Vlna nevole se po umístění kapely Ortel na cenách Český slavík zvedla mezi spisovateli. Ne proto, že by je tolik zajímal zpěv, ale protože součástí akciové společnosti Karlovarské minerální vody je také značka Magnesia, jejíž název nese prestižní literární cena – Magnesia Litera. Předávání tohoto každoročně velmi sledovaného ocenění tak může být ohroženo.

Jako první se ozval šéf nakladatelství Torst Viktor Stoilov. Právě on vydal například knihu Básník Martina Reinera, která vyhrála minulý ročník Magnesia Litery a stala se knihou roku. „Já tam přece nemůžu letos přihlásit například knihu Chaima Cigana a dělat jako že nic a doufat v cenu a účastnit se ceremoniálu literární soutěže Magnesia Litera,” uvedl v Lidových novinách.

Otevřený dopis nyní zveřejnili členové Asociace spisovatelů. „My, čeští spisovatelé, vyzýváme sponzora Českého slavíka Karlovarské minerální vody, aby se jasně morálně distancovaly od hodnot zpěváka Tomáše Ortela a jeho skupiny, jenž se umístil v této soutěži na třetím místě. Standardní úlohou generálního partnera jistě není kádrovat vítězné interprety. Toto ovšem neplatí, pokud jsou hodnoty interpreta v přímém rozporu s deklarovanými hodnotami sponzora, a sponzor se tak dopouští pokrytectví a kompromitace své značky,“ uvádějí.

Nejsme cenzoři, brání se Mattoni

Hlavním problémem je pro spisovatele fakt, že Karlovarské minerální vody Ortel de facto legitimizují. „Jako spisovatelé cítíme potřebu tohoto apelu také proto, že Karlovarské minerální vody prostřednictvím své značky Magnesia sponzorují i významnou literární cenu Magnesia Litera a zdá se být těžko představitelné, aby firma, jež se nedistancuje od zpěváka, jenž zpíval „bijte židovské psy“, předávala při příštím ceremoniálu cenu třeba Chaimu Ciganovi alias Karolovi Sidonovi, bývalému pražskému a zemskému rabínovi,“ připomínají stejně jako Stoilov s tím, že literární obec na hodnoty rezignovat nesmí. Mezi podepsanými je například Petra Hůlová, Ivan Binar nebo Irena Dousková.

Celý text čtěte ZDE.

Proti Mattoni vznikla i akce na Facebooku s názvem Mattoni už není pro mě – Měsíc nepití Mattoni – sponzora českých neonacistů. Organizátoři zde píší: „Společnost Mattoni sponzorující Českého slavíka pomohla svými penězi ocenit „za zásluhy“ české neonacisty. Pokud si Mattoni myslí, že neonáckovské skupiny patří do normální veřejné soutěže, pak já si myslím, že Mattoni nepatří na náš stůl. Přidejte se ke mně a v prosinci 2015 nepijte a nekupujte Mattoni. Heslo zní: Mattoni už není!“

Mattoni argumentuje tím, že není organizátorem zmiňované hudební ankety, tudíž do pravidel nemůže zasahovat. K existenci facebookové události nám mediální zástupce Karlovarských minerálních vod napsal: „Uvedenou skupinu na FB jsme zaregistrovali. Je nám líto, že její členové nejsou srozuměni s tím, že Český slavík nikoho nenominuje ani nehodnotí, že jen sčítá hlasy, které lidé posílají svým oblíbeným interpretům. Slavík je zrcadlo a nelze se na něj zlobit za to, co ukazuje. My jako generální partner můžeme vyzvat všechny, aby se do příštího ročníku ankety Český slavík aktivně zapojili, dali hlas svému oblíbenému interpretovi a pomohli ukázat českou hudbu v lepším světle, a to na základě hlasování veřejnosti, nikoli cestou cenzorských zásahů.“

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner