Začátek stavby dálnice D49 od Hulína do Fryštáku, který byl plánován na září, se opět odkládá. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR stavbu zahajovalo už v září 2008, brzdil ji ale nedostatek peněz a ekologičtí aktivisté, kteří napadli vydané stavební povolení. Soud nyní na základě žaloby aktivistů pozastavil výjimku, na základě níž mohli silničáři pracovat v území, kde žije chráněný křeček polní, řekl dnes novinářům hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek (KDU-ČSL). Potvrdil tak informaci dnešního regionální vydání Mladé fronty Dnes (MfD).

„Byli jsme si naprosto jistí, že začneme stavět, a to v září,“ uvedl. Dálnice má vést na Valašsko a napojit se na slovenskou dálniční síť k Púchovu.

„Soud vydal předběžné opatření na pozastavení územního rozhodnutí s tím, že soud teprve bude. Kdy to bude, to nevím. Odůvodnění toho předběžného opatření, které znamená, že se nesmí stavět, je takové, že než soud rozhodne, tak by se už dálnice stavěla, a pak by rozhodnutí bylo jen akademické, nebo by nemělo smysl. Takže soud udělal tento krok. Jestli se nám ten krok podaří zvrátit nějakým způsobem, uvidíme,“ prohládil Čunek.

Podle mluvčí ministerstva životního prostředí (MŽP) Petry Roubíčkové je nyní nutné počkat, až začne soud projednávat výjimku samotnou. „K přiznání odkladného účinku se nesvolává jednání se žalovanou a žalobní stranou. Ministerstvo se vyjádřilo písemně, současně jak k žalobě, tak i k přiznání odkladného účinku tak, že nesouhlasí s argumentací žalobce, tedy spolku Egeria. Požadovalo, aby soud návrhu na odkladný účinek žalobě nevyhověl, a žalobu, stejně jako návrh na přiznání odkladného účinku žalobě, zamítl,“ řekla dnes ČTK mluvčí. Ministerstvo podle ní musí respektovat, že soud rozhodl jinak.

Postoj ekologických aktivistů, kteří projekt opakovaně brzdí, kritizuje Čunek, podle nějž jedinec může prakticky zabránit jakékoliv stavbě. Také ředitel zlínské správy ŘSD Karel Chudárek je situací zklamán. „Stát si není schopen ohlídat své investice,“ uvedl Chudárek.

V ekologickém spolku Egeria je i krajský zastupitel Zdeněk Vacek (SPD), který je předsedou výboru pro územní plánování, zemědělství, životní prostředí a rozvoj venkova. „Ve spolku jsou lidé, kteří se dálnicí zabývají. Já jim v tom nepomáhám, žalobu jsem nepodával. Nemám na dálnici vliv ani jako krajský zastupitel,“ řekl MfD Vacek.

Silničáři už v trase D49 pracují na jiných objektech a přeložkách inženýrských sítí. Na místě je ekologický dozor, který sleduje výskyt chráněných živořichů. „Pokud by se nějaký objevil, přestěhujeme ho, či práce přerušíme,“ uvedl Chudárek.

Dálnice D49 by měla stát devět miliard korun. Stavba loni v listopadu coby prioritní dopravní stavba v zemi získala nové souhlasné stanovisko dopadu na životní prostředí, takzvaný posudek EIA.