby vláda přijala razantní opatření na obranu české společnosti proti ruské subverzi.

Celou vážnost situace potvrzuje nejvýše postavený voják v NATO generál Petr Pavel. Ten v rozhovoru pro Aktuálně.cz upozorňuje na zhoršující se vztahy s Ruskem.  Říká doslova: „Moskva nadále zasahuje do našich demokratických politických procesů a podkopává naše demokratické instituce. Jsme svědky různých typů hybridních útoků.“

Musíme se začít bránit. Začít je možné u toho, že nevyhostíme pouhé tři diplomaty z neuvěřitelně předimenzované ruské ambasády. Vzhledem k tomu, co nám Rusko dělá, bychom jich měli vyhostit třeba i sto.

Právě v této době je nutné bránit nezávislou žurnalistiku. Předplaťte si Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Pavel Safr Twitter Banner

Pavel Šafr
Pavel Šafr
Šéfredaktor deníku FORUM 24
Další články autora