Chyba v testu z českého jazyka z dosavadního zjištění pomohla k přijetí na osmileté gymnázium dvěma žákům, kteří původně neuspěli. Po opravení výsledků však díky jednomu bodu navíc překročili hranici k přijetí na školu. ČTK to dnes řekl ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Jiří Zíka. Podle něj zatím nejde o konečné číslo, jelikož zhruba deset až 15 škol zatím informace k výsledkům neposkytlo.

Analýza zjistila, že původně chybnou odpověď v jednotných přijímacích zkouškách volilo 1146 žáků. Chyba teoreticky mohla pomoct 721 žákům na 234 školách, kteří odpověď zvolili. Tito žáci měli lepší výsledek v testu, který obsahoval spornou otázku. Zbývající studenti, kterým dodatečně bod přibyl, měli z českého jazyka lepší výsledek v druhém z testů, jenž otázku neobsahoval.

Podle Zíky nebude pro dvě školy problém původně neúspěšné žáky přijmout, o čemž ho ujistili ředitelé. Kolem hranice pro přijetí totiž vždy mívají rezervní prostor pro případ, že by se například někdo kvůli výsledkům úspěšně odvolal. Stává se také, že studenti nakonec nastoupí na jinou školu, a tak tam může vzniknout další místo.

Zíka na základě statistik očekával, že by změna výsledků mohla pomoct více žákům. „Lze odhadovat, že většina těch, kdo odpověď volila, byla buď vysoko nad hranicí pro přijetí nebo naopak hluboko po dní,“ konstatoval Zíka. Doplnil, že kompletní informace by Cermat mohl mít na začátku týdne.

Chyba byla odhalena v testu z českého jazyka a literatury. Týkala se otázky, kde měli studenti ze čtyř slov najít to, jehož kořen se skládá ze čtyř hlásek. Správně bylo slovo „zabručeli“ a později se zjistilo, že byla správně i další možnost ve slově „rozběhla“. Kořen tohoto slova obsahuje jen tři písmena, ale čtyři hlásky, jelikož se tam „ě“ čte jako „je“.

Podle sobotního vyjádření Zíky volbu slova rozběhla volilo pouze osm procent žáků, což byla nejméně častá volba. Ani jednou se podle něj nestalo, že by student zaškrtl obě správné možnosti. Podle Zíky chyba nevznikla kvůli systému, ale selhal lidský faktor. Testy prošly kontrolou před výrobou, několik kontrol je i před testy a každý vyplněný test pak kontroluje speciální komise Cermatu a poté i ministerstva školství.

Obecně prospěšná společnost EDUin zabývající se vzděláváním však kritizuje, že problematických úloh bylo při letošních testech více. „Tvrzení, že chybná úloha je zcela ojedinělá záležitost a pouhé selhání lidského faktoru, je prokazatelně nepravdivé,“ uvedl v tiskové zprávě odborný konzlutant společnosti Tomáš Feřtek.

Některá zadání společnost považuje za nejednoznačná nebo že ověřují zbytečně složité a okrajové jazykové jevy či znejišťují žáky, kteří o tématu vědí víc než autor úlohy. Podle EDUinu je východiskem to, aby byla každá otázka důkladně odůvodněna a mělo by být jasně popsáno, co vlastně ověřuje.

Testů v druhém řádném termínu na osmiletých gymnáziích, které se konaly minulý týden, se mělo zúčastnit – podle informací Cermat z doby před konáním zkoušek – přes 13.000 žáků.

O osmiletá gymnázia je mezi zájemci o maturitní obory největší zájem. Alespoň jednu přihlášku na osmileté gymnázium si letos podalo 18.833 dětí, což je pětina všech letošních zájemců o maturitní obory.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner