Praha 6. července (ČTK) – Špičky evropské železnice dnes přijíždějí do Prahy, kde budou na páteční konferenci probírat podobu evropské železnice. Hlavním tématem pro hostitelské České dráhy bude zlepšení spojení České republiky na západ a otázky bezpečnosti cestujících na železnici. ČTK to řekl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Prioritou pro České dráhy bude zvláště modernizace trati mezi Prahou a Mnichovem.

„Z našeho pohledu jde u vylepšení spojení východ – západ především o zlepšení spojení na trase Praha – Mnichov a Praha – Drážďany. Trať z Prahy na Mnichov je stále z velké části jednokolejná a neelektrifikovaná. Expres na ní musí nejméně třikrát vyměnit lokomotivu, i když se jedná jen o přibližně 430 kilometrů. Doba jízdy se za posledních 20 let prakticky nezměnila a je stále skoro šest hodin. To železnici dopředu diskvalifikuje v konkurenci o zákazníky v osobní i v nákladní dopravě,“ řekl Krtek.

Dalším tématem, kterým se šéfové evropských železnic dlouhodobě zabývají, je zvyšování bezpečnosti cestujících před teroristickou hrozbou. Už na předchozích jednáních diskutovali o povinných bezpečnostních rámech na odhalování zbraní a výbušnin, nebo o možnosti identifikace cestujících prostřednictví chytrých kamer i o zavedení povinného registru cestujících.

„České dráhy se této diskuse účastní a považují téma bezpečnosti za mimořádně závažné. Opatření pro její posílení však můžou zároveň snížit konkurenceschopnost železnice. Ve chvíli, kdy budeme po zákaznících vyžadovat bezpečnostní kontroly nebo jejich osobní údaje, velmi pravděpodobně jich část ztratíme,“ upozornil Krtek.

Další diskuse se povede o regulaci a pravidlech ze strany Evropské komise, které zatěžují železniční dopravu proti silniční významnými náklady a snižují tak její konkurenceschopnost. „Příkladem jsou přísné technické normy, evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS, tiché brzdy, obnovitelné zdroje energie. Tato opatření na jednu stranu vedou ke zvýšení bezpečnosti provozu, snížení hluku, ochraně životního prostředí, na straně druhé však zatěžují ekologickou a bezpečnou železnici náklady, které silniční dopravci nemají,“ uvedl Krtek.

Takzvaného železničního summitu se zúčastní šéfové 17 drážních organizací. Účast slíbili například šéf Deutsche Bahn Richar Lutz, francouzské SNCF Guillaume Pépy a Oleg Belozerov za ruskou RŽD.