Ministr dopravy Dan Ťok odvolal pět členů dozorčí rady Českých drah, čímž otevřel cestu k výměně jejich vedení. Čistka zasáhla spojence Jaroslava Faltýnka. Je projevem sporů mezi ním a premiérem Babišem, jejichž vztahy ochladly kvůli Faltýnkovým byznysovým aktivitám. Podivnou epizodu přitom sehrávají komunisté.
[ctete postid=“205918″ title=“Filip na koni, vyhrožuje vyšetřováním „zločinné privatizace“. Začne Unipetrolem?“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/07/Babiš-Filip-sněmovna-385×230.jpeg“ excerpt=“KSČM má právo na moc, tvrdí Vojtěch Filip a vzápětí naznačuje, jak si to představuje. “ permalink=“http://forum24.cz/filip-na-koni-vyhrozuje-vysetrovanim-zlocinne-privatizace-zacne-unipetrolem/“]205918[/ctete]
Ministr Ťok udržel pozici ministra na poslední chvíli. Sám už v jednu chvíli oznámil, že uvažuje o odchodu z vlády, přičemž jedním z důvodů byl tlak KSČM, která měla výhrady mimo jiné k pomalému postupu výstavby dálniční sítě. Do toho se vložily problémy s tendrem na nový mýtný systém, který zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.
Faltýnkova rozpínavost
V médiích se už objevovala jména Ťokových nástupců, mezi nimiž byli nejčastěji zmiňováni náměstek ředitele Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drmola a předseda představenstva stavební firmy Hochtief Tomáš Koranda. Oba manažeři jsou z Prostějova s přímou vazbou na Jaroslava Faltýnka. Premiér Babiš se nakonec zjevně rozhodl Ťoka udržet z toho důvodu, aby zabrzdil Faltýnkovu rozpínavost.
To potvrzují poslední události. Ťok odvolal většinu členů dozorčí rady Českých drah v čele s jejím předsedou Milanem Ferancem, v současné době i poslancem za hnutí ANO. Novým předsedou rady se má stát bývalý ministr dopravy v Tošovského vládě Petr Moos.
Právě v tandemu s Ferancem, bývalým souputníkem z Agrofertu, udržoval Faltýnek v resortu dopravy výrazný neformální vliv. Feranec byl donedávna i náměstkem ministra a má na starosti železnice. Ťok jeho odvolání avizoval už před několika měsíci, ale čekalo se na to, jak dopadne hlasování o důvěře vládě.
Obměněná dozorčí rada vypíše výběrové řízení na nového generálního ředitele Českých drah, protože současný ředitel Pavel Krtek je další prodlouženou rukou Jaroslava Faltýnka. Oficiálně uváděné důvody kritiky vedení ze strany ministra jsou pochopitelně zástupné.
Faltýnek versus Jančura
Dan Ťok využil toho, že Pavel Krtek koncem června poskytl velký profilový rozhovor Lidovým novinám, kde mimo jiné připustil, že se České dráhy zajímají o soukromé provozovatele železničních tratí Leo Express nebo Regiojet Radima Jančury z Janečkova nadačního fondu. Koncem příštího roku totiž vyprší desetileté smlouvy na využívání regionálních a rychlíkových tratí a České dráhy si tak chtěly pojistit, že nákupem jednoho dopravce přijdou současně o jednoho konkurenta, který by jinak mohl nabídnout lepší cenu.
Ťok tento plán odmítl. „Myslím, že není dobrý nápad, aby České dráhy kupovaly své konkurenty,“ uvedl. V krajním případě by tak mohla nastat situace, že Faltýnkovi lidé by koupili Jančurovu firmu, což by jistě vyvolalo mimořádné pozdvižení.
Po odmítavém vyjádření ministra, který prohlásil, že si Krtka pozve na kobereček, obě společnosti oznámily, že o prodeji neuvažují. V té době však už bylo rozhodnuto. Dan Ťok den po hlasování o důvěře vládě spustil čistku, která nebyla až tak velkým překvapením, jelikož byla signalizována delší dobu.
Zhrzený Filip
Vzápětí se ozval rozčílený předseda KSČM Vojtěch Filip, což se stává symptomem nové doby. Komunisté se vžívají do role součásti celostátní dohody o rozdělení moci, a nikoli poprvé se durdí tehdy, pokud s nimi něco není dostatečně projednáno.
„Já v každém případě nesouhlasím s jeho krokem, který míří k destabilizaci národního dopravce,“ uvedl Filip autoritativně na ministrovu adresu s tím, že o věci chce jednat s premiérem. Tento výstup nepochybně dokazuje, že se předseda KSČM cítí spíš jako koaliční partner, a nikoli jen sluha na jedno použití při hlasování o podpoře vlády. Jistě mu šlo o něco jiného, o dosazení „svého“ člověka do dozorčí rady.
Už jednou se cítil zrazený, když Babiš jeho nominanta vynechal při obsazení dozorčí rady ČEZ, a šel kvůli tomu žalovat na Hrad prezidentu Zemanovi. Nyní se zřejmě odehrává něco podobného, ovšem snaha zhrzeného Filipa odvolat Ťoka je bezpečně jen plácnutím do vody.
Faltýnkova chobotnice
Ťok má v tuto chvíli silnou pozici a nelze si představit, že by nejednal s Babišovým vědomím. Je nestraník, v hnutí ANO tudíž nemá žádný vliv, a jen stěží by si troufl bez posvěcení z „nejvyšších míst“ vystartovat proti Faltýnkově chobotnici.
V dubnu přinesly Hospodářské noviny informace, že mezi předsedou hnutí ANO a jeho pravou rukou Faltýnkem to začíná jiskřit. Babiš stále neliběji vnímá Faltýnkovy kontakty se světem byznysu a budování jeho mocenské pozice ve státní a veřejné správě.
I někteří Babišovi poradci, s nimiž Hospodářské noviny hovořily, soudí, že Faltýnek už začíná „ohrožovat celé ANO, protože dělá byznys a zakrývá to politikou“. Babiš sice Faltýnka jako technologa moci potřebuje, navíc na sebe pochopitelně hodně vědí (viz kauza Čapí hnízdo), nicméně jeho vztah vůči němu se mění do takřka paranoidní podoby. Jde přitom o veřejné zakázky, ale i o nákupy celých podniků.
Faltýnek přivedl na ministerstvo dopravy několik svých lidí z Moravy. Vedle klíčového Ferance je jeho dalším podstatným spojencem přerovský advokát Květoslav Hlína, který má zakázky nejen v resortu dopravy, ale i v pražském dopravním podniku, kde je považován za šedou eminenci. Dále tu působí manažer Tomáš Drmola, bývalý kriminalista Pavel Neoral nebo advokát Zdeněk Klapka, který se výrazně angažoval zejména na Ředitelství silnic a dálnic, a to i ve výměnách regionálních ředitelů, kteří mají pod palcem veřejné zakázky.
Poslední kapkou byla účast Ferance a Hlíny na transakci s akciemi státem majoritně ovládané telekomunikační společnosti ČD – Telematika, na které nakonec vydělal Faltýnkův blízký přítel, olomoucký miliardář Pavel Hubáček, jenž nedávno přeprodal minoritní podíl skupině PPF a stát za podezřelých okolností opakovaně promarnil výhodný nákup tohoto podílu.
Podle zjištění deníku FORUM 24 navíc přetrvávají rozpory mezi Faltýnkem a Ťokem v řešení mýtného systému. Zatímco ministerstvo dopravy vybralo konsorcium CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera, faltýnkovci preferují stávajícího provozovatele Kapsch.
Nepřeji si to
To, že se Jaroslav Faltýnek může dostávat do střetu zájmů a dopouštět se klientelismu, už nepřímo v médiích připustil i předseda hnutí ANO.
„Samozřejmě se mi to nelíbilo. Řekl jsem, že si to nepřeji. Pan Faltýnek argumentuje tím, že najít spolehlivého právníka, který je levný, je problém. Tomu rozumím, ale já bych to řešil jinak,“ reagoval Babiš poté, co vyšlo najevo, že Faltýnek se svými přáteli v čele se zmíněným Květoslavem Hlínou do značné míry ovládl nejen pražský dopravní podnik, ale i organizace spadající pod ministerstvo dopravy.
Na základě této kritiky dal Ťok už dříve pokyn Českým drahám, aby s Hlínou přerušily veškerou spolupráci. Nyní následuje Feranec a Faltýnkovi lidé v resortu s Babišovým vědomím oslabují.
Co to bude znamenat v praxi, se ještě ukáže. Na idylku mezi oběma klíčovými postavami hnutí ANO to však nevypadá. Faltýnkův výsadek na pražském magistrátu zatím nikdo neřeší.