Dětem migrantů by mohli už za pár let s výukou němčiny pomáhat roboti s lidskými rysy. Možnost nasadit šedesáticentimetrové roboty Nao do jazykové výuky dětí ve věku od tří do pěti let budou v následujících třech letech zkoumat vědci ze severoněmeckého Bielefeldu, informovala agentura DPA.

Robot francouzské výroby by měl být naprogramován tak, aby pomocí mikrofonu a kamery rozpoznal, zda děti udělaly ve výuce pokrok, a dokázal ho náležitě ocenit. Roboti mohou podle vědců na děti působit motivačně, učení s nimi prý totiž bude hravé. Oproti lidem mají podle vědců ještě jednu výhodu: nekonečnou trpělivost.

„Vyučovat každé dítě zvlášť v druhém jazyce, to si školky obvykle nemohou dovolit. Roboti mohou nabídnout dodatečnou pomoc,“ uvedl profesor Stefan Kopp, odborník na umělou inteligenci z univerzity v Bielefeldu. Zvládnutí jazyka hostitelské země je podle něj přitom zcela zásadní pro úspěšné zařazení dětí do školní výuky a jejich integraci do společnosti. Integrace dětí má podle vědců navíc často pozitivní vliv na integraci rodičů.

Výzkum vědci spustí v lednu, v mateřských školkách by první praktické pokusy chtěli provést za rok a půl. Na projektu určeném dětem migrantů se podílí také vědci z Nizozemska a Británie. V Turecku bude v rámci stejného projektu robot pomáhat dětem s výukou angličtiny.