Slovenská veřejnoprávní televize a rozhlas RTVS musí vysvětlovat interní dokument, který zveřejnil blog Omediach.sk. Text obsahuje instrukce redaktorům rozhlasu, jak mají vytvářet zpravodajství včetně seznamu „povolených“ zdrojů. Vedení RTVS namítá, že je dokument vytržený z kontextu.

„Zdroje pro přípravu a vysílání krátkého zpravodajství jsou výlučně agenturní servisy TASR a SITA, ČTK a originální zprávy redaktorů zpravodajství RTVS. Z informací uveřejněných na internetových portálech a v jiných médiích zprávy nepřipravujeme,“ píše se v interním dokumentu.
Text obsahuje i řadu jazykových a formulačních doporučení, která nijak nevybočují z reality fungování například veřejnoprávních médií v Česku.

Právě věta s výčtem přípustných informačních zdrojů ale vyvolala rozruch. Z opozice se ozvaly i výzvy k odvolání šéfky rozhlasového zpravodajství RTVS Petry Stano Maťašovské.

Zeptejte se nejdřív vlády

Proč tak silný ohlas u opozice? Dokument zveřejněný na webu Omediach.sk vyzývá redaktory, aby nezařazovali do zpravodajství informace o návrzích zákonů a novel z dílny opozičních poslanců předtím, než projdou do druhého čtení, a už vůbec ne bez stanoviska koalice, resp. věcně příslušného rezortu.
Šéfka rozhlasového zpravodajství to zdůvodňuje „parlamentní praxí“, ze které prý plyne, že z těchto návrhů téměř žádný neprojde prvním čtením, jejich relevantnost je proto nízká a často jde o odborně nepřipravené, nesystémové a neprokonzultované návrhy, které mají spíš „zaujmout veřejnost než řešit problém“.
Vedení RTVS se brání, že „některé pasáže textu byly naformulované nevhodně, což dalo prostor pro jejich rozsáhlou dezinterpretaci“, citovala slovenská média mluvčí televize a rozhlasu Eriku Rusnákovou.

Na celou situaci už reagovala i iniciativa Za slušné Slovensko, která od únorové vraždy investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho přítelkyně Martiny Kušnírové stojí za řadou veřejných protestů na Slovensku.

Směr Rusko nebo Bělorusko

„Jestli měl někdo pochybnost o tom, že v RTVS probíhá normalizace, která se nápadně podobá té komunistické, po přečtení této směrnice je to černé na bílém,“ napsala iniciativa na svém Facebooku. Slovensko se podle ní podobnými kroky posouvá na úroveň Běloruska nebo Ruska.

Pochybnosti o nezávislosti RTVS na politické moci se objevují od loňského léta, kdy do čela televize a rozhlasu nastoupil Jaroslav Rezník, známý svým dřívějším blízkým vztahem k národovecké Slovenské národní straně. Ta je dnes menším koaličním partnerem strany SMER expremiéra Roberta Fica.

Rezník navíc do vedení zpravodajství RTVS přivedl několik bývalých mluvčích ministerstev a státních institucí. Kritiku sklidil i za to, že na začátku roku zastavil investigativní relaci Reportéri.
Za poslední půlrok opustila zpravodajství RTVS řada novinářů. Výpověd dostala jedna z nejzkušenějších slovenských novinářek a dlouholetá zahraniční zpravodajka Olga Baková.

Řediteli k narozeninám

Ještě před nástupem do čela RTVS vedl Rezník tiskovou agenturu TASR, kterou zmiňovaný interní dokument rozhlasového zpravodajství RTVS zmiňuje jako jeden z „povolených zdrojů“.
Agentura pod jeho vedením dávala neobvykle velký prostor zmiňované Slovenské národní straně. Uzavřela také smlouvu o spolupráci s prokremelskou agenturou Sputnik, která šíří dezinformace a ruskou propagandu. Rezník nakonec po vlně kritiky ze smlouvy vycouval.

Když bylo Rezníkovi 50 let, agentura TASR při této příležitosti do svého zpravodajského servisu zařadila jeho profil včetně výčtu zásluh o rozvoj firmy.

Převzato z Hlidacipes.org.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner