Ministr financí a vicepremiér Andrej Babiš (ANO) vrátil před rozhodnutím o vypsání veřejné soutěže do diskuse návrh, aby leteckou záchrannou službu v příštích letech provozoval stát. A to možná i formou založení nové neziskové organizace. Koaliční strany se shodují na tom, že by mohlo být provozování záchranky státem komfortní, musejí se ale dohodnout na cestě, jak k tomu dojít. A to velmi rychle, protože dosavadní smlouvy platí do konce roku.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) novinářům po zasedání vlády řekl, že je nutné, aby se dohodla ministerstva obrany a vnitra. Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) připomněl, že vrtulníky je nutné zajistit bez jakéhokoli váhání, protože smlouvy se soukromými poskytovateli vyprší ke konci roku. „Budeme intenzivně jednat o variantních řešeních,“ slíbil za svůj resort.

Babiš v dopise ministrovi zdravotnictví Svatoplukovi Němečkovi (ČSSD), který má ČTK k dispozici, uvádí, že provoz armádou a policií by byl smysluplnější, i za cenu prvotních nákladů na techniku a podobně. Alternativně by podle něj bylo možné uvažovat o založení neziskové organizace, která by leteckou záchrannou službu provozovala. Inspirací podle něj může být například Německo, kde leteckou záchrannou službu zajišťují společně s ministerstvem vnitra nezisková organizace DRF a automobilový klub, nebo Rakousko provozující leteckou záchrannou službu prostřednictvím nestátní neziskové organizace. Připomíná také, že ČSSD dříve kritizovala privatizaci služby.

Babiš v dopise také nastiňuje možnost, že by se v nynějším tendru zkrátila doba provozu soukromými subjekty na co nejkratší dobu, během níž by pak zúčastněné subjekty vydiskutovaly novou koncepci provozu.

Ministr zdravotnictví má návrh na převedení letecké záchranné služby na ministerstva za elegantní řešení. Ministerstvo zdravotnictví už o této variantě dříve uvažovalo, ale narazilo na nesouhlas obrany a ministerstva vnitra. Vláda měla dnes rozhodnout o vypsání veřejné soutěže, po Babišově návrhu však rozhodnutí odložila. Rozhodnout podle Němečka musí ale nejpozději příští týden, aby úřad případný tendr stihl uskutečnit.

I koaliční KDU-ČSL by s provozováním letecké záchranky státem souhlasila. „Bylo by pochopitelnější, kdyby se záchranné služby ujalo ministerstvo vnitra či obrany,“ uvedl předseda lidovců a vicepremiér Pavel Bělobrádek, i on konstatoval, že vládu ale tlačí čas.

Němeček novinářům řekl, že by přivítal, aby všech deset základen převzalo od roku 2017 ministerstvo obrany, tedy armáda. Babiš se dnešního jednání neúčastnil. Nyní osm z deseti základen provozují soukromé firmy a po jedné armáda a policie. Podle dřívějších vyjádření ministerstva obrany by provozování letecké záchranky přišlo stát na osm miliard. Pokud se vláda přikloní k této variantě, mělo by se podle Němečka ministerstvo financí zavázat k financování projektu.

„Já si myslím, že spíše by to mělo být ministerstvo vnitra, ne armáda,“ řekl novinářům za ANO ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Takový postoj podle něj převažuje v hnutí ANO. Není podle něj žádný důvod, proč by to mělo stát víc, než kdyby to zajišťoval soukromý subjekt. Náklady by se podle něj měly pohybovat u dvou miliard korun.

Babiš už dříve kritizoval navrženou cenu tendru. Němeček vychází při přípravě tendru z dosavadní ceny 3,128 miliardy korun. Dva znalecké posudky, které má k dispozici, se zásadně liší a nemůže je použít. Od Ústavu soudního znalectví v dopravě Dopravní fakulty ČVUT je cena odhadnuta na 3,788 miliardy a od Znaleckého ústavu VŠE na 1,739 miliardy korun bez DPH. Vyšší posudek počítá s životností vrtulníků deset let, nižší 50 let.

Leteckou službu nyní zabezpečují na osmi základnách soukromé subjekty Alfa-Helicopter, s.r.o. a DSA a.s. Policie provozuje službu jen na území Prahy a Středočeského kraje a armáda v krajích Plzeňském a Karlovarském. Chystaný tendr má zahrnout každodenní pohotovost vrtulníků s letovou posádkou a lety podle pokynů zdravotnického operačního střediska na osmi základnách.

Podle Zdravotnického deníku je už nynější zapojení armády a policie sporné. Podle zjištění webu speciální zákony u armády i policie říkají, že se mohou účastnit na letecké záchranné službě pouze, když hrozí prodlení nebo nestačí síly a prostředky k zajištění vrtulníků.