Éra politického marketingu Andreje Babiše, současné stadium české politiky, v něčem připomíná smutnou minulost. Velkolepé plány mají překrýt bídnou skutečnost, mizérie výkonu se prohlašuje za úspěch, lež je nástrojem vládnutí. Samozřejmě zásadní rozdíl je v tom, že máme svobodu, tedy i svobodná média. Ale k čemu nám budou, když přistoupí na marketingovou hru premiéra?
Pro budoucí kronikáře naší doby tedy pro jistotu zaznamenávám tři události z minulého týdne. O naší dnešní situaci vypovídají tolik, že žádné analýzy ani nejsou potřeba.
1. Ministr vlády Andreje Babiše oznámil zavedení přísných kontrol na maso, které do České republiky dováží koncern Andreje Babiše. Uznejte, nezní to trochu divně? Jistěže ano. Ale největší paradox dneška je v tom, že z toho žádný skandál není. Vlastně to má pro importéra mnohem menší následky, než kdyby to byl kdokoli jiný. Jistě by se taková aféra a jméno dovozce objevilo na titulní straně dvou předních českých deníků. Jenže jde o premiérovu firmu. Tak je klid. Na práci, či na co.
2. Minulý týden konstatovali poslanci v rozpočtovém výboru Evropského parlamentu, že „ačkoliv jsou zemědělské dotace primárně určeny na podporu malých a středních zemědělských podniků, v případě České republiky a Slovenska 70 % z vyčleněných financí skončilo u pouhých 7 % příjemců z řad největších koncernů, které je vzhledem ke své velikosti nutně nepotřebují. Příkladem tohoto koncernu je holding Agrofert českého premiéra.“ (Více zde.) Ve stejné době vstupuje zmíněný premiér do kampaně před evropskými volbami s programem, který má zabránit omezení získávání dotací pro velké producenty. Zájmy koncernu Agrofert jsou vydávány za zájmy ČR v oblasti evropské zemědělské politiky. Ve skutečnosti jsou v rozporu s našimi národními zájmy. Jde naopak o největší střet zájmů – a to i vzhledem k výši dotací čerpaných premiérovým holdingem –, jaký si tu kdo kdy pamatuje.
3. Minulou středu jsem si přečetl rozhovor s předsedou vlády Babišem, který v rámci své aktuální marketingové kampaně „Mým milovaným živnostníkům“ bědoval nad bídným osudem malých podnikatelů, na které stát dokáže poslat i 20 až 30 kontrol ročně. A že to je neuvěřitelné a neúnosné a že se s tím musí něco udělat…
Svou novou roli objevitele problémů našich živnostníků sehrál Andrej Babiš během několika posledních dní ve všech médiích, která jsou mu dostupná. Jeho středeční vyjádření ale mělo dokonalou podobu absurdního divadla.
Tentýž den jsme si totiž mohli v novinách přečíst informaci, že pracovníci finanční správy byli za éry ministra financí Babiše finančně motivováni, aby během svých kontrol našli pochybení a ukládali pokuty. Prostě: když nenajdou pochybení, nebude odměna, když najdou, bude odměna. A takových speciálně honorovaných kontrol s požadovaným výsledkem byly stovky. Některé vyústily do známé kauzy zabezpečovacích příkazů.
Mimochodem se také potvrdilo, že celou tuto věc s neetickým vedením Finanční správy současná ministryně financí dlouho tajila. Tedy přesněji: buď o tom nevěděla, nebo věděla a lhala veřejnosti. Otázka, co je vlastně horší, se zodpovídá velmi těžko. Ale kdo by se z toho rozhodně měl zodpovídat, je Andrej Babiš. A ne že se mu skočí na marketingový trik, jak to teď všechno zařídí. Už to zařídil, výsledek vidíme.
Místo přijetí odpovědnosti (nikdo žádnou necítí, nikdo k ní není volán, nikdo neodstupuje a nikdo se ani neomluvil) můžeme nejspíše za pár dnů očekávat další marketingovou smršť. Možnosti jsou nekonečné. Na okraji vládního městečka, které nikdo nepotřebuje a o kterém nikdo nic neví, může Andrej Babiš třeba slíbit vyhloubení nejhlubšího ropného vrtu na světě, který z nás udělá ropnou velmoc. Proč by to neslíbil? Novináři o tom budou vážně psát a mluvit a ještě se ptát opozičních politiků, co na to říkají a zda to podpoří.
Tak jako se mě ptali minulý týden na to, zda podpoříme plány Andreje Babiše na pomoc živnostníkům. Na marketingové plány předsedy vlády. Místo toho je potřeba se ptát předsedy vlády, proč pět let systematicky likvidoval živnostníky a drobné podnikatele. Proč nepodpořil návrhy ODS? Ne plány, ne megalomanské sny. Konkrétní návrhy, v konkrétní sněmovně. Místo toho jsem zpovídán, který z nástrojů premiérova marketingu podpořím. Rozumíte té absurditě?
Toto jsou výsledky působení Andreje Babiše ve vládách, které vedly trestnou výpravu proti živnostníkům a podnikatelům: ČR má nejslabší ekonomický růst ze zemí V4. Loni jsme po 5 letech vlády ANO a ČSSD vypadli ze skupiny 25 nejinovativnějších zemí světa. Výdaje na státní zaměstnance se za 5 let zvýšily o více než 50 %. Výdaje státu za posledních 5 let vzrostly o 300 miliard korun, což je o čtvrtinu! – a přitom nikdo neumí vyjmenovat jedinou oblast služeb státu, která by se zlepšila o čtvrtinu. Neboť jsme vše spotřebovali, neboť zde má primát politika marketingu a politika „cash-all-party“ jednoho jediného hnutí a jeho přisluhovačů.
Ale prý nemáme vést debatu o výsledcích premiéra, ale o jeho velkolepých plánech. Třeba jak pomoci živnostníkům. To myslíte vážně? Tak sorry, tuto hru já nehraji.
Autor je předseda ODS.