Berlín 7. srpna (zpravodaj ČTK Martin Weiser) – Nečekaně se v posledních dnech vyhrotila politická situace v německé spolkové zemi Dolní Sasko. V pátek nejprve vládní koalice sociálních demokratů a Zelených ztratila většinu jediného hlasu, v neděli pak média informovala o tom, že zemský ministerský předseda Stephan Weil (SPD) roce 2015 zaslal své vládní prohlášení k dieselové aféře Volkswagenu předem ke kontrole této automobilce.

Zatím poměrně poklidné vody před zářijovými celoněmeckými parlamentními volbami rozbouřila v pátek zemská poslankyně Zelených Elke Twestenová, která se rozhodla opustit svou poslaneckou frakci a prohlásila, že politickou budoucnost vidí v Křesťanskodemokratické unii (CDU) kancléřky Angely Merkelové, která je v Dolním Sasku v opozici.

Rozhodnutí Twestenové vyvolalo spekulace, zda se jí CDU nesnažila na svou stranu přetáhnout pomocí nekalých slibů. Čtyřiapadesátiletá politička, která už neměla podporu Zelených do příštích voleb, to popírá. Také dolnosaská CDU odmítá, že by Twestenové učinila jakoukoli nabídku.

Ať stálo v pozadí kroku Twestenové cokoliv, jasné je, že znamená de facto konec dosavadní vlády SPD a Zelených, která Dolní Sasko vedla nejmenší možnou většinou od února 2013. Jak sociální demokraté, tak CDU nyní požadují předčasné volby. Ty by se mohly uskutečnit už 24. září, tedy ve stejném termínu jako hlasování do celoněmeckého parlamentu.

Jedním z témat, které nepochybně kampaň ovlivní, je vztah politiků k největší německé automobilce Volkswagen, která v Dolním Sasku sídlí. Kritika se dá čekat především na adresu nynějšího premiéra Weila, který je také členem dozorčí rady Volkswagenu. Jeho oponenti mu zřejmě rádi připomenou, že když měl před dvěma lety přednést vládní stanovisko k aféře kolem manipulací automobilky s dieselovými emisemi, předem dokument konzultoval s touto firmou.

Weil to sice připouští, odmítá ale, že by se nechal Volkswagenem ovlivnit. Šlo my prý výhradně o vyjasnění některých právních a faktických otázek. Aby to dokázal, nechal jeho úřad zveřejnit návrh projevu i jeho konečnou verzi po úpravách, z nichž vyplývá, že pasáže nejvíce kritické vůči Volkswagenu skutečně zůstaly beze změny. Přesto zřejmě Weilovi kauza v době, kdy se v Německu zvyšuje tlak na větší odstup politiků od automobilek, nikterak nepomůže.