Praha 4. dubna (ČTK) – Televizní kuchař Jiří Babica nemá nárok na omluvu a odškodné od nakladatelství Mafra za článek, který ho spojil s průjmy českých vojáků v Afghánistánu. Dnes o tom pravomocně rozhodl pražský vrchní soud. Zrušil tak původní rozsudek, který Babicovi přiznal omluvu a 400.000 korun.

„Článku, který byl publikován v tištěném médiu, nelze vytknout z hlediska novinářské etiky nic – na rozdíl od mnoha bulvárních článků, s kterými se setkáváme, je zde uvedeno, s kým autor hovořil,“ konstatovala předsedkyně odvolacího senátu Milena Opatrná.

Text z prosince 2012, který pojednával o Babicově grilování pro vojáky na misi v afghánském Lógaru, vyšel v deníku Mladá fronta Dnes a také na serveru iDNES.cz, který ho uvedl titulkem „Babicovy steaky odpravily české vojáky v Afghánistánu. Dostali průjem“. Informaci poté převzaly i některé bulvární deníky. Autor v článku mimo jiné citoval vojáka, který uvedl, že „půlka lidí se tam pos…., hlavně ti, kteří se zúčastnili grilovačky“. Voják ale zároveň dodal, že lze jen těžko říci, jestli za potíže mohl právě Babica.

Kuchař, který se žalobou domáhal 800.000 korun, už dříve uvedl, že vojáci mu v Lógaru s přípravou grilování pomáhali. Akci přerušil varovný alarm, kvůli němuž se museli všichni skrýt na chvíli v bunkru. Poté se prý ke grilování vrátili a nikomu se nic nestalo. Článek označil za „totální fámu“.

Babica poukazoval mimo jiné na to, že po zveřejnění článku měl problémy s prodloužením své smlouvy s televizí Nova, jeho kniha se přestala prodávat a zeleninová směs, které propůjčil své jméno, se dostala do slevové akce.

Právník Mafry Jiří Urbánek dnes kontroval tím, že kniha se špatně prodávala už předtím a že směs šla na trh až půl roku po vydání článku. Podle něj soud prvního stupně nezohlednil právo na svobodu projevu a to, že na informování o akci byl veřejný zájem. Autor se totiž snažil poukázat na špatné hygienické podmínky, jež na misi údajně panovaly.