V Aeru Vodochody se dnes představil ukázkový letoun L-39 CW s motorem pro novou generaci letounů L-39 NG. Aero je chce začít dodávat od roku 2019. Nyní se firma nadále zaměřuje na letky L-39 a určení nejlepších řešení, jakými udržet L-39 v co nejlepším letovém stavu. Na tiskové konferenci po prvním setkání uživatelů cvičného proudového letounu Albatros L-39 to řekl ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo.

Při příležitosti setkání představilo Aero technologické novinky pro L-39 a ukázkový letoun neboli demonstrátor L-39 CW. Tématy byly i plánovaný vznik mezinárodního tréninkového centra a výměna zkušeností.

„Ukázkový letoun v sobě má nový motor od společnosti Williams a také demonstraci nové avioniky,“ uvedla mluvčí Aera Vodochody Tereza Vrublová. Motor má oproti předchozí generaci letounu výrazně větší akceleraci. Letoun je určený především pro výcvik, může být ale využit i jako lehký bitevní letoun. Má pět podvěsů, na kterých může nést zbraňový systém nebo jiný náklad, což ho odlišuje od konkurence.

Prototyp letounu L-39 NG by měl vzlétnout v roce 2018. Jeho vývoj bude stát okolo jedné miliardy korun. Aero program připravilo tak, že bude možné v současných letounech využít nový motor a avioniku, což prodlouží jejich životnost. Zaměřit se chce ale především na prodej zcela nových letounů. Cena nového letounu by mohla být okolo 10 milionů dolarů (240 milionů korun), bude tedy zřejmě levnější než podobné konkurenční produkty.

O letoun už podle Aera projevilo vážný zájem několik zájemců, například z Evropy. Vývoj hodlá podpořit i Česká exportní banka, a to řádově stamiliony korun. Podmínkou je podle generálního ředitele banky Karla Bureše reálné projevení zájmu ze strany zákazníků. Banka by také měla poskytnout případné úvěry zákazníkům. S prodejem bude Aeru Vodochody pomáhat největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol, který se podílí i na vývoji, a to z 50 procent.

Projekt L-39 NG představilo Aero v roce 2014. Oproti L-39 bude mít letoun kromě nového motoru a avioniky i další technická vylepšení, která by také měla mít delší životnost.

Cvičný letoun Aero L-39 Albatros vyvinulo Aero v 60. letech minulého století. Je nejrozšířenějším proudovým cvičným letounem na světě, vyrobeno bylo přes 3000 kusů, které používá zhruba 45 států. V současnosti je ve světě provozu přibližně 700 letounů.