Roky připravovaný ruský comeback mezi letecké velmoci se zadrhává. Na jedné straně je ambice Moskvy po útlumu, který vyvolal rozpad sovětského impéria, proniknout mezi hlavní světové hráče Boeing a Airbus. Nyní se ale ukazuje, že technologicky stále zaostalé Rusko se bez vyspělých západních komponentů prostě neobejde. Nové dopravní letadlo označované MS-21 má potíže, za které si Rusko může samo.

Sériová výroba stroje měla původně začít už v letošním roce, nyní je plánovaná na rok 2020. Rusům se dosud podařilo vyrobit několik prototypů a zahájit zkušební lety. MS-21, který se má stát prvním civilním strojem ruské výroby na hlavních linkách od rozpadu Sovětského svazu, ale narazil na americké sankce. Ruský deník Kommersant přiznal, že v jejich důsledku jsou zablokované dodávky ze Spojených států a Japonska pro křídla a ocas letounu.

Potřebné komponenty jsou vyrobené z kompozitních materiálů, díky kterým je konstrukce lehčí a současně pevnější, než kdyby byla například z hliníku. Právě vysoký podíl kompozitů má letounu zajistit nízké provozní náklady, které by mu umožnily konkurovat zavedeným gigantům.

Rusko už do projektu vložilo stovky miliard rublů. Podle Kommersantu, který se odvolal na zdroje z leteckého průmyslu i z ruské vlády, se výrobce letadla, státní korporace OAK a Rostech, snaží zajistit náhradní výrobu obdobných součástek přímo v Rusku. Jejich dlouhé zkoušky by ale rozjezd sériové produkce zdržely o několik let. „Teď buď budeme muset odebírat čínské kompozity, které jsou dvakrát tlustší a těžší, anebo čekat, až ruské podniky vyvinou něco podobného,“ prohlásil jeden ze zdrojů.

Rostech podle Kommersantu – jak je v Rusku zvykem – tvrdí, že problém je „vymyšlený“.

Revue Forum Banner