![](https://www.forum24.cz/wp-content/uploads/fly-images/100889/DSC6797-1440x810-c.jpg)
FOTO: Zbyněk Pecák
![](https://www.forum24.cz/wp-content/uploads/fly-images/511118/ctk-100x100-c.png)
FORUM 24 dnes bylo u toho, když ministr obrany Martin Stropnický (ANO) navštívil vojenské letiště Praha-Kbely. Jak připomněl na svém oficiálním facebokovém profilu, 24. základna dopravního letectva v Praze-Kbelích, založená už v roce 1918, je páteří našeho vojenského dopravního letectva.
Ministerstvo obrany ještě v prvním pololetí rozhodne o náhradě armádních letadel Jak-40. Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) chce, aby byly nakoupeny stroje, které jsou v první řadě určeny pro vojenské použití, mohou ale do nich být namontovány i sedačky pro převoz pasažérů. Půjde o investici v řádu miliard. Stropnický to dnes novinářům řekl právě při návštěvě uvedeného vojenského letiště.
Armáda má nyní k dispozici dva stroje Jak-40, slouží mimo jiné k přepravě ústavních činitelů. Podle Stropnického bude jeden letoun z provozu vyřazen za dva roku, druhý za tři. Ministerstvo proto musí uvažovat o pořízení náhrady. „Přiznám se, že vždy budu pro náhradu v kategorii takzvaných zelených letadel, to znamená letadel, která jsou v první řadě pro vojenské použití, ale mají i možnost převážení pasažérů,“ řekl ministr. Chtěl by proto, aby do nových letounů bylo možné připevnit klasické sedačky nebo zdravotnické zařízení pro převoz pacientů a raněných. Stejné schopnosti mají teď čtyři armádní stroje CASA. V roce 2021 by měl také skončit další z menších dopravních letadel Challenger. Podle Stropnického by delší provoz stál „obrovské peníze“.
Schvalovací proces o obnově letadel by měl podle ministra skončit ještě v prvním letošním pololetí. „Je to docela složité, protože mluvíme o miliardách,“ řekl. Jaký typ bude chtít ministerstvo konkrétně koupit, nechtěl zatím Stropnický komentovat.
Upřesnil, že se nebude kupovat velkokapacitní stroj, protože je ekonomičtější si takové letadlo pronajmout. Společné využívání několika velkých dopravních letadel Airbus A400M nedávno několika zemím včetně Česka nabídlo Německo. Stropnický vzájemnou spolupráci nevyloučil. „Já bych to docela přivítal, kdybychom se s nimi dokázali dohodnout,“ řekl.
Stropnický si dnes na kbelské základně prohlédl například sklad pohonných hmot. Řekl, že jeho oprava je naplánována na roky 2018 a 2019. Jeho zchátralý stav jej překvapil. Vyzdvihl naopak vybavení řídící věže kbelského letiště. „Ve srovnání s některými aliančními státy jsme na tom o jednu generaci v softwaru a výbavě lépe,“ podotkl. Pracovníci řídící věže jsou podle něj schopni díky počítačům instruovat při minimální viditelnosti piloty tak, aby letadlo dostali bezpečně na zem.
Řekl také, že během několika měsíců bude dokončen druhý hangár určený pro uskladnění letounu airbus. „Kbely jsou jedním z těch míst, kterým říkáme útvary 21. století a kde chceme v příštích deseti letech investovat 15 miliard korun do renovace budov a zařízení,“ dodal.