Praha 21. listopadu (ČTK) – Experti na železniční dopravu a představitelé státu budou dnes jednat o připravované stavbě vysokorychlostní železnice v Česku a o otevírání trhu železniční dopravy konkurenci Českých drah. Součástí diskuse na Žofínském fóru bude i evropská legislativa, podle které musí stát postupovat při budoucím výběru dopravců na dotovaných linkách.

Příprava na výstavbu vysokorychlostních tratí pro vlaky jedoucí více než 300kilometrovou rychlostí je zatím v Česku ve fázi prvních studií. Letos v květnu vláda schválila koncepční materiál, který stanovuje základní sít rychlých spojení největších českých měst na vysokorychlostní železnice v zahraničí. První takovou tratí je propojení Berlína přes Drážďany s Prahou. Hotová by mohla být podle Správy železniční dopravní cesty do roku 2030. Druhou v pořadí je trať z Prahy do Brna, která se v Brně rozdvojuje na dva směry k Břeclavi a na Ostravu. Poslední uvažovaná spojení mají směřovat z Brna do polských Katovic a z Prahy do Vratislavi.

Českým drahám vyprší velká část desetiletých kontraktů na provoz vlaků v roce 2019, obnovení smluv bez výběrových řízení ale už nebude mít státem vlastněný dopravce jednoduché. Podle takzvaného čtvrtého evropského železničního balíčku může stát, případně kraj, přidělovat provoz na jednotlivých tratích bez soutěže i po roce 2019. Je to možné ale jen krátkodobě a za situace, že o konkrétní trasu nemá zájem žádný konkurent.