Kancelář Blaník se stala fenoménem politické satiry u nás. Pět sérií příběhů lobbisty, který „má prsty ve všem“, se velmi rychle dostalo do povědomí a našlo si tisíce fanoušků. Jak vzniká seriál, který si dělá legraci z politické situace, jsme si Na barovce povídali s jedním ze scenáristů Tomášem Hodanem.

Seriál, který znají internetoví diváci z webu Stream.cz, vzniká v šestičlenném týmu již několik let. „Začínali jsme z vládou, která bude končit, takže točíme necelé čtyři roky,“ říká jeden z tvůrců, který při každé zmínce o své práci připomíná, že se jedná o týmovou práci, při které není čas na ego a osobní zásluhy.

Dělba práce prý neexistuje. „Nemáme rozdělené politiky ani strany. Je to podle aktuální situace nebo podle toho, kdo s jakým tématem přijde,“ vysvětluje Tomáš Hodan. Nedá se prý hovořit ani o nějaké sympatii. „Oblíbené politiky ani témata nemáme, oni si o to spíš říkají sami. Víc řešíme, že je to pořád to samé dokola a lidé nám to občas i vyčítají,“ připouští scénárista. „My se snažíme, aby to bylo vyvážené, ale bohužel když s námi Zeman s Babišem tak spolupracují, tak se tomu nedá vyhnout,“ vysvětluje Hodan.

Popularita Kanceláře Blaník se rodila pozvolna. „Ze začátku to byl asi víc fenomén, protože tady dlouho žádná politická satira nebyla a byl po ní hlad,“ myslí si jeden z autorů. „Zprvu se jednalo víc o událost, když nový díl vyšel, teď je to jakousi součástí života fanoušků. Zajímavé je, že ze začátku každé nové série nám lidé píší, že už to není ono, a v polovině se to zlomí a ozývají se hlasy, že šlo o nejlepší díl všech dob,“ dodává.

Kromě internetového vysílání se prý hovoří i o filmu. „Je to jedno z témat, o kterém se bavíme od začátku. Všichni, co děláme Blaníka, tak děláme i filmy, takže je to jedna z možností, ale zatím nijak konkrétní,“ dává fanouškům naději Hodan, jehož původním zaměřením byla režie, ale zlákalo ho psaní. „Dílem je to náhoda, ale sám za sebe jsem měl touhu se naučit víc psát, protože chci dělat i filmy,“ vysvětluje ambiciózní tvůrce.

Plány s Tondou Blaníkem jsou velké, ale herecký tým se prý do budoucna rozšiřovat nebude. „Nepřemýšleli jsme o tom. Dokonce tam máme dvě figury, co jsou na telefonu, tedy máma a Libor, a nikdy jsme nemluvili o tom, že bychom je někdy začali ukazovat,“ osvětluje Hodan, podle něhož je jasné, kdy natáčení definitivně skončí. „Necháme toho v momentě, kdy ucítíme, že nás to nebaví, jsme vyčerpaní nebo se opakujeme,“ říká.

Žádná omezení, kam až se dá zajít, si tvůrci nekladou, ale jistá nepsaná pravidla mají. „Je tam samozřejmě míra vkusu. Neděláme si třeba legraci z toho, že je někdo nemocný, nebo z jeho dětí. Také nechceme, aby to bylo trapné. Ale že bychom si z nějakého politika nedělali srandu, protože si to nezaslouží, to nemáme,“ prozradil deníku FORUM 24 scenárista.

Internetový formát prý autorům vyhovuje, i když byla i jiná touha. „Na začátku byla ambice dostat Blaník do televize. Nabízeli jsme ho ČT, ale ta to odmítla. Dnes už víme, že internet je ta cesta, a uznáváme, že takhle by to ani v televizi nešlo. Třeba i kvůli aktuálnosti, protože my bychom nemohli čekat, až díl projde schválením,“ uvádí Tomáš Hodan.

 

Vilém Besser / Pavel Hofman
Vilém Besser / Pavel Hofman
Další články autora