Evropští poslanci dnes ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně asistenční systémy zaměřené na zvýšení silniční bezpečnosti. Asistenční systémy mohou v kritických situacích převzít část kontroly nad vozidlem a jejich smyslem je snažit se zabránit nehodě, případně zmírnit její následky.

Systémy – například pro přizpůsobení rychlosti vozidla, pro udržování automobilu v jízdním pruhu nebo automatické brzdné systémy – by měly být podle zatím právně nezávazného parlamentního návrhu součástí základní výbavy všech nových osobních, lehkých užitkových a nákladních vozidel a autobusů.

Návrh se zaměřuje zejména na technologie, které dokážou rozpoznat chodce, cyklisty a motorkáře a pomohou řidičům se jim vyhnout. Nákladní vozidla a autobusy by podle dokumentu měly být kvůli minimalizaci takzvaného mrtvého úhlu povinně vybaveny předními, bočními a zadními kamerami.

„Z našeho pohledu je třeba, aby se podařilo nalézt takové řešení bezpečnosti vozidel, které povede k záchraně lidských životů,“ řekl český europoslanec Pavel Svoboda (KDU-ČSL), který působí v dopravním výboru Evropského parlamentu. Zároveň je podle něj nezbytné, aby stanovené cíle byly realistické a aby i automobilový sektor byl schopen technologie plynoucí z budoucích pravidel do nových vozidel zavést.

Intenzita silniční dopravy se celosvětově zvyšuje. Na evropských silnicích každoročně zemře 25.000 lidí a 135.000 utrpí vážná zranění, uvedl ve své zprávě parlamentní výbor pro dopravu a turistiku, jenž návrh Evropské komisi a členským státům předložil. Lidská chyba přitom může podle statistik za více než 90 procent veškerých nehod.