Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (říká se jí „Velká mediální rada“) projednala případ z loňského roku, kdy veřejnoprávní rozhlas publikoval reportáže investigativního novináře Janka Kroupy o tom, že společnost Agrofert neoprávněně hospodaří na pozemcích, které mu nepatří, a navíc na ně pobírá dotace. Rada rozhodla ve prospěch holdingu předsedy vlády Andreje Babiše. Český rozhlas prý byl neobjektivní a RRTV po něm žádá nápravu.

Tento postup je novým příznakem setrvalé snahy o potlačení kritické žurnalistiky ve veřejnoprávních médiích ze strany Babišova hnutí ANO a jeho politických spojenců.

Rada vydala tiskovou zprávu, v níž je na třetí straně schovaný krátký odstavec se zásadními důsledky pro publikační svobodu v České republice. Toto je jeho znění:

„Rada v rámci své působnosti (…) upozorňuje provozovatele Český rozhlas (…) na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním série zpravodajských příspěvků ze dne 28. listopadu 2017 (…), které se zabývaly obhospodařováním pozemků s neznámým majitelem, kdy v těchto příspěvcích a pořadu došlo k nedostatečně objektivní prezentaci problematiky pobírání dotací na hospodaření na pozemcích bez právního důvodu. Rada stanovila lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění.“

Zde je reprint tiskové zprávy RRTV, který přinášíme jako závažný dokument:

Novinář Janek Kroupa ve svých reportážích informoval o tom, že holding Agrofert neoprávněně hospodaří zejména na 1700 hektarech polí, která mu nepatří – a na tuto činnost také pobírá dotace. Za to jej ostře zkritizoval například příspěvatel Parlamentních listů a místopředseda Rady Českého rozhlasu Tomáš Kňourek. Mnohem překvapivější ale bylo, když se za svého redaktora nepostavil ani ředitel ČRo René Zavoral. To ale zjevně souvisí s tím, jak byl Zavoral do čela Českého rozhlasu zvolen. V podstatě byl dosazen současnou politickou mocí a hájí její zájmy způsobem, jak to ještě žádný představitel veřejnoprávního média před ním nečinil.

Janek Kroupa kritiku své práce jednoznačně odmítl a následně se za něj postavili jeho kolegové z rozhlasu a také šéfredaktoři dalších médií.

„Opravdu bychom měli informovat o obecných jevech týkajících se společnosti, aniž bychom byli schopni se zaměřovat na ty, kdo koncentrují moc? Zásadní jsou konkrétní příběhy a konkrétní střety zájmů. To je úloha investigativní žurnalistiky. Zbytek je jen obecný balast,“ řekl již v lednu Kroupa v rozhovoru pro Revue FORUM.

Zastánci Andreje Babiše nejenže snaživě projevovali svou loajalitu, ale hlavně naprosto ignorovali pravidla novinářské práce. Pokud někdo nechápe, že je povinností každého žurnalisty kontrolovat politiky a že pole, z nichž má zisky firma předseda vlády, jsou o mnoho relevantnější, než pole jiná. A teď se k těmto Babišovým lidem (a k ignorantům) přidala takto skandálním rozhodnutím RRTV.

Ptáte se, kde je vysvětlení? Kromě neustálé snahy oslabit veřejnoprávní média, o což se snaží hnutí ANO spolu s částí ČSSD, SPD, KSČM a Pražským hradem, je nutné podívat se, kdo jednotlivé členy nominoval. Ze třinácti lidí je tu hned sedm osob nominovaných současnou vládní koalicí (ANO, ČSSD, komunisté). Není proto nijak překvapivé, že se tak snaživě stavějí za svého premiéra.

Český rozhlas zatím na rozhodnutí nereagoval, jelikož mu nebylo oficiálně doručeno. Kroupa již dříve několikrát řekl, že pokud nebude moci svobodně dělat svoji práci, v ČRo nezůstane. Je pak ovšem otázkou, jak se znormalizování veřejnoprávních médií ještě budeme schopni bránit.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner
Johana Hovorková
Johana Hovorková
Hlavní editorka deníku FORUM 24
Další články autora