Dva gripeny české armády vzlétly v pátek k ostrému startu. Zkontrolovat musely španělský civilní airbus, který neodpovídal leteckým dispečerům. Spojení se strojem se vojenským pilotům podařilo navázat až při vizuálním kontaktu z kokpitu do kokpitu. Podobná situace podle zástupců armády nastává výjimečně. Oznámil to dnes mluvčí ministerstva obrany Petr Medek.

Ostrý start pro dva letouny Jas-39 Gripen, které drží pohotovost v rámci ochrany českého vzdušného prostoru, byl vyhlášen v pátek odpoledne. Důvodem byl španělský civilní airbus, který nenavázal spojení s řídícími letového provozu. Piloti gripenů letadlo identifikovali několik minut po vzletu.

„Vzhledem k tomu, že posádka letounu nereagovala ani na nouzové frekvenci, provedli jsme kontrolu kokpitu a s piloty navázali vizuální kontakt. Pak se teprve na nouzové frekvenci přihlásili,“ uvedl kapitán Jan L., pilot jednoho z českých armádních gripenů. Civilní letadlo následně navázalo spojení s řízením letového provozu v Praze. Stíhači ho doprovodili až na hranici s Německem.

Vzdušné síly české armády mají k dispozici 14 strojů Jas-39 Gripen. Dva z nich zajišťují nepřetržitou pohotovost. V případě vyhlášení ostrého startu vyrážejí k letounům, které se chovají nestandardně, tedy neodpovídají, nehlásí se na dané frekvenci, nebo k letounům v nouzi.

Takových ostrých startů české gripeny zaznamenají podle Medka asi deset za rok. „Někdy se letadla sama přihlásí ještě před tím, než k nim doletíme. Podobný případ, kdy by došlo až na vizuální kontakt s posádkou, je spíše výjimkou,“ dodal armádní pilot.