Rodící se programové prohlášení vlády hnutí ANO a ČSSD pokračuje v tlaku proti podnikatelům a živnostníkům, kterým dále zhoršuje podmínky pro podnikání. Obě strany se dohodly na spuštění třetí a čtvrté vlny EET, pozastavené Ústavním soudem. Státní byrokracie znovu vzroste, stejně jako náklady firem.

Zaměstnavatelé mohou mimo jiné očekávat další povinné zvyšování minimální mzdy a zrušení karenční doby, tedy neplacení náhrady mzdy v prvních třech dnech nemoci, které rovněž zaplatí firmy. Náklady se jim zvýší i předpokládaným prudkým zvýšením krátkodobé nemocnosti, což je problém i kvůli současné napjaté situaci na trhu práce, kdy je nedostatek pracovníků v řadě oborů.

Byrokratický bič

Především ale bude pokračovat projekt elektronické evidence tržeb, v této on-line podobě provozovaný nepříliš úspěšně pouze v několika balkánských zemích. EET se stala symbolem byrokratického biče na malé podnikatele se sporným přínosem jak pro státní pokladnu, tak pro snížení šedé ekonomiky, která je v tomto segmentu vzhledem k jejímu celkovému objemu i tak zanedbatelná.

Čísla, která předkládá ministerstvo financí na podporu zavedení projektu EET, odstartovaného v prosinci 2016, nelze považovat za příliš seriózní. Nenaplnily se jeho prognózy, kolik podnikatelů se zapojí do první a druhé vlny, týkající se hotelových a pohostinských zařízení a maloobchodu. Je jich téměř o polovinu méně, než čekalo. Nevyšly ani smělé předpoklady se státní loterií Účtenkovkou, mající podporovat kontrolu vydávání účtenek. Účastní se jí méně než polovina očekávaného počtu hráčů.

Sporné výsledky

Za klamavou reklamu lze už nyní považovat kampaň státu za desítky milionů korun, že EET přinese do státní pokladny 18 miliard korun ročně navíc. Nic tomuto trendu nenasvědčuje, ačkoli ministryně financí Alena Schillerová tvrdí opak. Podle nezávislých propočtů naopak výběr DPH v sektoru zasaženému EET poklesl, a celkový růst daňových příjmů lze přičíst především rostoucí ekonomice. Zavedení systému elektronické evidence tržeb navíc provází Damoklův meč drakonických pokut i za korunové prohřešky a desítky tisíc nových kontrol, často šikanózní povahy. Živnostníci jsou přitom sankcionováni dvakrát častěji než firmy.

Přes sporné výsledky fungování EET, vykoupené nastolením atmosféry udávání, drábovského dozoru, zvýšenou administrativou a rostoucími náklady podnikání, což přispělo k zavření mnoha obchůdků hlavně na venkově, hnutí ANO neslevilo ze svého zájmu rozvíjet tento systém dál.

Ministerstvo financí pouze přibrzdil Ústavní soud. Loni v prosinci mimo jiné pozastavil rozjezd třetí a čtvrté vlny EET v průběhu letošního roku, dokud zákon přesně nestanoví, koho se má týkat. Ústavní soud považuje za nepřijatelnou praxi, kdy o různých výjimkách mohla rozhodovat vláda, nikoli zákonodárný sbor.

Zbývající dvě vlny se týkají zhruba tří set tisíc podnikatelů, zejména řemeslníků, podnikatelů ve službách, výrobě a dopravě, farmářských trhů, zemědělců, lékařů, účetních, právníků a řady dalších oborů. Kritici poukazují na opačné efekty, které může jejich spuštění vyvolat. Zvýšení cen pro zákazníky a naopak prohloubení šedé ekonomiky bez efektu na příjmy státního rozpočtu.

„Třetí a čtvrtá vlna nebude fungovat ve smyslu fiskálního očekávání,“ předpovídá bývalý ředitel Finanční správy Jiří Žežulka. „V případě, kdy jde o typické české ,s dokladem, nebo bez dokladu‘, zájem neevidovat máte na obou dvou stranách, jelikož zákazník dostane nižší cenu. Tomuto EET nijak nezabrání. Navíc kontrolní nákupy a obecně možnosti kontroly jsou u těchto segmentů hodně omezené. Nechat se ostříhat na výdaje eráru…“

Třetí a čtvrtá vlna EET v koaliční smlouvě

Přes opakované výhrady hnutí ANO trvá na pokračování EET jako své vlajkové lodi, a jak oznámila ministryně Alena Schillerová, dohodlo se už s ČSSD na začlenění třetí a čtvrté vlny do návrhu koaliční smlouvy. Skutečností je, že sociální demokracie na všechny návrhy Andreje Babiše posilující moc státu nad „sprostými podezřelými“ podnikateli podpořila už v minulém volebním období a sdílí s ním podobné vidění světa: silný vliv státní byrokracie zasahující stále více do soukromí občanů a svobodného podnikání.

„Předpokládám a doufám, že budeme mít co nejdříve stabilní vládu s důvěrou, protože to je také velice politická otázka,“ uvedla Schillerová, přičemž už připravila příslušnou novelu zákona. Rozšíření EET na další skupiny živnostníků by se pouze posunulo na polovinu příštího toku.

Ministryně financí v současné nestabilní situaci v březnu ve sněmovně utrpěla citelnou porážku, když 158 poslanců podpořilo v prvním čtení návrh alespoň na zmírnění dopadů EET na nejmenší podnikatele. Podle něj by se povinnost vést elektronickou evidenci vztahovala pouze na registrované plátce DPH, tedy s obratem nad milion korun ročně. Schillerová protestuje, že by tak z evidence vypadlo 60 procent podnikatelů.

Pro pravicovou opozici je i tento kompromis nedostačující a nadále chce EET úplně zrušit. Považuje projekt za nesmyslný, nákladný, složitý a státu nic nepřinášející. Vede podle ní jen k tomu, že živnostníci a drobní podnikatelé mají stále horší podmínky pro podnikání.

Změnu pro drobné podnikatele poté, co pro nevýhodnost naprosto selhala nabízená alternativa paušální daně, chystá i Schillerová, nikoli však k lepšímu. Ti by mohli místo vedení EET využít tzv. off-line režimu. Jenže ten bude ve skutečnosti administrativně mnohem náročnější, jelikož vyžaduje větší papírování. Projednávání změn zákona bude ve sněmovně pokračovat koncem května a uvidí se, jak se projeví současné koaliční námluvy mezi hnutím ANO, ČSSD a KSČM.

Vláda s důvěrou zatím v mlze

Výsledek nekonečného jednání o vzniku vlády s důvěrou je zatím otevřený. Vedení ČSSD mediálně nainvestovalo do siláckých podmínek, jejichž odmítnutí by jen obtížně obhajovalo před členskou základnou. Některé z nich jsou prakticky nevymahatelné.

Sem patří příslib trestně stíhaného premiéra, že opustí vládu, pokud bude prvoinstančně odsouzen. Vzhledem k jeho averzi vůči kauze, která se začíná veletočem dozorových státních zástupců podezřele drolit, bude velmi složité vtělit tento požadavek do koaliční smlouvy. Stejně tak podmínku, že vláda jako celek podá demisi, pokud ji ČSSD z důvodu neplnění závazků opustí.

Příliš si ani nelze představit, že by hnutí ANO kývlo na požadavek odvolat Tomia Okamuru z vedení sněmovny. Andrej Babiš si nemůže dovolit zcela rozvrátit osvědčenou spolupráci se záložním partnerem SPD, ačkoli se jí navenek štítí.

Zatímco v zásadních strategických otázkách koaliční spolupráce jasno není, obě strany navenek ujišťují, že vládní program je takřka hotov. Pro podnikatele a živnostníky však nevěstí nic dobrého.

Revue Forum Banner
Jiří Sezemský
Jiří Sezemský
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora