Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začne postupně obměňovat staré logo za novou grafickou podobu. Logo pro státního správce kolejí připravilo Studio Marvil, které zvítězilo v soutěži s cenou 1,9 milionu korun bez DPH. Na dnešním setkání s novináři to řekla Šárka Bérová ze SŽDC. Oranžovomodré logo s písmenem Ž se poprvé objeví na podzim na nových montážních drezínách, opatřena jimi budou rovněž rekonstruovaná nádraží a stejnokroje výpravčích.

Současné logo je složité a obtížně se používá například při umístění na budovy, nebo naopak není příliš zřetelné při malých velikostech, uvedl náměstek SŽDC Jiří Svoboda. Stejné je to se samotným názvem organizace, které je pro běžné lidi nesrozumitelné, správa proto uvažovala i o jeho změně. Nakonec ale převážily ohledy na obtíže, které by změna názvu přinesla například v legislativě.

Obtížnost práce s názvem státní organizace potvrdil spolumajitel vítězného studia Pavel Zelenka. „Pro grafiky a marketéry je to noční můra. Název je dlouhý a nesrozumitelný. Zkratka přitom nevytváří příjemné zkratkové slovo, které by bylo možné si zapamatovat,“ uvedl.

Podle něj grafická podoba písmeně Ž připomíná kolejiště z ptačího pohledu v místech, kdy se koleje od sebe rozbíhají a vytváří takzvané zhlaví. Oficiálně se nové logo začne používat od příštího roku, původní nahradí postupně. Například na drážních vozidlech původní logo zůstane do doby jejich generálních oprav.

SŽDC provozuje celostátní železniční sítě a regionální dráhy ve vlastnictví státu. Působí dále jako investor výstavby tratí, sestavuje také jízdní řád. Stará se o zhruba 9400 kilometrů tratí a zaměstnává přes 17.000 osob.