Brusel 8. listopadu (ČTK) – Evropská komise chce evropské automobilky přimět k větší výrobě elektromobilů a nízkouhlíkových automobilů. Konkrétní plány, předpokládající pro automobilky určitou úroveň podílu takových aut a dodávek v jejich nabídce do roku 2030, dnes zveřejní místopředseda komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič a komisařka pro dopravu Violeta Bulcová.

Komise představí mechanismus předpokládající, že podíl „čistých“ nově registrovaných automobilů v nabídce každého výrobce bude muset od roku 2022 sledovat určitou trajektorii danou kontrolními body v letech 2025 a 2030. Pokud se výrobci podaří tyto hodnoty překonat, získá za to úlevu v povinnosti týkající se závazků snižování emisí.

O konkrétní výši podílu bezuhlíkových aut ve flotilách výrobců dnes bude komise ještě jednat. Média, například v Německu, ale spekulují o tom, že by v roce 2025 mělo 15 procent flotily každého výrobce produkovat méně než 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr a v roce 2030 by to mělo být 30 procent.

Komise by dnes také měla přijít s návrhy posilujícími nákupy „čistých“ aut například městy či veřejnou správou. Podpořit chce také budování potřebné infrastruktury tak, aby majitelé elektromobilů a dalších moderních vozů nebyli při jejich používáni omezováni.