Dubaj 4. června – Bahrajnské úřady dnes bez předchozího varování oznámily zákaz vydávání jediného nezávislého listu v zemi, prominentního opozičního deníku Al-Vasat. Zákaz listu obviňovaného režimem z podněcování rozkolu ve společnosti a z poškozování zahraničních vztahů Bahrajnu platí „do odvolání“, informovala oficiální agentura BNA. Podle ní ministerstvo informací zdůvodnilo tento krok obviněním, že Al-Vasat publikoval článek, který „poškozuje spřátelenou arabskou zemi“.

Za „absolutní překvapení“ označil zákaz šéfredaktor listu Mansúr Džamri. „V podstatě to nešlo patřičnou cestou,“ řekl agentuře AP.

Podle něj byl „podnětem“ zákazu sloupek věnovaný nedávným protestům proti korupci a porušování lidských práv v severomarockém městě Al-Husajma. Oblast je zasažena nepokoji od loňského října, kdy zemřel místní rybář v drtičce odpadu, odkud se snažil vzít ryby, které mu zkonfiskovala policie.

Není to poprvé, co list Al-Vasat čelí podobnému zákazu. Poprvé se tak stalo v dubnu 2011 při vzedmutí protestního hnutí inspirovaného takzvaným arabským jarem. Protesty vedla šíitská většina v bahrajnské sunnitské monarchii, od níž požadovala politické reformy. Deník byl tehdy obviněn ze šíření nepravdivých informací, jeho šéfredaktor Džimri byl postaven před soud a odsouzen k pokutě. Poté bylo vydávání listu znovu povoleno.

Dvoudenní zákaz vycházení postihl list také v srpnu 2015, letos v lednu úřady na tři dny zakázaly vydávání elektronické verze deníku.

Bahrajnské úřady zintenzívnily v minulém více než roce represe vůči opozici. Její aktivisté jsou zatýkáni nebo nuceni k odchodu do exilu, nedávno byly rozpuštěny dvě hlavní opoziční strany v zemi.

Před několika dny bahrajnský soud nařídil rozpuštění strany Vaad, a to na žádost ministra spravedlnosti, který tuto liberální sekulární stranu viní z podpory terorismu. Už loni soud rozpustil další velkou opoziční stranu Vifák (šíitská opozice), jejíž vůdce Alí Salmán byl odsouzen k devíti letům vězení za protistátní spiknutí.