Česká republika má v Hamburku tři přístavní území: Sálský, Vltavský a Peutský přístav. Sálský a Vltavský přístav byly na základě Versailleské smlouvy v roce 1929 propůjčeny Československu na 99 let. Peutský přístav Československo v roce 1929 zakoupilo. Od roku 1993 spravuje přístavní území Česká republika.

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit dvě svá přístavní území v Hamburku za jinou lokalitu. ČTK to v Berlíně řekl šéf Ředitelství vodních cest České republiky Lubomír Fojtů. Příprava nového přístavu na provoz podle něj bude vyžadovat stamilionové investice.

„Německo se chystalo na olympijské hry a potřebovalo naše území k tomu, aby tam mohla vzniknout olympijská vesnice,“ připomíná Fojtů začátek jednání o možné výměně Sálského a Vltavského přístavu za jinou lokalitu. Hamburk už v roce 2015 Česku nabídl území v centrálním přístavu, z pořadatelství olympijských her a tedy i výměny území ale nakonec sešlo.

Nyní je na stole nabídka výměny přístavů za jiné území. „Je to rozhodně plus, protože se tam dostanou námořní lodě, zatímco k našemu dnešnímu území se nedostanou,“ říká Fojtů, podle něhož i nový areál leží v centrálním hamburském přístavu.

„Je to stejně velké jako stávající Sálský a Vltavský přístav dohromady, to znamená zhruba 30.000 metrů čtverečních,“ podotýká. „Je tam nábřežní hrana pro námořní a říční lodě o délce 200 až 250 metrů,“ popisuje území. Hamburk by do místa měl přivést silnici a vlečku, tíhu investic do zpevněné plochy nebo budov by neslo Česko.

O výměně by měl v nejbližší době jednat český ministr dopravy Dan Ťok a hamburský primátor Olaf Scholz. „Podle hamburského přístavu by k výměně mohlo dojít za tři až pět let,“ uzavírá Fojtů.

Sbirka