Brněnští zastupitelé dnes budou hlasovat, kde by chtěli v budoucnu vlakové nádraží. Zda v odsunuté poloze na místě dnešního nákladového dolního nádraží, nebo je budou chtít posunout jen mírně od dnešního nádraží směrem ke skladům zvaným Malá Amerika. Podle dosavadních vyjádření politických klubů je drtivá většina pro odsun, pro nádraží v centru jsou pouze Žít Brno a Strana zelených. Stanovisko Brna bude doporučující pro konečné rozhodnutí vlády, jež bude zřejmě v květnu.

Krajští zastupitelé už v lednu hlasovali většinově taktéž pro odsun nádraží. Odborné stanovisko dá ještě Správa železniční dopravní cesty a ministerstvo dopravy.

Před hlasováním o nádraží se zastupitelé vrátí k primátorově výzvě, aby se náměstek Matěj Hollan (Žít Brno) vzdal oblasti dopravy. Je možné, že Hollan výzvě vyhoví a zastupitelstvo určí, komu připadne, případně může zastupitelstvo resort Hollanovi odejmout a přiřadit jinému. Primátor Petr Vokřál (ANO) není spokojen s tím, jak je nyní oblast vedena.

Odsunuté nádraží by se nacházelo kilometr na jih od dnešního a podle studie proveditelnosti má stát přes 40 miliard korun, dostavba městské povrchové dopravy by stála přes dvě miliardy. Délka stavby se odhaduje na více než pět let a její začátek je možný nejdříve v roce 2020, pravděpodobně však později. Nové nádraží a celková přestavba uzlu jsou nutné, protože současné nádraží už kapacitně nestačí rostoucí poptávce.

Zastánci opačné varianty – nádraží v centru argumentují tím, že je to výhodnější pro cestující, protože se lépe a rychleji dostanou po Brně a město nečekají tak velké dopravní komplikace jako v případě odsunu. Cenově vychází stavba stejně, nebo jen mírně dráž podle podvarianty. Stavět by se začalo o několik let později, protože by bylo potřeba upravit územní plán.

Město si nechalo zpracovat výzkum veřejného mínění, z něhož vyplynulo, že více lidí chce nádraží v centru. Kvůli tomu došlo i k roztržce v koalici, z pondělního dohodovacího řízení však vyplynulo, že žádná ze stran nemá zájem koalici rozbít.

Případný odsun nádraží způsobí podle studie proveditelnosti ve městě další dopravní komplikace, proto lidovci prosadili do návrhu usnesení, aby se s nádražím začal stavět severojižní kolejový diametr. Jde o dvojkolejný tunel pro lehkou regionální železnici, který by měl vést z nádraží v Řečkovicích či Králově Poli dál přes centrum města, přes současné i nové nádraží v odsunuté poloze k Chrlicím. Zde má trať vést dále po povrchu směrem na Slavkov. Diametr by měl v principu fungovat jako pražské metro se stanicemi v průměru kilometr od sebe a měl by převzít velkou část dopravní zátěže v severojižním směru. Studii a stavbu nyní iniciovalo i ministerstvo dopravy, cena by mohla být mezi deseti a 20 miliardami korun.